Tijd voor een volgend leuk klusje: Van twee Alfetta versnellingsbakken één goede in elkaar zien te flanzen.
Als dat maar goed gaat!
De werkkleding van Martijn is in ieder geval in orde!
:
Helaas geen spannende/ technische plaatjes (vergeten
) maar meer een sfeer impressie.
Uiteraard heb ik er wel voor gezorgd dat ik er niet op sta.
Zo, Martijn laat mij even zien hoe je zo'n transaxlebak in de werkbank zet!
En giulia tom, de werkbank is nog steeds niet opgeruimd!
Kijk, en dan tik je de moerborging even los........wat leer ik toch veel van die jongen.
Zo, dan nog eentje van de goede bak -althans dat hoop ik maar- en de auto waar ie in moet:
Dan nog even wat verder info:
We hebben de bak van die muisgrijze Alfetta even open gemaakt om te kijken of het er vertrouwenwekkend uitzag. dat deed het us niet. Het begon er al mee dat er zichtbaar tandjes mee uitkwamen met de olie!
dat had ik nog nooit gezien.
Een aantal synchromeshes zagen er wat gladjes uit, dus die moest gewoon verder uit elkaar.
Hoe verder we kwamen/ keken, hoe meer ellende we zagen. Martijn had inmiddels al een mogelijke donorbak aangewezen.
Aldus werd besloten om de eerste bak wel als basis te gebruiken i.v.m. de langere eindoverbrenging.
De bak was zichtbaar nog nooit eerder open gemaakt, maar dat was nu des te harder nodig.
De tandjes van het tandwiel van de tweede versnelling waren
zwaar gepoetst, dus dat zou niet lekker meer schakelen met die platte tanden.
Maar de derde versnelling was nog erger.
driekwart van de tandjes was afgebroken!
Na enig beraad werd door mij geconcludeerd dat die twee tandwielen van de donorbak gebruikt moesten worden.
Maar hoe moest dat nu met de opbouw, de afstand kroonwiel - pignon moet immers niet veranderen!!!!!!
Na enige passing werd al snel duidelijk dat de 'nieuwe' tandwielen wel soepeltjes en zonder speling op 'onze' bak zouden passen en de dikte van de totale asopbouw daardoor niet zou veranderen; die werd bepaald door de lagerbussen, die nèt even dikker zijn dan de tandwielen.
verder hebben we nog twee (?) synchromeshes gebruikt van de donorbak en zijn de drie beste schakelmoffen geplaatst.
Op de valreep nog even gezien dat twee schakelvorken van 'onze' bak wel erg afgesleten waren.
Dus ook die komen uit de donor.
Pfoe hé, nog een zware bevalling geworden.
en nu eind goed al goed?
Oh ja, van de volstrekt onbruikbare restanten willen we nog eens een opengewerkt model maken, ter leering en vermaak.