Ervanuitgaande (zoals ik al eerder postte) dat een gasklep in een TS plenum twee keer zo groot is dan die in een carb;
Wetenschappers gaan uit van aanname's en technici, van feiten.(meten is weten) Feit is dat technici veel meer power uit een blok weten te halen dan een weten schapper,ooit zal kunnen dus ik neem aan dat die"aanname" van 80 mm van jou geen feit is, daar het niet feitelijk door meten is vastgesteld naar ik aanneem.

Technici kiezen ook vaak voor een betrouwbare/effectieve en goedkope oplossing terwijl wetenschappers gecompliceerde, vaak minder effectieve oplossingen zoeken...
zoals injectie??
(Jammer dat je er niet was Maarten..

)
MAAR: Wie heeft er een plaatje van dat Spica-Inlaatspruitstuk voor Rik?? Dat kan, indien vier gaskleppen, best eens een leuke oplossing opleveren voor een LPG-racer....
OF: Wordt het tijd voor motorfiets techniek. Ik heb laatst met verbazing naar een gast gekken/gesproken die op zn 4 cilinder GTI van een niet nader te noemen merk, 4 Honda MF carbjes had geplant. Gek zul je zeggen, maar dat zijn wij ook hiero. Wat liep dat ding fantastisch en bloedje snel. sjonge-jonge. Het klonk daarbij ook nog als een echte motor...