Gebruikersavatar
rjfschmitz
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: wo sep 14, 2005 08:43
Locatie: Linne

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 09:25

Hmm, leuk om te proberen in de winter idd. De modificatie was me al eerder door iemand aangeraden. Qua vermogenswinst valt het allemaal wel mee. Het gromt alleen iets meer onderin, maar daar is het me eigenlijk ook voornamelijk om te doen. En voor mij is het belangrijk dat ik dan gewoon lekker de weg op kan, zonder de carburateurs opnieuw te moeten afstellen.

O ja, dat warme lucht aanzuigen. Wat heeft dit voor nadeligere effecten. Misschien ben ik iets te zeer leek op dit gebied. Vermogensverlies vanwege de warme lucht?
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 12:32

Precies, vermogensverlies ddor warme lucht. =D> Maar dat geldt natuurlijk alleen als je die gaatjes in het deksltje maakt. Ik denk persoonlijk dat het op snelheid wel mee valt. :? Volgens mij komt de meeste (koude) lucht dan toch van voren, omdat daar meer inlaatoppervlak is, dat bovendien volgeblazen wordt door de rijwind. Maar misschien kan julia75 daar meer over vertellen? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 13:38

Precies, vermogensverlies ddor warme lucht. =D> Maar dat geldt natuurlijk alleen als je die gaatjes in het deksltje maakt. Ik denk persoonlijk dat het op snelheid wel mee valt. :? Volgens mij komt de meeste (koude) lucht dan toch van voren, omdat daar meer inlaatoppervlak is, dat bovendien volgeblazen wordt door de rijwind. Maar misschien kan julia75 daar meer over vertellen? :-s
Lijkt alleen bij onvoldoende rijwindkoeling een probleem. Is vermogensverlies dan een probleem (tijdens het filezitten)?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
rjfschmitz
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: wo sep 14, 2005 08:43
Locatie: Linne

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 13:59

Het is natuurlijk wel een probleem als de file zich oplost en ineens weer aan je gas moet hangen... of bij stoplichtwedstrijden... of...
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 17:25

Het is natuurlijk wel een probleem als de file zich oplost en ineens weer aan je gas moet hangen... of bij stoplichtwedstrijden... of...
[-X Laat jij je verleiden tot stoplichtsprintjes? :evil: Nee toch zeker, doe ik ook nooit! :^o
Effe zonder dollen: Giulia2000TS heeft gelijk, in theorie wel een minpuntje, maar in de praktijk vast niet. Trouwens ik heb ook gereden met van die K&N's (en dus alleen maar warme lucht) en vermogen was geen probleem bij stoplichtsprintjes e.d. het enigste nadeel van die dingen is dat ze nogal willen niesen bij constante snelheden, m.n. boven de 100 km/u, waardoor er eigenlijk niet mee te rijden is. Daarom ben ik er maar van afgestapt. Dit lijkt mij met het org. filter miet aan de orde, met warme danwel koude lucht.
Kortom: doen dus! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

jwst
Member
Member
Berichten: 151
Lid geworden op: wo mar 09, 2005 23:25
Locatie: almelo

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 19:24

wat bedoel je met niezen!!?? Had namelijk op de snelweg flink last van een inhoudende en bonkende motor!?? Net boven de 120 begon die dat te doen tot erg aan toe!?
Terwijl ik in de 1,2,3,4de versn geen last heb!???
AR GIULIA 2.1

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 19:36

wat bedoel je met niezen!!?? Had namelijk op de snelweg flink last van een inhoudende en bonkende motor!?? Net boven de 120 begon die dat te doen tot erg aan toe!?
Terwijl ik in de 1,2,3,4de versn geen last heb!???
Mengsel te arm vermoedelijk.Minder weerstand in je filter lijdt tot een armer mengesel. Als je je spoeierbezetting niet heziet KOST het vermogen. Bekijk je bougiekleur eens.

Zo gek is het originele filter nog niet. Die toeter zit lekker direkt in de rijwind en verhoogd de druk in het filterhuis voor je carburateurs: Power for nothing. :wink: Vandaar dat ik de winst niet zo zie van bolt-on filters.. (Mits je er regelmatig een fris elementje in stopt natuurlijk.) Bolt-on KLINKT wel sneller.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 08, 2005 21:39

[Mengsel te arm vermoedelijk.Minder weerstand in je filter lijdt tot een armer mengesel. Als je je spoeierbezetting niet heziet KOST het vermogen. Bekijk je bougiekleur eens.

Zo gek is het originele filter nog niet. Die toeter zit lekker direkt in de rijwind en verhoogd de druk in het filterhuis voor je carburateurs: Power for nothing. :wink: Vandaar dat ik de winst niet zo zie van bolt-on filters.. (Mits je er regelmatig een fris elementje in stopt natuurlijk.) Bolt-on KLINKT wel sneller.. :wink:
Is zeker niesen als gevolg van een te arm mengsel! :twisted: En de rest van jouw verhaal± helemaal mee eens. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
rjfschmitz
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: wo sep 14, 2005 08:43
Locatie: Linne

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

wo nov 09, 2005 08:18

Het trekken van stoplichtsprintjes was puur theoretische informatie. Dat zou ik in mijn Supertje natuurlijk nooit doen. Het schuldgevoel zou dan te groot zijn... Van Niesen had ik idd ook nog nooit gehoord. En ook zoveel nadelen met betrekking tot die K&N-filters, die waren me ook nog niet ten ore gekomen.

Dus gewoon lekker die luchtfilterbak eruit en me even uitleven met de boormachine...
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

wo nov 09, 2005 08:37

Het trekken van stoplichtsprintjes was puur theoretische informatie. Dat zou ik in mijn Supertje natuurlijk nooit doen. Het schuldgevoel zou dan te groot zijn... Van Niesen had ik idd ook nog nooit gehoord. En ook zoveel nadelen met betrekking tot die K&N-filters, die waren me ook nog niet ten ore gekomen.

Dus gewoon lekker die luchtfilterbak eruit en me even uitleven met de boormachine...
De "nadelen"van een bolt-on filter zijn er natuurlijk niet als je de sproeierbezetting aanpast en een goede luchtgeleiding weet te creeren. Door gebruik te maken van een airbox heb je de luchtstroom en dus ook verdeling- en opwarming daarvan gewoon beter in de hand. :wink:

PS: Je hoeft niet de hele binnenpijp eruit te flexen. Je kunt ook volstaan met het slijpen van twee ca 2 cm brede sleuven met een lengte van ca 20 cm ( Net als de gaatjes die erinzitten) Hiermee blijft er een gedeelte van de binnenpijp staan dus en hoef je dus niet een aparte constructie te bedenken/maken om het deksel aan de achterzijde vastzetten. De doorstroming/ weerstand is gelijk.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 22, 2005 20:08

Tijd voor een volgend leuk klusje: Van twee Alfetta versnellingsbakken één goede in elkaar zien te flanzen. :?
Als dat maar goed gaat! :shock: De werkkleding van Martijn is in ieder geval in orde! :thumbs: :
Afbeelding
Helaas geen spannende/ technische plaatjes (vergeten :oops: ) maar meer een sfeer impressie. :wink:
Uiteraard heb ik er wel voor gezorgd dat ik er niet op sta. :roll:
Zo, Martijn laat mij even zien hoe je zo'n transaxlebak in de werkbank zet! :biggrin:
Afbeelding
En giulia tom, de werkbank is nog steeds niet opgeruimd! :oops: :biggrin:
Kijk, en dan tik je de moerborging even los........wat leer ik toch veel van die jongen. :wink:
Afbeelding
Zo, dan nog eentje van de goede bak -althans dat hoop ik maar- en de auto waar ie in moet:
Afbeelding
Dan nog even wat verder info:
We hebben de bak van die muisgrijze Alfetta even open gemaakt om te kijken of het er vertrouwenwekkend uitzag. dat deed het us niet. Het begon er al mee dat er zichtbaar tandjes mee uitkwamen met de olie! :shock: dat had ik nog nooit gezien. :o
Een aantal synchromeshes zagen er wat gladjes uit, dus die moest gewoon verder uit elkaar. :(

Hoe verder we kwamen/ keken, hoe meer ellende we zagen. Martijn had inmiddels al een mogelijke donorbak aangewezen.
Aldus werd besloten om de eerste bak wel als basis te gebruiken i.v.m. de langere eindoverbrenging.
De bak was zichtbaar nog nooit eerder open gemaakt, maar dat was nu des te harder nodig. :!: De tandjes van het tandwiel van de tweede versnelling waren zwaar gepoetst, dus dat zou niet lekker meer schakelen met die platte tanden. :shock:
Maar de derde versnelling was nog erger. driekwart van de tandjes was afgebroken! :shock:
Na enig beraad werd door mij geconcludeerd dat die twee tandwielen van de donorbak gebruikt moesten worden.

Maar hoe moest dat nu met de opbouw, de afstand kroonwiel - pignon moet immers niet veranderen!!!!!!
Na enige passing werd al snel duidelijk dat de 'nieuwe' tandwielen wel soepeltjes en zonder speling op 'onze' bak zouden passen en de dikte van de totale asopbouw daardoor niet zou veranderen; die werd bepaald door de lagerbussen, die nèt even dikker zijn dan de tandwielen.
verder hebben we nog twee (?) synchromeshes gebruikt van de donorbak en zijn de drie beste schakelmoffen geplaatst.

Op de valreep nog even gezien dat twee schakelvorken van 'onze' bak wel erg afgesleten waren. :? :( :shock: Dus ook die komen uit de donor.
Pfoe hé, nog een zware bevalling geworden. :roll: en nu eind goed al goed? 8-[

Oh ja, van de volstrekt onbruikbare restanten willen we nog eens een opengewerkt model maken, ter leering en vermaak. :blue_cool:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 22, 2005 20:12

Grote klus hoor!

Stomme vraag, maar welke muisgrijze Alfetta is dat dan? :-k
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 22, 2005 20:38

leuk werk he zo'n bakkie openmaken en van 2 naar 1 goede! did it, done it :wink:
blijft wel 1 van mijn favoriete werkjes en het gaat mij ook al redelijk snel af...
dit is overigens wel DE manier om meer van de techniek te leren! :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 22, 2005 21:25

Grote klus hoor!

Stomme vraag, maar welke muisgrijze Alfetta is dat dan? :-k
Die is van Martijn (adjesalfa). Een projectje van de v/d Akertjes. :wink: Ik kan het niet helpen, zo af en toe het project geheel belangeloos een duwtje in de goede(?) richting te geven. :oops:

@ravado: erg leuk ja, maar na al eerder drie bakken gedaan te hebben was dit toch echt geen snel tussendoortje. :o Echt onvoorstelbaar hoe kapot men een versnellingsbak kan maken! :evil:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........

di nov 22, 2005 21:42

ach kom die 2 tandwieltjes vervanegn kan nooit geen uren duren. :wink:
je hebt waarschijnlijk weer te veel staan te ouwehoeren :wink: :biggrin:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Projecten”