Zoals jullie misschien al gelezen hebben ben ik momenteel samen met vaders bezig een alfetta 1800 van 1980 aan het restaureren.
Begin dit jaar ergens in februari kwam ik de auto tegen op internet, klonk allemaal best interresant wat er in de advertentie stond dus maar eens gaan kijken.
Ergens bij Boxmeer in de buurt stond de auto in een grote schuur waar hij inmiddels 7 jaar heeft stil gestaan.
De auto zag er op het eerste gezicht niet slecht uit hier en daar wat oppervlakte roest en dat was het.
Nu nog naar huis zien te krijgen, daarvoor hebben we hulp gehad van Erik Huisman (turbodelta-116)
En toen waar moeten we beginnen tijdens het ophalen van de auto kwamen we het probleem van de achterremmen al tegen deze zaten muur vast.
Dus alles er maar onderuit halen en de boel reviseren.
We kwamen erachter dat de auto nog geen drupje tectyl gezien had, wel wat bitac rondom de recerve wielbak.
Deze is het slechtste van de hele auto het gat wat erin zat was mooi dichtgemaakt met een stukje tape.
De onderkant was wel flink aangetast (vliegroest) dus daar gingen nogal wat uurtjes in zitten voordat het naar onze zin goed was.
wielkasten/onderkant zijn inmiddels voorzien van RX5 en 2 lagen RX10 (in kleur laten maken) dit spul ziet er zeer degelijk uit
Ophanging en dergelijke zijn voorzien van paar nieuwe lagen(hamerite) remklauwen ook maar gelijk meegenomen en gereviseerd.
In de verloren uurtjes maar eens onder de motorkap gekeken.
Na 7 jaar stilstaan zag het er allemaal nog wel goed uit maar toch alles eruit geplukt en schoonmaken maar
Opvallend was: we zagen geen roest dus met een glimlach verder schoonmaken leuk was ook alle fabrieks stikkers zaten nog op de auto
alles nieuw laagje verf gegeven en toen weer terug erin gezet. vloeistoffen bougies kabels karbs schoongemaakt en dan maar eens proberen het ging allemaal beetje moeilijk na de 7 jaar stilstaan maar we hebben hem wel aan de gang gekregen
Onder de motorkap kwamen we geen roest tegen dus was ik wel nieuwsgierig geworden naar de deuren schroevendraaier er dan maar bij
Ik haalde het paneeltje weg en tot mijn verbazing ook geen roest kon de stof zo weg blazen
linksachter was iets minder maar niet dramatisch buitenkant niet eens te zien er zaten enkele blaasjes aan de kant van de sluiting.
Toen kwam de versnellingsbak toch maar even controleren voordat je hem terug eronder hangt.
Dus maar eens bij me grote vriend aanbellen (Alessandro).
Wij samen de bak maar eens open geschroefd al snel zagen we dat het niet veel goeds was tijdens het aftappen van de olie kwamen er al enkele tandjes mee uit.
De tandwielen van versnelling 2 en 3 was werkelijk niets meer van over hoe iemand dit voor mekaar heeft gekregen is ons nog steeds geheel onduidelijk.
Gelukkig hadden we van een sloper nog een versnellingsbak liggen, hieruit hebben we het een en ander uit gehaald en weer over gezet.
Alles zit weer in elkaar en zijn nu dan ook druk bezig de boel er weer onder te bouwen.
De bedoeling is om nu alles er weer onder te zetten en apk erop te krijgen, de oppervlakte roest te behandelde en dan
Misschien in later stadium hem helemaal over te laten spuiten maar voordat het zo ver is eerst maar andere projecten (alfetta gtv)
wordt vervolgd............
Groeten, Martijn