berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: KONI Dempers

ma dec 05, 2005 00:17

Alles snel en goed voor elkaar? Voor gele Koni's bijna dicht geschroefd, achter nieuwe originele Spica fietspompen!
Verhouding voor/ achter is dan perfect voor behoorlijk bochtenwerk en lekker liggen van het koetsje!
Ik vind een gele of rode koni achter, zelfs op zn slapst nog te hard en te veel bump en te weinig rebound. Een spica heeft natuurlijk amper rebound, maar tenminste een afdoende bump.
Dit vind ik de goedkoopste goed functionerende oplossing!
Alle andere oplossingen kosten echt geld!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

kroehlur

ma dec 05, 2005 08:46

Ja - haha. Dit is dus juist het omgekeerde van wat ik heb. :lol:

Ik was een beetje verrast toen ik de dempers op de achteras uithaalde. Ik had wel gezien dat ze geel zijn, maar dat het echt Koni's zijn was verrassend. Ik wist namelijk wat er op de voorkant zit. Iemand heeft dus in het verleden toch moeite gedaan met mijn auto. Ik denk dat ik, gezien dat de Koni's noch goed zijn, een set voor de vooras ga scoren op een moment waar ik geld op mijn rekening heb staan ( :shock: ), en dat de Koni's teruggaan op de achteras. Nu ff uitvogelen hoe ik ze verstel, om ze so zacht mogelijk te krijgen.

Helemaal indrukken en dan draaien? Met de klok dicht - tegen de klok open?

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: KONI Dempers

ma dec 05, 2005 09:03

Achteruit rijden dus maar :blue_lol:

Heb zelf overigens Koni Rood voor (3/4 dicht) en "fietspompen" achter. Samen met een dikkere stabi, Polyurethane Diabolo's en Montreal bussen (achter) bevalt me dat qua wegligging prima!

roberto
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: KONI Dempers

ma dec 05, 2005 10:11

Ik was een beetje verrast toen ik de dempers op de achteras uithaalde. Ik had wel gezien dat ze geel zijn, maar dat het echt Koni's zijn was verrassend. Ik wist namelijk wat er op de voorkant zit. Iemand heeft dus in het verleden toch moeite gedaan met mijn auto. Ik denk dat ik, gezien dat de Koni's noch goed zijn, een set voor de vooras ga scoren op een moment waar ik geld op mijn rekening heb staan ( :shock: ), en dat de Koni's teruggaan op de achteras. Nu ff uitvogelen hoe ik ze verstel, om ze so zacht mogelijk te krijgen.

Helemaal indrukken en dan draaien? Met de klok dicht - tegen de klok open?
Idd, helemaal indrukken (wel zorgen dat de eventuele witte kunststof ring er niet tussen zit) en dan draaien. Met de klok mee is dicht en tegen de klok in is open.
Laatst gewijzigd door roberto op ma dec 05, 2005 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 05, 2005 13:22

haal een demper los, eventueel via de kofferklep, (zwarte potje los schroeven, en onderop de draagarm losschroeven. Neem de demper in de hand, trek open. Pak een lange pen of schroevendraaier en duw door de gaatjes aan de bovenkant het eventueel aanwezige rubber en de witte ring eruit. Verwijder deze.
Duw de demper helemaal dicht. Draai het onderste gedeelte totdat je voelt dat er 'contact' gemaakt wordt. Probeer maar: draai helemaal dicht en probeer dan open te trekken. draai daarna helemaal los. Trek weer open. Merk het verschil.
wel, draai hem achter helemaal open en schroef hem dan een slag (360 graden) dicht. Monteer de rubbers en de ringen weer. (of niet, kan ook...je kan ook eerst gaan proberen, beetje vogelen wat je bevalt. )
Monteer de demper weer. Klaar!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”