Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Aankoop Alfa 33

vr jan 21, 2005 01:34

Volgens mij zijn niet de riemen het probleem, maar de spanrollen. Die riemen breken in principe niet, maar de spanrollen slaan vast. Met als gevolg dat dan de riem wel doorslijt op het niet of amper draaiende rolletje...

Mijn 33 heb ik gekocht van iemand die wel de riemen had vernieuwd, maar niet de rollen... Boem motortje kapot.... Zuiger meets klepjes

alfa_crazy

RE: Aankoop Alfa 33

vr jan 21, 2005 02:32

Mijn 33 heb ik gekocht van iemand die wel de riemen had vernieuwd, maar niet de rollen... Boem motortje kapot.... Zuiger meets klepjes
en als dat gebeurd dan zeg maar bay bay tegen je blokkie....of je moet het fijn vinden om met een "trekker" rond te rijden voor een paar minuten.....spreek dus ook uit ervaring....heb sinds een paar dagen toevallig een 16v blokkie kunnen regelen......of je moet zelf heel veel contacten hebben om het blok te reviseren

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Aankoop Alfa 33

vr jan 21, 2005 02:35

Ik had een type 2 met lichte voorschade en een goed motortje. Die is gewisseld door m'n vader en ik.

Doet t al weer meer dan een jaar prima.

Alleen die stuurhuishoezen he.... Volgende week maar weer eens wisselen. Eerst die van m'n vriendins 33. Nu die van mij. Weet nu wel hoe het moet....

:P

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Aankoop Alfa 33

vr jan 21, 2005 09:45

Nou Bartman je hebt me overtuigd…
Heb vorige week m’n riemen vervangen en natuurlijk bezuinigd op de spanrollen. En ik heb er eigenlijk geen goed gevoel bij :? . Als ie binnen enkele weken gekeurd is en ik weet zeker dat ik er de weg mee opkan, ga ik ze alsnog vervangen. Dat ritje van 10 km naar de keuring zal ie hopelijk nog wel uithouden op deze rollen zeker ?
:lol:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Ruud33 16V

RE: Aankoop Alfa 33

vr jan 21, 2005 11:59

Zal ie vast wel volhouden denk ik.

Wat die lak betreft trouwens... Mijn 16V heeft wel een blanke laklaag volgens mij. Op de sticker waar de cleurcode op staat, staat: Alfa Rosso 130 (geloof ik) en dan doppio stratio.. Dacht dat dit inhield dat er blanke lak op zit. Zal wel kunnen want deze 33 wordt niet dof ofzo maar wordt alleen wel op sommige delen paarser, net als de latere 75's en 155's... Iemand overigens een idee wat daar aan te doen is???

Gebruikersavatar
tinus1
Junior Member
Junior Member
Berichten: 99
Lid geworden op: do jan 20, 2005 18:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Aankoop Alfa 33

zo jan 23, 2005 00:29

is een pennetje van anderhalve cent, maar als 't stukgaat, is er geen verbinding meer tussen je schakelstang en je versnellingsbak, maw, je kan niet meer schakelen. bij een 33 gaan die dingen sneller stuk dan je schaduw.


distributieriem (riemEN in dit geval): als ze breken, maken je zuigers onaangenaam contact met je kleppen. in 't beste geval staan je kleppen krom, maar ook je zuigers of zelfs alles daaronder als 't tegenzit kunnen schade oplopen. 80.000 km voor een 8v, 60.000 voor een 16v. Maar volgens sommigen hier best 60.000 voor alle modellen. Als je de historie niet kent: VERVANGEN ! riemen kosten exact 17,25 € per stuk (heb ze vorige week vervangen) en dat weegt echt niet op tegen de kosten ontstaan door een riembreuk.
Bij twijfel vervang je ook de spanrollen, die kosten om en bij de 50€ / stuk (2 stuks nodig)
Ik heb geen (nauwelijks) ervaring met sleutelen, en het forum lezende twijfel ik of ik zelf mijn riemen kan vervangen. (ik zal het ook nog gewoon op straat moeten doen) Wat zou vervangen in een garage ongeveer kosten? Weten jullie een goed adres in/rondom Amsterdam?
alles info is welkom!
tinus
147 1.6 ts Veloce '01 821/A Nero Fuoco
33 1.7ie '92 rosso -geschorst/te koop

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Aankoop Alfa 33

zo jan 23, 2005 01:06

spanrollen voor een 8v zijn niet zo heel spannend

voordat die vastslaat, hoor je hem wel gieren door de overmatige speling.




wat die lak betreft, dat komt door de UV-straling dat die paars wordt, of oranje of roze

kan je alleen maar voorkomen door de auto goed in de "goede uiteraard"was te houden

anders overspuiten
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: Aankoop Alfa 33

ma jan 31, 2005 13:37

spanrollen voor een 8v zijn niet zo heel spannend

voordat die vastslaat, hoor je hem wel gieren door de overmatige speling.
nou.. dat gieren hoor je niet altijd.. en is altijd spannend aangezien bij vastlopen behoorlijk wat schade kan geven ( ook bij een 8v ! )

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Aankoop Alfa 33

di feb 01, 2005 15:49

Ik dacht bij een Boxer 8V met Heron zuigers de kans vrj miniem is dat klep de zuiger zal
geraken???? Bij de moderne FIAT/ALFA 16V is motor direct overleden. Goede zaak dat wordt teruggekeerd naar ketting voor nieuwe serie Alfa Romeo motoren.

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Aankoop Alfa 33

di feb 08, 2005 23:53

Hoe zit het met de gemiddelde werking van de kachel ondanks dan bij mij de motor warm wordt kan ik het interieur niet aangenaam op temperatuur krijgen. Ik moet nog net geen thermisch ondergoed aan, maar 't scheelt niet veel. In m'n oude sud was het al niet beter.

En op een winderige dag moet ik ook niet harder dan 120km/h rijden want dan is de zuiging van de wind zo sterk dat het glazendak steeds een stukje geopend wordt. Behalve het geluid dat dit produceerd rij je toch steeds met de vrees dat het dak elk moment er uit vliegt. Heeft wel het voordeel dat je minder hard rijdt => minder bekeuringen en zuiniger. Zijn er misschien afstel mogelijkheden aan zo'n Hollandia dak?

Verder heb ik nog geen gekke dingen meegemaakt. Behalve dat de vorige eigenaar in de winter met een kapotte thermostaat heeft gereden, Hierdoor zat er bijna 1/2 liter (condens)water in het carter dus snap je wel wat dat met beide nokkenassen en de 8 klepstoters heeft gedaan, het hele setje mogen vervangen door nieuwe exemplaren. Ook heb ik in die zelfde periode de waterpomp mogen vervangen (heel leuk werk met een ingebouwde motor) en nog een klein dingetje, het hart van m'n koppelingsplaat zat los ik kon deze ongeveer 10° draaien ten opzichte van de plaat. Dit ontdekte ik toen de motor was uitbebouwd.
Ik ben nu bijna 180.000km verder en ik heb geen motorische problemen meer gehad.
2 jaar geleden nieuwe schokdempers gestoken en natuurlijk nieuwe veerschotels, lagers, stofhoezen, thermostaat, dynamorevisie, verbindingsclipje naar de versnellingsbak.

Verder een probleemloze auto, die Alfa 33 1.5 IE.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: Aankoop Alfa 33

wo feb 09, 2005 00:31

Ik dacht bij een Boxer 8V met Heron zuigers de kans vrj miniem is dat klep de zuiger zal
geraken???? Bij de moderne FIAT/ALFA 16V is motor direct overleden. Goede zaak dat wordt teruggekeerd naar ketting voor nieuwe serie Alfa Romeo motoren.
Dit vind ik eigenlijk wel een leuke vraag, iemand idee of dit klopt, en zo ja geld dat ook voor een 1.3S?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Tim_33

RE: Aankoop Alfa 33

zo dec 11, 2005 14:27

Mijn visie

roest: tankdop, onderkant deuren, onder voorruit bij ruitenwissers, dakrand boven voorruit, voorspatborden aan de onderkant onder het knipperlichtje. De onderkant is bij mij gewoon keihard, hoor je ook nooit wat over.
Als je er voor het eerst in rijdt denk je, AAAAAAAAAAAAAH wat zit dit ..., wat schokt dit, wat een herrie, dat schakelen, wat een hel! Maar op den duur ga je dat gewoon leuk vinden :D
achterverlichting kan heel raar doen door corrosie of vocht daar in de buurt, bijvoorbeeld dat je achteruitrijlicht gaat branden bij het intrappen van de rem ofzo.
Schakelen van 1 naar 2 schijnt niet altijd even fijn te zijn. Maar tis eenmaal geen renault. Mijnes schakelt zonder herrie, alleen als je hem van ze 1 gelijk in ze achteruit zet hoor je wat KRRRRRRRRRRRK.
Stuur zakt soms ineens naar beneden. Kwestie van de bout goed vast zetten.
voor stoelen van vooral de leren varianten vaak doorgezakt of gescheurd.
hulpkoppelingcilinder lekt, nieuwe plaatsen niet heel moeilijk, wel veel werk (inlaat spruitstuk moet eraf)
loopt wat raar bij net starten (hoog laag hoog laag)
geen airbag :P
lichtjes van knopjes (alarmlichten, mistlampen, achteruitverwarming) klok, sigarettenaansteker vaak kapot, simpel zelf te maken door nieuwe lampjes
veerpoot lagers en schalen waren bij mij helemaal weg, niks meer van over.
Maakt vrij veel geluid bij 120+ km/h, maar dan moet je de radio maar wat harder zetten.

Verderest een prima auto, lekker geluidje bij tot 6000 toeren doortrekken en dan best het gevoel hebben dat je heel hard gaat! Stuurt heel scherp met een paar fatsoenlijke banden, stuitert wel een beetje maar dat is sportief he!
En hij zit er natuurlijk supergaaf uit
en tis weer eens wat anders dan een golf
en je kunt er makkelijk aan sleutelen
en er zijn genoeg onderdelen te koop...

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Aankoop Alfa 33

ma dec 12, 2005 00:16

De onderkant is bij mij gewoon keihard, hoor je ook nooit wat over.
Bij deze hoor je er dan wel wat over! :wink:

Mijn Imola uit 1993 had een flinke plek op de bodemplaat... Tegen de dorpel aan een plek van 30 cm die mooi bruin was en zeker 10 cm waar je zo doorheen stak.... Daarnaast begon het subframe ook flink te roesten. Uiteindelijk was dit een van de redenen dat ik mijn 33 verkocht. De kopende partij was overigens op de hoogte van deze plekken, hoor... :D (was redelijk bedreven in het lassen, geloof ik)
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Aankoop Alfa 33

ma dec 12, 2005 08:51

de bodems rotten WEL hoor en met name rond de 4 "afwateringsdoppen" (eigenlijk dienen die doppen om na het verfbad bij de fabriek de verf er terug uit te laten).
ivm KRAAAAAAAK achteruit: eerst even langs bv. 3de passeren kan wonderen doen !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: Aankoop Alfa 33

ma dec 12, 2005 09:50

Ik dacht bij een Boxer 8V met Heron zuigers de kans vrj miniem is dat klep de zuiger zal
geraken???? Bij de moderne FIAT/ALFA 16V is motor direct overleden. Goede zaak dat wordt teruggekeerd naar ketting voor nieuwe serie Alfa Romeo motoren.
Bert,

de ketting heeft ook weer zjin nadelen... mja dat heeft de getande riem ook. beide hebben hun voor en nadelen.

M'n pa heeft bij z'n motor (Virago 1100 americanse import) een kromme schakel in de ketting gehad... brrr dat wil je nie weten gelukkig is bij die choppers de afstand zuiger klep vrij groot anders had het fataal afgelopen.

Tja ook bij een 8V komen de kleppen tegen de zuigers als ze in de verkeerde stand staan.. probeer als je je distri vervangt je krukas maar eens rond te draaien als je riemen er nog af zijn... dan stopt hij echt op een na een halve of hele slag omdat de kleppen dan in de weg zitten.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”