giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Remklauw revisie

do dec 15, 2005 22:57

O ja Wim: Echt slecht zijn de remtangen niet, ik heb het gevoeld en de APK is ie er ook mee doorgekomen....Als de tangen slecht zijn zullen ze nooit mooi gelijkwaardig remmen en krijg je remkracht-verschil op links en rechts.....Revisie gaat echt onnodig ver.... 8)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 15, 2005 23:00

mijn vraag: hou je van je moeder?
:jumping: Wim stelt gewoon zijn erfenis veilig ! :thumbs:

ALFACENTRO

Afbeelding

Maxtor
Guru
Guru

Re: RE: Remklauw revisie

do dec 15, 2005 23:06

Je kunt 2 zuigerrubbertjes halen heb je eigenlijk het belangrijkste.....
Dat was ik ook van plan, niet om gehele nieuwe remtangen erop te zetten. Enkel en alleen eventjes de zuiger eruit halen, netjes schoonmaken (ook het cilindertje) nieuwe rubbertjes plaatsen en basta. Zo'n setjes rubbertjes kost 8 euro ofzo dus dat zijn de kosten niet. Ik ga van het weekend eens even kijken, morgen alle benodigdheden halen zodat ik weer een weekendje aan de slag kan.

nu doe je een totale Panda restauratie toch?

mijn vraag: hou je van je moeder?
Doe het voornamelijk voor de Panda... ken dat auto'tje nou al mn gehele leven (echt al vanaf mn geheugen gaat hebben wij deze Panda al) en tis een zeer zeldzame die best bewaard mag blijven, daarnaast kan ik niks doen aan mijn eigen 33's dus verveel me nogal erg en ja daarnaast hou ikl van mn moeder (daarom moet de Panda ook niet gevaarlijk zijn voor dr) :wink:

Velen zullen het er hier niet mee eens zijn, maar Panda's zijn fantastische auto'tjes!!! Die van ons gaat nooit meer weg als het aan mij ligt, en zoals Tom zei, erfenis vaststellen :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Rees Cees

do dec 15, 2005 23:29

=D> Maxtor het goede antwoord.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 16, 2005 00:15

Eind goed, al goed! :D
Appeltje eitje: Maxtor kan zaterdag lekker prullen en zijn moeder is voor een tientje weer gesteld. :thumbs:
Voor sommige mensen is 70 euro niets, maar ik ben ook zo'n eigenwijze vent die liever een dagje prutst als ik daarmee 70 (x2) euro kan besparen. :o

p.s. erfenis veilig stellen doe je toch door een ouder in een auto zonder remmen op pad te sturen? :idea: :sick: :-#
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

GTV
Guru
Guru

vr dec 16, 2005 00:29

Die hebben toch een alu.cilinder in een stalen houder :?:
Door het roesten van die houder wordt die cilinder inelkaar geduwd waardoor de zuiger zeer moeilijk uit de cilinder komt.
(hetzelfde probleem als een 75 v6 met de koppelingscilinder aan de bak)
Die cilinder kun je geloof ik uit die houder halen als je dat rondom schoonmaak(roestvrij) op de plek waar hij in de houder zit is het probleem opgelost.
Wel daarna goed met kopervet inelkaar zetten.
En de zuiger met ATE vet.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr dec 16, 2005 08:34

Velen zullen het er hier niet mee eens zijn, maar Panda's zijn fantastische auto'tjes!!! Die van ons gaat nooit meer weg als het aan mij ligt, en zoals Tom zei, erfenis vaststellen :wink:

Nee hoor ik heb jaren met zo een friqandelletje rondgereden, tijdens de restauratie van de Alfetta GT.
Kocht hem met 105.000 op de teller voor 1250 gulden.
Toen ik klaar was met de alfa vond ik het zonde om hem weg te doen en heb hem maar opgereden.
Ging naar de sloop met 210.000 op de teller maar nog steeds 1:16...
Sittard-Zeeland nur links en volgas (150 :roll: ) heen en terug :wink:

Super auto en goedkoop 8)

jaben
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 16, 2005 10:28

Ik zou eerst kijken of de zuigers goed terug komen. Ik ben redelijk bekend met de remmen van een panda. Veel is het niet en vooral als de auto kleine stukjes rijd willen de zuigers nog wel eens vast gaan zitten.

Dus ik zou eerst even de zuigers los proberen te maken. Remblokje eruit. Schroevendraaier tussen zuiger en schijf (voorzichtig) en dan rem in laten trappen. Voorzichtig met schroevendraaier zuiger terug duwen. Paar keer herhalen.

Dat is nog steeds goedkoper dan revisie.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 16, 2005 10:33

Met een beetje mazzel kun je de stofhoesjes er afwippen, de zuiger aan de buitenzijde met Waterproof 1200 even afschuren, de zuiger achter de hoesjes lekker invetten met SILICONENVET van ATE en de hoesjes weer monteren en de zuiger weer terugduwen. Als de zaak een beetje vettig is nl treedt het probleem niet zo gauw meer op. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 16, 2005 11:57

@Wim,
Je kunt 2 zuigerrubbertjes halen heb je eigenlijk het belangrijkste.....als je de zuiger eruit ziet komen weet je genoeg over de staat waarin ie verkeert, maar juist omdat de Panda voor korte stukjes ingezet wordt blijven de remmen een beetje plakken, helemaal bij damesauto's (meeste dames remmen eigenlijk niet goed door :oops: )...

In principe kan er niet zoveel mis zijn en je kunt als laatste met de zuiger op de uiterste stand eruit (dus niet los) de zuiger lichtjes insmeren met remmenvet...dan de nieuwe rubber erop....remmen deed ie best goed dus revisie niet nodig.....

Kom je roestrandje tegen op de zuiger, WD40 en staalwol doen wonderen.....
Onderwijl je bezig bent zie je de zuiger bij elke trapbeweging met grotere stappen eruitkomen.....Dan is het prima en kun je nog lang mee, don't you worry :wink:
Inderdaad nieuwe remolie is best belangrijk, al was het maar om het vocht eruit te helpen.
Moet niet misgaan WIm, je hebt je info nu 3 dubbel ! :lol:

ALFACENTRO

Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 16, 2005 12:18

Nog 1 keer dan voor het vierde zuigertje???:biggrin: :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Maxtor
Guru
Guru

vr dec 16, 2005 17:46

Tot zover allemaal weer bedankt voor de tips! Ik heb net even alles goed in de WD40 gezet zodat het morgen allemaal wat makkelijker (hoop ik) los komt. Zit ik in de problemen... weet ik jullie te vinden :wink:

Heerlijk medium dit forum! :thumbs:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

Maxtor
Guru
Guru

za dec 17, 2005 21:08

Zijn we weer :lol:

Vandaag dagje bezig geweest met de Panda en uiteraard weer tegenslag maar goed. Desondanks dat ik gisteren alles goed in de WD40 had gezet toch nog een nippel afgebroken :x

Ik had al vrij rap alles eraf liggen, klauw, remblokken en de oude schijf, binnen een half uurtje. Toen alles netjes schoongemaakt en nieuwe schijven gemonteerd. Toen hetzelfde aan de andere kant gedaan en toen bedacht ik mij een van laat ik eens kijken of deze nippel wel wil draaien... en tjak, zo afgebroken. Nog getracht los te maken door en heel erg hard een schroevendraaier in het resterende stukje te meppen en het leek in het begin te werken maar toch niet. Dus ff naar de sloop gelopen (jaja, op loopafstand, speciaal voor mij gedaan 8) ) en daar een andere zuiger gehaald. Ik meteen ook even de andere klauw meegenomen met de vraag of ze ff met perslucht de zuigertje eruit konden ploppen. Helaas, dat deden ze niet, dus naar een andere garage (ook op loopafstand) waar ze na veel gezeur het toch even deden. De nieuwe klauw kwam zo los, de oude klauw had er veel meer moeite mee, doe ik het tenminste toch niet voor niks. De zuigertjes en cilindertjes netjes schoongemaakt, rubbertjes binnen in de cilinder ververst, zuiger netjes met ATE en weer terugduwen. Schoof er zo in, dus als hij er net zo gemakkelijk uitkomt nu zit ik gebakken. Als laatste nog even het stofrubbertje erop gezet en een mooie gereviseerde klauw. Nieuwe remslangen gemonteerd (was nog een zoektoch om uit te vogelen hoe die dingen loskwamen van het chassis waar het in een klem zat) en alles weer afgehangen met nieuwe blokken ingesmeerd met kopervet. Toen nog 'even' ontluchten, echter was het inmiddels nogal donker.

Achter ging probleemloos, toen zag ik alleen rechtvoor remvloeistof druppelen.. shit, nippel zat daar dus niet goed dicht. Het rempedaal begon na het ontluchten van de remmen achter al beetje druk op te bouwen... maar dankzij die losse nippel was dit al vrij gauw weer verdwenen. Dus morgen nogmaals alles ontluchten en dan hopelijk morgen weer een smetteloos remmende Panda. Wel gaaf om te zien die nieuwe schijven, blokken, slangen etc. Ziet er erg nieuw uit :P

Heb foto's gemaakt.. alleen ben ik kabeltje van de digi camera kwijt :roll: Dus die volgen nog.

To be continued
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 18, 2005 11:22

Eind goed al goed zo te lezen. Daarom zei ik al , eerst kijken of die nippels losgaan. Dat is een probleem bij die Panda`s. Maar ook bij Alfa hoor.
En zo zie je maar dat via de sloop ook nog goede klauwen te regelen zijn. Je moet wel een beetje mazzel hebben natuurlijk, maar waar is dat nu niet zo?

Maxtor
Guru
Guru

zo dec 18, 2005 18:00

Alles is klaar en functioneel. Er veel gevoel in het pedaal en een korte slag. Nog niet hard geremt maar het grijpt veel makkelijker aan dan voorheen. Het klopt toch dat de eerste 100-200 km rustig geremd moet worden omdat de schijven nog ingeremd moeten worden?

Daarnaast rijd de Panda ook een stuk soepeler. Ik heb vandaag ook nog even een nieuwe thermostaat erin gezet, maar maakt dat veel verschil in het rijgedrag van een auto, lijkt mij niet toch? Zal denk ik komen omdat de remmen niet meer plakken en dus geen weerstand meer ondervinden. Het pakt een stuk makkelijker op. En zoals gezegd, foto'tjes komen nog!

En nogmaals dank voor jullie hulp :thumbs:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

Terug naar “Algemene Technische vragen”