Co-Jack

Versnellingsbak GAAR 33 16QV? EHBA

vr dec 16, 2005 16:30

Lotgenoten.....

Ik zit er weer es zwaar doorheen met mijn net opgelapte ar 33 16QV.

Reed weg van tankstation, zette em in zijn 1 en vervolgens kwam ik niet meer voorruit.??????????????? Dit i.c.m wat rare geluidjes deed mij inzien dat ik beter even kon stoppen en liet de wagen, met de koppeling ingedrukt, uitrollen naar een afgelegen straatje.(met de koppeling in en motor aan doet ie ook net of er niets aan de hand is.)

Wanneer de motor uit staat, kan ik em netjes duwen. Het lijkt alsof hij dan gewoon in zijn vrij staat.

Maar.... wanneer ik probeer te starten lukt het niet! Alléén lukt dit wel als ik de koppeling inhoudt!!
Dan zou je haast denken dat ie in de versnelling staat en ook al zou het in t ergste geval zijn 5e staan dan zou je met heel veel toeren en heel veel koppelingswerk (leeskoppelingslijtage) toch ietsjes vooruit moeten kunnen komen....toch?
Is dus niet het geval...heb dat even geprobeerd maar dat lukt echt niet.. als je rare geurtjes ruikt neem ik aan dat je genoeg geprobeert hebt.

Sja en verder zit mijn versnellingspook gewoonweg zwaar vast. Heb onder de wagen gekeken of daar in de buurt van de versnellingsbak / pook iets raar zit maar daar zit het goed.
In die zin dat de ringetjes en het gemodificeerde borgringetje ook op zijn plaats zit.

Graag hoor ik van jullie of jullie hier ervaringen mee hebben
Echt alle info is van harte welkom...

....
GrtZ
JAck

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Versnellingsbak GAAR 33 16QV? EHBA

vr dec 16, 2005 17:43

Hmmm, motor loopt wel, maar rijden ho maar in combi met rare geluiden: aandrijfas los/ homokineet kapot of diff stuk.
Maarrrrrrrr, dan zou ie dus gewoon moeten starten. Twee versnellingen ingeschakelt???? Is in principe trouwens onmogelijk, maar ja ik ken de geschiedenis van jouw bak niet.

vertel: jij start (met ingetrapte koppeling) en laat de koppeling opkomen. Wat gebeurt er dan? De motor staat af? De motor blijft lopen, maar het begint te stinken? Of de motor blijft lopen en een enorm gerael komt uit het vooronder?

En als jij start zonder de koppeling in te trappen, gaat de motor dan rond, mar wil niet aanslaan, of gaat de motor zelfs niet rond?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

vr dec 16, 2005 18:20

Lijkt er toch op alsof je koppelingsplaat defect is... veertje eruit oid ... maakt i veel herrie bij een poging weg te rijden??

Co-Jack

vr dec 16, 2005 19:52

@Alessandro

tis me weer es wat....deze kerst geen fratsen...

quote:' vertel: jij start (met ingetrapte koppeling) en laat de koppeling opkomen. Wat gebeurt er dan? De motor staat af? De motor blijft lopen, maar het begint te stinken? Of de motor blijft lopen en een enorm gerael komt uit het vooronder?"

De motor slaat inderdaad af, wanneer ik de koppeling teveel omhoog laat komen.
Als ik de koppeling inhoudt geen geratle maar gewoon lekker mooi weer spelen..verder niets aan het handje dan.

quote": En als jij start zonder de koppeling in te trappen, gaat de motor dan rond, maar wil niet aanslaan, of gaat de motor zelfs niet rond?'"

INderdaad de motero gaat zelfs niet rond..(zonder de koppeling ingeduwt althans)

@Andretti Molletti. hij maakt wel wat herrie maar niet fenomenaal. t lijkt wel alsof je poelies hoort gieren.(of de riemen daarvan)

Sterker nog: Samen met mijjn bella ( die ene mooie maar dan op 2 benen ) mijn wagen weggesleept..... KOmen we bij mij de straat in. Stampt ze VET op de rem ( dacht ik) bleek dat de wielen geblokkeert waren. Ik dacht eerst aan me remmen maar daar lag het echt niet aan.(aangezien er wel een lichte speling van links naar rechts was op het voorwiel)
Totdat ik na verloop van tijd het idee kreeg de wagen es ff naar achteren te duwen en weer naar voren ...verhipt dat werkte ook nog.. Aandrijfassen vast agv vergane versnellingsbak????

Zodoende de auto wel netjes langs de weg kunnen zetten.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 16, 2005 21:36

Hoe was de auto voor deze ellende. Waren er al rare geluiden waarneembaar die mogelijk steeds erger werden? Ik denk daarbij aan jankgeluiden zoals die bij versleten versnellingsbaklagers.

Kun je wel 'droog' schakelen? Ik bedoel dus: je gaat in de auto zitten, trapt de koppeling in engaat het hele dubbel H patroon langs en weer terug, zonder lopende motor. En later probeer je het ook eens met draaiende motor, maar ingetrapte koppeling.

Dit is erg lastig beoordelen zo vanachter de p.c. Vooralsnog lijkt het erop dat de bak of koppeling 'vastslaat' op het moment dat de koppeling opkomt. :? maar om daar iets zinnigs over te zeggen is het op z'n minst handig als je bovengenoemde tests doet en eens goed te rade gaat of je eerder al verdachte geluiden hebt gehoort. :roll:

Co-Jack

vr dec 16, 2005 23:18

Nee niet echt.
Hoewel.. Ik merkte wel dat hij de laatste tijd 'smorgens wat moeilijker schakelde.
Dus hij kraakte wat meer van zn 1 naar zn 2. Na verloop werd dat gekraak minder. tot niet.
OOk hoorde ik vaker het geluid van slippende riemen of poelies.

En nee, ik kan de schakelpook totaal niet bewegen deze is totaal vastgeslagen.
En er is geen onderscheidt met of zonder de koppeling in te duwen.

Bedankt voor jullie feedback in ieder geval.
Ik begrijp dat het inderdaad niet echt makkelijk is om a.d.h.v een leekje middels de pc een conclusie te gaan trekken.

Maar in ieder geval wel tof dat er meegedacht wordt!

Verder reed ie gewoon soepeltjes zonder bij geluiden.(buiten het feit dat er een lichte hobbel in mijn voorwiel zit)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 17, 2005 00:03

Ik denk dat er twee versnellingen staan ingeschakeld (dat kan bij een 33-bak, je gebruikt dit bij groot onderhoud van de bak om hem te blokkeren) of dat een schakelvork overleden is. Het komt vaker voor bij een 33. Niet enorm vaak maar als ik dit zo hoor ben ik er bijna zeker van.

Een nieuwe bak lijkt mij het handigste, op zich is het dan wel goed om meteen de synchromeshring van de 2e versnelling te (laten) vervangen en die van de derde en vijfde om te wisselen. Een schakelvork laten vervangen of arreteerkogeltjes laten vervangen is duurder.

En je weet het al, ik heb eventueel een andere bak voor je liggen.

Succes en sterkte!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Co-Jack

za dec 17, 2005 09:32

Hallo Sergio..

Ik wil wel op je aanbod ingaan.
Alleen weet ik nog niet precies wanneer ik het zou kunnen komen afhalen.

Mischien tussen kerst en nieuwjaar of net in het begin van het nieuwe jaar..

Hoe krijg je em eventueel uit deze 2 versnellingen? Ik neem aan dat de bak er dan onderuit moet..
Lief ertegen praten een palletje o.i.d zal wel niet mogelijk zijn....

Is het vervangen van zo'n synchromesh lastig?
Ik heb gelukkig wel een kameraad die automonteur is ..
Ik weet dat hij in het verre verleden ook getracht heeft zijn bak te reviseren totdat hem allerlei lagertjes om de oren sprongen en hij de bak naar een garage heeft moeten brengen.

Graag hoor ik hoe te handelen en of jullie wellicht een adresje weten die deze befaamde ringen zou kunnen vervangen..
En eventueel een prijs indicatie...

Groet

Jack

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 17, 2005 18:37

Allereerst; de synchromeshringen zorgen ervoor dat de bak soepel schakelt, geen geknars van de tanden. Omdat je je versnellingsbak al los moet halen (en evt. een adnere monteren) is het verstandig om meteen die synchromeshringen mee te nemen in het odnerhoud.
Moeilijk is het niet, wel secuur werk en je moet goed weten waar je mee bezig bent. Je haalt het deksel van de bak af en moet vervolgens de tandwielen eraf halen. Het is een bouwpakket van Technisch Lego, zeg maar, maar dan zonder handleiding;) Als je een handleiding wilt is de vraagbaak voor de 33 zeer goed voor dit klusje.
Je hebt een seegerringtang nodig en verder een doppenset, inclusief 1 grote dop (ik weet de maat niet mer uit mijn hoofd, ik dacht 36).
De ringen zelf kosten niet al te veel, het is de tijd die in dit klusje gaat zitten.

Ik zou, als ik jou was, jouw bak vervangen en meteen daarvan de Synchro van de 2 vervangen en van de 3 en vijf omwisselen.
Gebruik voor het monteren van de schakelvorken wel niewe 'splitpennetjes'

Ik laat je nog weten wanneer ik de bak bij de hand heb, ik kom regelmatig door Maastricht heen en zou hem af kunnen geven.

Serge
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo dec 18, 2005 11:52

Die dop is meende ik zelfs 38, maar misschien is er iemand hier die dat zeker weet :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 20, 2005 01:21

Ga ik me er toch nog even mee bemoeien. :o

1) normaal gesproken kun je toch echt geen twee versnellingen tegelijertijd inschakelen. De arreteerkogeltjes verhinderen dat. maar dat doet nu eigenlijk niet meer ter zake. :wink:
2) als een bak goed is -bewezen historie zeg maar, dus als je er zelf naar volle tevredenheid mee gerede hebt- ga je toch niet 'op voorhand' sleutelen in die bak! :o dan kan ie bij goed gebruik nog jaren/ 100,000en km's mee!!!!!!!!
3) Sleutelen aan een boxerbak is zeker geen werk voor een onervaren sleutelaar. Juist bij deze bakken kun je in één ogenblik van onoplettendheid je bak(huis) afschrijven! :shock: Ik raad het dus niemand af om lekker zelf aan cambio's te werken, maar dit is zeker niet voor iiedereen een geschikt werkje. Waarom ik dit shrijf: Ik heb dit voor het internettijdperk) zelf mogen ervaren. :twisted:
3) als je een bak wilt opknappen/ reviseren is vervangen van de synchromeshringen niet voldoende. De schakelmoffen slijten ook!!!!!!!!!
Natuurlijk, een bak zoals bij 2) vernoemd zal na vervanging van enkel synchromesringen wel lekker schakelen. :wink:
Dit wordt vaak vergeten en zal dan niet tot gewenst/ optimaal resultaat lijden. Sterker nog: het reseltaat kan zelfs ronduit tegenvallen! :!:

Ik pretendeer niet alle wijsheid in pacht te hebben, maar ja mijn eerste 'bakreviesie' heb ik ook over mogen doen een jaar of 7 geleden door gebrek aan resultaat na de eerste keer. (Ik had toen dus enkel synchromesches vervangen) Je kunt schakelmoffen (en synchro's) natuurlijk ook onderling uitwisselen en/ of omdraaien. :idea:

:whistle:

Co-Jack

wo dec 21, 2005 10:10

@Alessandro

Ja inderdaad je hebt gelijk... Ik ben niet van plan om nog verder van huis te geraken..
Ik hoop op een goede koop van een versnellingsbak en ben van plan deze eronder te leggen zonder de bak uberhaupt open te maken.
Wil namelijk geen dingen doen die boven mijjn petje uitrijzen. :idea: . En zoals ik het hier allemaal lees, gaat dat wel het geval zijn wanneer ik mij eraan ga wagen.

Als t een beetje meezit zal mijn autop begin dit jaar getransporteerd worden naar de plek waar hij onder het mes gaat. En als dat gebeurd is ben ik er klaar mee en gaat hij marktplaats op. :cry:

Alleen,,,,,,........ het rottige is dat de wagen niet meer van zijn plek komt..
Moet ik nu eerst de aandrijfassen loshalen of heeft iemand een ander idee..?
Ik neem aan dat ik dan nog wel kan sturen he.. het staat toch los van het stuurgebeuren....???.... toch??

Ik zat al te denken aan skateboards onder mn voorwielen.... :lol: .... (maar niet heus)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 21, 2005 20:42

Aandrijfassen loshalen is niet echt een optie je kunt die dingen er niet zo onder laten bungelen. Jij hebt hulp nodig van iemand met verstand van techniek/ Alfa's of laat anders de auto gewoon afhalen. Zo slepen is geen optie!!!!!!!!!!!!!!!!

Misschien als je het heel lkief vraagt is er wel een forrummer uit jouw buurt bereid de helpende hand toe te steken, voor mij toch echt even te ver weg. :wink:

Co-Jack

wo dec 21, 2005 20:57

Hehe...

Nee ik ben ook niet echt van plan om de wagen te gaan slepen.
Heb al een oplegger/ambulance gevonden(BOels) en ook nog een persoon die ermee kan/mag rijden.
Nu moet ik em dus in eerst instantie op de oplegger krijgen..., vandaar mijn vraag

Een kameraad ( en alfafreak en monteur) heeft al toegezegd de auto te maken.

Voorwielen blokkeren gewoonweg. Kan em maar een erg kleinstukje achteruit geduwd krijgen.
Daarbij.. weet je wat die leipo's van de sleepdienst vragen om mijn bella van hier naar roermond te krijgen?? F****ing € 250 ex btw...

In ieder geval thnx voor het meedenken!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 21, 2005 22:41

Ooh, dan ist goed! :o
Maareuh met koppeling ingetrapt liep ie toch vrij? :?
Dus koppeling intrappen en gaaaaaaaaaan! :idea: de oplegger oplieren dan hè. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”