Gebruikersavatar
gerrie
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do jun 02, 2005 06:24

Gewicht vliegwiel Alfa 2.0 16V 156/146

vr dec 23, 2005 17:02

Weet iemand het gewicht van een standaard vliegwiel van een Alfa 156/146 2.0 16V blok ? Dit inverband met eventueel aanschaffen aluminium vliegwiel. Ik heb er eentje liggen van 7 kg.

groet,

Gert-Jan

Kunki_156TS

RE: Gewicht vliegwiel Alfa 2.0 16V 156/146

di jun 26, 2007 13:35

goeie vraag ben ik ook wel benieuwd naar heb het wel is gehoord maar weet niet of nou ook echt zo is :?:

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Gewicht vliegwiel Alfa 2.0 16V 156/146

di jun 26, 2007 19:08

8290gr volgens onderdelen cd

Kunki_156TS

Re: RE: Gewicht vliegwiel Alfa 2.0 16V 156/146

wo jun 27, 2007 17:33

8290gr volgens onderdelen cd
maar is het verschil met een lichtere dan ook merkbaar?

Gebruikersavatar
gerrie
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do jun 02, 2005 06:24

RE: Gewicht vliegwiel Alfa 2.0 16V 156/146

za jun 30, 2007 09:01

Effe van het 145 forum gequote:
Ik ben nu in het bezit van een standaard vliegwiel van een 145 QV uit 1996. Standaard gewicht is 8,2 kg :? Dus de opgaaf van Madeno klopt ook niet ! En nu nog lichter gaan of niet. :?: Die van van mij is 7 kg. Kan dus nog wat af. Als je berekent 25% van 8 af dan kom je op 6 kg.

Kunki_156TS

RE: Gewicht vliegwiel Alfa 2.0 16V 156/146

di jul 03, 2007 00:52

ff een stukkie gejat van een website. op zich wel duidelijk vind ik :thumbs:

Waarom een licht vliegwiel?


Een licht vliegwiel heeft een aantal voordelen waardoor de auto snelle accelereert en een betere respons heeft.


Wanneer men een motor opvoert is men op zoek naar een aantal eigenschappen, pkaas & koppel gecombineerd met een snelle respons op het gas. De motor moet wanneer deze koppel levert, de wielen en auto op gang helpen. Tussen de wielen en de motor is de koppeling geplaatst die gemonteerd zit op het vliegwiel. Dit vliegwiel is van orgine erg zwaar wat bij een standaard auto zorgt voor een soepel rijgedrag.

Om er voor te zorgen dat al het vermogen naar de wielen gaat en niet door het vliegwiel opgenomen wordt is het aan te raden om een licht vliegwiel te monteren of de orginele af te draaien. Vaak wordt dit gecombineerd met het plaatsen van een sport- of racekoppeling. Het licht vliegwiel heeft ook tot gevolg dat men sneller kan schakelen en dat de motor na schakelen weer sneller vermogen afgeeft aan de wielen (erg belangrijk bij het toepassen van een short shifter). Een orgineel vliegwiel weegt tussen de 8 en 12kg..

Een vuistregel is dat het soepele rijgedrag van een auto niet beinvloed wordt wanneer het gewicht met maximaal 35% verminderd wordt.

Not only will you see a dramatic increase in usable horsepower, but engine life can also be extended since there will be less stress on the crankshaft.

To achieve the greatest increase in performance an aluminum flywheel must lower the moment of inertia characteristics of the engine. Put in simpler terms, we must reduce the amount of horsepower needed to turn the flywheel so that horsepower can be used to turn the wheels.


Let Op! wanneer men een licht vliegwiel combineerd met een racekoppeling is het zaak om een soepel gedeelte in de aandrijflijn te behouden om de klappen op te vangen. Hierbij moet men denken aan een soepele aandrijfas of een goed afgestemde drukgroep, ook het plaatsen van een hardy schijf kan een oplossingbieden. Dit geld niet voor sportkoppelingen omdat hier altijd verende harten in de koppelingsplaat gemonteerd zijn.

Er zijn drie type vliegwielen:

- Aluminiumvliegwiel
- Licht stalen vliegwiel
- Afgedraait vliegwiel

Wanneer geen vliegwiel in de markt beschikbaar is is het vaak mogelijk een sportkoppeling te plaatsen en het orginele vliegwiel lichter te maken.

Terug naar “Tuning onderwerpen”