Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: 'Broeikaseffect onomkeerbaar' NIET ALFA-RELATED!! maar

di jan 25, 2005 14:04

Welke zichzelf respecterende wetenschapper durft met zo'n grafiek op de proppen te komen ???

kroehlur

Re: RE: 'Broeikaseffect onomkeerbaar' NIET ALFA-RELATED!! m

di jan 25, 2005 14:29

Welke zichzelf respecterende wetenschapper durft met zo'n grafiek op de proppen te komen ???
Geen. Ze komen met deze: Afbeelding

Veel beter hé? :wink:

Knock yourself out!

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

di jan 25, 2005 14:29

Dat is het eiken rand nationaal laboratorium, op hun site is er nog veel meer interesants over dit onderwerp te vinden. Helemaal onafhankelijk zijn ze niet volgens mij, aangezien het lijkt alsof het geld van het ministery van energie daar komt.

Adios, JR

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 25, 2005 15:01

Ik heb het grafiekje eens nagemaakt uit de data, helaas heb ik geen webspace meer... maar wat eruit komt is dat het de laatste 400 jaar kouder is geworden. Dat is grappig want de industriele revolutie begon ca. 250 jaar geleden.

Wat me ook opviel was dat de deuteriumcounts voor de laatste tientallen jaren zo weinig verschilden dat ik een vlakke lijn kreeg.

Verder heb ik zo mijn twijfels bij de data aquisitie. Het betreft duizenden metingen wat mij doet vermoeden dat ze uit 1 boorkern alle samples hebben gehaald.

@Kroehlur; nee, ik heb niet de fout gemaakt als in het door jouw getoonde grafiekje... :roll:

kroehlur

di jan 25, 2005 16:14

Ik heb het grafiekje eens nagemaakt uit de data, helaas heb ik geen webspace meer... maar wat eruit komt is dat het de laatste 400 jaar kouder is geworden. Dat is grappig want de industriele revolutie begon ca. 250 jaar geleden.
Shrug...
Wat me ook opviel was dat de deuteriumcounts voor de laatste tientallen jaren zo weinig verschilden dat ik een vlakke lijn kreeg.

Verder heb ik zo mijn twijfels bij de data aquisitie. Het betreft duizenden metingen wat mij doet vermoeden dat ze uit 1 boorkern alle samples hebben gehaald.
http://cdiac.esd.ornl.gov/trends/co2/vostok.htm CO2 gehalte.
http://cdiac.esd.ornl.gov/trends/temp/v ... uz_tem.htm Temperatuur.

Period of Record
420,000 years BP-present

Methods
Because isotopic fractions of the heavier oxygen-18 (18O) and deuterium (D) in snowfall are temperature-dependent and a strong spatial correlation exists between the annual mean temperature and the mean isotopic ratio (18O or δD) of precipitation, it is possible to derive ice-core climate records. The record presented by Jouzel et al. (1987) was the first ice core record to span a full glacial-interglacial cycle. That record was based on an ice core drilled at the Russian Vostok station in central east Antarctica. The 2083-m ice core was obtained during a series of drillings in the early 1970s and 1980s and was the result of collaboration between French and former-Soviet scientists. Drilling continued at Vostok and was completed in January 1998, reaching a depth of 3623 m, the deepest ice core ever recovered (Petit et al. 1997, 1999). The resulting core allows the ice core record of climate properties at Vostok to be extended to ~420 kyr BP.

The first isotopic analysis of the Vostok ice core was described in Lorius et al. (1985). Sampling of ice for 18O and deuterium was done in the field during the 1982-83 austral summer by cutting a continuous slice from the length of ice after careful cleaning. Sampling was performed on 1.5- to 2-m increments of ice. Samples were sent in solid form to Grenoble, France, and then melted before isotopic analysis in Saclay, France. Two independent series of samples were obtained. For the discontinuous series, duplicated to check reproducibility, one sample was taken at each 25-m interval from the surface down to the bottom of the core. For the continuous series, samples were collected between 1406 and 2083 m. Oxygen-18 and deuterium determinations were simultaneously performed on all the samples, and the δ18O results were discussed in Lorius et al. (1985).

The 420-kyr Vostok temperature record presented here was reconstructed from the continuous deuterium profile measured along the core. The new measurements were taken along ice in increments between 0.5 and 2 m in length to a depth of 2080 m and then every 1 m for the remainder of the upper 3310-m of the ice core. Isotopic analysis was again performed by the Geochemistry team at LSCE at Saclay. A sudden decrease from interglacial-like δDice values to glacial-like-values, followed by an abrupt return to interglacial-like values, occurs between 3320 and 3330 m (Petit et al. 1999). This occurrence plus the presence of volcanic ash layers at 3311 m suggests that the Vostok climate records may be disturbed below 3311 m. Thus, discussion of the new data set is limited to the upper 3310 m of the ice core. Petit et al. (1999) reported an ice recovery rate of 85% or higher and a measurement accuracy of ± 0.5°/°° Surface Mean Ocean Water (SMOW). The temperature estimates are based on both experimental and theoretical arguments. One of the fundamental arguments used in deriving this temperature record is that the deuterium content distribution is well documented over East Antarctica and over a large range of temperatures (-20° to -55° C); thus, there is a linear relationship between the average annual surface temperature and the snow deuterium content. The slope of this δD/surface temperature relationship was found by Jouzel et al. (1993, 1996) and Petit et al. (1999) to be 9°/°° per °C. Further details on the methodology are presented in Jouzel et al. (1987), Lorius et al. (1985), and Petit et al. (1999).

Doet mij vermoeden dat jij ook niet goed heb gelezen? Staat er allemaal op.
@Kroehlur; nee, ik heb niet de fout gemaakt als in het door jouw getoonde grafiekje... :roll:
Mooi. Ik ook niet..... :roll:

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 25, 2005 16:36

Doet mij vermoeden dat jij ook niet goed heb gelezen? Staat er allemaal op.
Niet goed gelezen, wel bevestigd in mijn vermoeden, wordt toch echt melding gemaakt van maar 1 boorkern voor de laatste data...

Wat ik over het grafiekje bedoelde is dat de x-as verkeerdom staat, het is een inverse waarde, jaren tot nu, dus hoe hoger hoe vroeger toch ? Maar daarom zal je wel het winkje hebben geplaatst ?

Emilio
Guru
Guru

wo jan 26, 2005 00:01

Prachtig hoor, zo'n mega lange termijn analyse.
Maar wat ik me nu afvraag is hoe men aan die statment komt dat de temp gestegen is tov 1750?
Die kom ik nog nergens tegen. Ik kan me heel goed voorstellen dat de ijskern methode absolute niet toepasbaar is op dit soort korte intervallen.

Overigs toont deze thread weer aan dat we echt met zijn alle in de maling worden genomen. En is er iemand die er wat aan doet?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Emilio
Guru
Guru

wo jan 26, 2005 00:02

Zei ik, terwijl ik op mijn reet bleef zitten.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

van G
Guru
Guru

wo jan 26, 2005 02:43

effe gegoogeld:

Hogere temperatuur is goed
We maken nu niet een uitzonderlijke warme periode door: het was duizend jaar geleden ongeveer twee graden warmer dan nu. De opwarming van de aarde door het broeikaseffect valt daarmee weg in de effecten van andere factoren die we nog niet kunnen meten. Een verhoging van de aardewarmte is overigens niet slecht. De geschiedenis toont aan het een warm jaar in Europa voor iedereen een tijd van overvloed was. Pas toen vanaf 1300 de temperatuur begon te dalen, ontstonden problemen. Oogsten mislukken. Je vraagt je dus af waarom iedereen tegenwoordig zo bang is voor opwarming.

Naarmate we verder teruggaan in de tijd, zijn de meetgegevens onbetrouwbaarder of ontbreken geheel. In 1592 bouwde Galileo zijn eerste primitieve thermometer. In 1714 maakt Fahrenheit de eerste betrouwbare thermometer. In 1742 bedacht Celsius de door ons gebruikte temperatuurschaal.

:-k
Ik dacht dat Farenheit de schaal van Celcius had gejat en toen verkracht :-k tog :?: :mrgreen:
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo jan 26, 2005 08:10

Hoppa!

Men heeft nu ongetwijfeld weer een excuus gevonden om de brandstofprijzen te verhogen, oftewel de staatskas te spekken.
En dat allemaal onder het mom van de global warming.

kroehlur

wo jan 26, 2005 08:43

Prachtig hoor, zo'n mega lange termijn analyse.
Maar wat ik me nu afvraag is hoe men aan die statment komt dat de temp gestegen is tov 1750?
Die kom ik nog nergens tegen. Ik kan me heel goed voorstellen dat de ijskern methode absolute niet toepasbaar is op dit soort korte intervallen.

Overigs toont deze thread weer aan dat we echt met zijn alle in de maling worden genomen. En is er iemand die er wat aan doet?
De temperatuur is misschien niet gestegen of als die is, dan alleen heel weinig.

Wat de ijskern analyses hebben getoond is een mogelijke samenhang tussen CO2 gehalte in de atmosphere en temperatuur en dat de CO2 gehalt in de atmosphere fors is gestegen sinds 1750 (bv) wat mogelijkerwijse een stijging in de globale temperatuur zou kunnen veroorzaken. Daar gaat het allemaal om.

Sommige zeggen onzin - anderen vragen zich af of wij de kans moeten nemen en dus nu iets eraan doen. Vandaar de Kyoto overeenkomst die de grootste energieverbruiker per capita ter wereld heeft geweigerd te ondertekenen.

Ik weet het niet. :wink:

Der Alte

wo jan 26, 2005 09:33

In de jaren 60 (einde) hadden we club van Rome die onheilspellende uitspraken deden over de aarde en de olie in het bijzonder. Het zou binnen 30 jaar op zijn en dan kwam er een ramp. Ik zat in 1972 in Saudi Arabia in de olie en de wetenschappers aldaar hadden volgens hun zeggen nog een voorraad die de 100 jaren oversteeg.
Dus wat moet je geloven ???

Met een NORMAAL beleid en gedrag help je mee aan het behoud van alle goede dingen van onze wereld.

Inderdaad die winkeldeuren die openstaan, ramen open en de kachel hoger, nodeloss de auto laten draaien omdat moerders boodschappen doet en jij geen parkeerbonnetje wilt kopen. Troep op straat gooien. Etc.

Dus ik blijf gewoon de dingen doen met beleid zoals altijd. (rijmpje)

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do jan 27, 2005 10:17

Uit het Financieele Dagblad:

Horrorscenario klimaat berust op fout

KAREL BECKMAN

Het is nu warmer dan ooit in de afgelopen duizend jaar, zeggen de VN. Maar dat blijkt niet te kloppen.
AMSTERDAM - Hij heet de hockeystick-grafiek. In de wereld van het klimaatbeleid is hij beroemd. In de laatste grote klimaatrapportage van de VN, uit 2001, wordt hij prominent in beeld gebracht: op pagina 3 van de 'samenvatting', de klimaat-Bijbel voor iedereen in de beleidswereld die zich met het klimaat bezighoudt.

De grafiek, een reconstructie van het klimaat van de afgelopen duizend jaar, laat zien dat het nog nooit zo warm is geweest als nu. Hij wordt hockeystick genoemd, omdat hij eerst, van het jaar 1000 tot 1900, licht omlaag loopt, en dan, vanaf 1900, steil omhoog.

Als geen ander beeld wekt de hockeystick de indruk dat menselijke activiteiten, met name de uitstoot van broeikasgassen, die vrijkomen bij de verbranding van fossiele brandstoffen, nu al verantwoordelijk zijn voor een forse stijging van de temperatuur op aarde.

De hockeystick-grafiek heeft dan ook een enorme impuls gegeven aan het Kyoto-protocol, dat de uitstoot van broeikasgassen moet gaan beperken, en dat het bedrijfsleven en consumenten wereldwijd miljarden gaat kosten. Het Centraal Planbureau schat de kosten van 'Kyoto' op 0,8% tot 4,8% van het nationaal inkomen. De Europese industrie heeft al te maken met uitstootbeperkingen en handelt sinds kort in uitstootrechten.

Er is echter één probleem met de hockeystick: hij klopt niet. Dat blijkt uit onderzoek van twee Canadese wetenschappers die als eersten de gegevens hebben gecontroleerd. Hun bevindingen worden vandaag belicht in het blad Natuurwetenschap & Techniek. Ook het KNMI bevestigt dat er bij de VN-klimaatcommissie, het IPCC, een 'rekenfout' is gemaakt. De Canadese onderzoekers, Stephen McIntyre en Ross McKitrick, concluderen dat de bedenkers van de hockeystick, drie Amerikanen, 'gegevens die niet in hun straatje passen, lichter hebben laten wegen dan gegevens die hun vooronderstelling bevestigen. Maar wij tonen aan dat het in de 15de eeuw net zo warm was als nu.'

De Canadezen noemen het ongehoord dat het IPCC, dat onderzoek vertaalt in miljarden verslindend beleid, nooit heeft laten controleren of de grafiek betrouwbaar was.

Ook klimaatonderzoeker Rob van Dorland van het KNMI vindt dit 'dubieus'. 'Het imago van het IPCC loopt hierdoor een flinke deuk op.'

Van Dorland benadrukt wel dat het onderzoek van McIntyre en McKitrick niets zegt over het toekomstige klimaat. 'De opwarming van de aarde blijft een bedreiging.'

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) nodigt de hoofdrolspelers in deze klimaatrel binnenkort uit voor een debat.

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad

Adios, JR

Emilio
Guru
Guru

do jan 27, 2005 11:12

De opwarming van de aarde blijft een bedreiging....
Yep, de kans dat ik door een bliksemstraal getroffen wordt ook.

Kunnen we dan nu weer met zijn alle normaal gaan doen?
Al die absurde regelingen die het ondernemers moeilijk maakt weer afschaffen?
Ik noem het de flater van de eeuw. De drie mannetjes die op die manier een onderzoek aan het maniouleren zijn, zijn dus verantwoordelijk voor miljarden verloren kapitaal. Wie gaat ze aanklagen? Wie stelt ze verantwoordelijk?!

Geloof nooit een onderzoeker met geitewollesokken!!!!
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Emilio
Guru
Guru

do jan 27, 2005 11:37

Ik zoek me verder rot naar overige media die er over berichten. Kan het niet vinden......
Iemand een linkje voor me?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Terug naar “Het Forum Café”