Smeltzer

Airco

do jan 05, 2006 11:11

Beste collega's

Mijn airco heeft een eigen karakter denk ik. Als het koud is zoals nu -> onder de 3,5 graad slaat mijn airco af. Ik krijg hem dan ook niet meer aan. De blower doet het wel gewoon. Als ik mijn alfa 'S ochtends uit de garage haal is er niks aan de hand, daalt de buiten temp. stopt de airco. Wat is dit?

PS het gaat hier om een 147 2.0 16V Selespeed. uit 2001.

Ik hoor het graag.

Gr Job

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

RE: Airco

do jan 05, 2006 13:30

Eerste auto met airco ? :wink:

Dit hoort zo. Ter voorkoming van bevriezing van je verdamper.

Adios, JR

Eric
Advanced Member
Advanced Member

do jan 05, 2006 21:24

SCARB 00694

Smeltzer

za jan 07, 2006 09:05

Duidelijk, Thanks!

ALFADELTA1975
Newbie
Newbie

za jan 07, 2006 11:55

Ook mijn eerste auto mét Automatische klimaatregeling (Airco) :wink:

Mijn oude Alfa 33 had helemaal geen airco, en mijn leasewagen een 206 had zo'n handmatige airco, die ik ook gewoon aan én uit deed, wanneer ik het nodig vond. Ik gebruikte het dus alleen tijdens de lente- en zomermaanden

Ik begrijp nu dat de airco bij een buitentemperatuur van < +/- 3,5 graden, niet meer spontaan aanspringt. Dit ter voorkoming van bevriezing van je verdamper. Maar hoe kan ik dan in de ochtend mijn voorruit snel ontwasemen?

Zelf rij ik nogal veel woon-werkverkeer km's, en dan probeer ik altijd een goede klimaat binnen in de auto te krijgen. Maar klopt het als ik zeg dat als ik het bijv. op 25 graden zet, ZONDER airco, dat hij die zelfde warmte blijft blazen? En dus op een gegeven moment 't gewoon te warm wordt in de auto?
En MET airco aan dat hij zeg maar streeft naar een permanente temperatuur van 25 graden, en dit probeert te behouden binnen in de auto?

Sorry voor de vragen, maar probeer de Aut.airco regeling een beetje te begrijpen :wink:

Robbie146
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: RE: Airco

ma jan 09, 2006 23:03

Ook mijn eerste auto mét Automatische klimaatregeling (Airco) :wink:

Maar klopt het als ik zeg dat als ik het bijv. op 25 graden zet, ZONDER airco, dat hij die zelfde warmte blijft blazen? En dus op een gegeven moment 't gewoon te warm wordt in de auto?
En MET airco aan dat hij zeg maar streeft naar een permanente temperatuur van 25 graden, en dit probeert te behouden binnen in de auto?

:wink:
Nee dat klopt dus niet, als de buitentemp lager is dan de gevraagde binnentemp kan de klimaatregeling zijn werk ook zonder de airco af. Wordt pas lastig als het buiten warmer is als binnen, dan moet je de lucht koelen = airco.

Tevens mis je natuurlijk het fenomeen dat de airco lucht ontvochtigd, wat het ontwasemen van de ramen merkbaar versnelt.
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

Terug naar “Algemene Technische vragen”