164 Q4

RE: TUNING 75 TURBO

wo jan 26, 2005 21:45

Eentje op gebied van motor: Water/alcohol injectie. Een grote intercooler is wel leuk maar erg duur en voor dat geld is zo'n injectie een stuk effectiever.
Eigenlijk best wel een aanrader als je met turbodrukverhoging aan de gang gaat.

Roy Hartgerink

Re: RE: TUNING 75 TURBO

wo jan 26, 2005 22:02

De Hema is dicht.....


:lol:
:-) meen je dat zijn printpapier op is?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: TUNING 75 TURBO

wo jan 26, 2005 22:26

:-({|=

Afbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: TUNING 75 TURBO

di jun 28, 2005 12:05

Tip: Hoe haal je minstens 3 seconden van je rondetijd af op zandvoort :shock:

De Dion as 3 graden negatief camber en 1,5 graden toespoor.
TS bak monteren met 50% sper
Vliegwiel van de koppeling ong. 700 gram afdraaien
Watt stangen vervangen voor stangen met uniballs
SZ kogel plaatsen
ophangrubber van de bak achter vervangen voor nylon of aluminium bus
rubber in de vlinder (evenaar tussen watt stangen) ook vervangen door bus.

:lol:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: TUNING 75 TURBO

vr jul 01, 2005 22:07

jaja marc, en hopen op geen langzamere gasten voor je zeker :?

Alco/water injectie is heel leuk en effectief, maar wat gebeurt er als die zooi op is, hoge druk maar geen additionele koeling >>>> motor stuk, pingel,pingel :cry:
Niet iedereen heeft methanol thuis om m ff gauw bij te vullen.

Alcohol is sowieso handig vanwege een hoge ron en mon wat erg belangrijk is in een turbo, het ligt er eigenlijk een beetje aan wat je wil gaan rijden, straat of circuit.
Straat, dan wil je met een goedkope oplossing liefst zo hard mogelijk, dan blijft waarschijnlijk alleen water injectie over, of via een spray bar op de intercooler of direct.
Voor een race tor zijn er mogelijkheden te over, 122/112 ron/mon a 6E de liter das hoger dan je met alco ooit zult bereiken.

Peter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08

RE: TUNING 75 TURBO

ma jul 09, 2007 23:31

Even een
Afbeelding
van 2 jaar omhoog, moet kunnen. ;)

Ik heb vroeger een 75 3.5 V6 als circuitauto gehad, die vervangen door o.a. een Subaru Impreza GTT (inmiddels verkocht) en een BMW E30 M5 (die gaat in de verkoop) en dan wil ik misschien toch weer een 75, alleen geen V6 meer.
Vervelende is dat ik redelijk verpest ben qua pk's en +/- 150pk wordt hem dus ook niet meer.
Hoeveel pk halen jullie eigenlijk (betrouwbaar!) uit die 1.8 turbo's?
Ik geloof dat Roy met ongeveer 250pk op de Ring rijdt, maar hoe betrouwbaar is dat?
Op hoeveel bar overdruk zit je dan en moet daar veel voor aangepast worden?
En nog meerdere mensen die aan hun turbo's aan het sleutelen zijn?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: TUNING 75 TURBO

ma jul 09, 2007 23:39

Ah een spijtoptant, welkom terug!! 8) :wink:
Heb helaas van Roy al lange tijd geen update meer gezien (te druk met ringtoolen wellicht?)
Vwb de betrouwbaarheid van een non standaard turbo; Als je echt van plan bent om met die 250 horse daadwerkelijk te gaan poken denk ik niet dat de turbo iets voor je is.. :cry: (of je moet wel erg graag sleutelen :lol: )
Zoek eens op 'Turbomarc' op dit forum, die rijdt met een 75 turbo in de Squadra Italia.Lees en huiver... :wink:
My 2 cents; een 75 bouwen met 156 gta tor erin... 8)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

hugo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: do aug 18, 2005 14:26
Locatie: antwerpen/ enschede

RE: TUNING 75 TURBO

di jul 10, 2007 07:56

:D Dat wordt beunen, Peter.
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: TUNING 75 TURBO

di jul 10, 2007 08:04

Hey Petáh,

Er is iemaand op het forum die een sterk getunde Turbo had en die had last van de tandwiel van de 5de versnelling. Die scheurde regelmatig.
Ik weet niet hoe het verder is gegaan maar hopelijk weet iemaand anders die meeleest, hoe en wat.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: TUNING 75 TURBO

di jul 10, 2007 08:32

ik denk dat het best mee kan vallen qua betrouwbaarheid, heel belangrijk is denk ik zuigerbodemkoeling....
dat in samenwerking met 1,2 bar overdruk en een iets hogere benzinedruk moet toch al zo'n 220 (betrouwbare) peka's opleveren.
Hier ben ik ook mee bezig.
op een duits (of zwitsers) forum wordt hier heel veel over geschreven en daar rijden ze met 300+ pk's in de ronde (natuurlijk niet met standaard turbo, drijfstangen en zuigers).
betrouwbaar en 250pk, moet kunnen...

gevonden: http://forum.gruppo-veloce.ch/index.php goed voor een paar uurtjes leesplezier 8)

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: TUNING 75 TURBO

di jul 10, 2007 12:39

nijn tb heeft twee jaar meegedraaid in de toenmalige trofeo (ed hoiting)en ik rijd er inmiddels ook al een tijdje mee, qua blok ben ik nog geen rare dingen tegen gekomen, dit terwijl ik op 1.2-1.5bar draai. de planning is over te gaan naar een chargecooler icm grotere lmv ,deze is voornamelijk verantwoordelijk voor lowspeed drivebility, wat je kunt oplossen door de veer slapper te zetten, de ntc is verantwoordelijk voor de mengselverhouding (volgens mij...)
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
MarkGTV
Full Member
Full Member
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mar 08, 2006 00:45
Locatie: Loon op Zand
Contacteer: Website

Re: RE: TUNING 75 TURBO

di jul 10, 2007 20:56

Even een
Afbeelding
van 2 jaar omhoog, moet kunnen. ;)

Ik heb vroeger een 75 3.5 V6 als circuitauto gehad, die vervangen door o.a. een Subaru Impreza GTT (inmiddels verkocht) en een BMW E30 M5 (die gaat in de verkoop) en dan wil ik misschien toch weer een 75, alleen geen V6 meer.
Vervelende is dat ik redelijk verpest ben qua pk's en +/- 150pk wordt hem dus ook niet meer.
Hoeveel pk halen jullie eigenlijk (betrouwbaar!) uit die 1.8 turbo's?
Ik geloof dat Roy met ongeveer 250pk op de Ring rijdt, maar hoe betrouwbaar is dat?
Op hoeveel bar overdruk zit je dan en moet daar veel voor aangepast worden?
En nog meerdere mensen die aan hun turbo's aan het sleutelen zijn?
Misschien is dit iets voor je Peter: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=22133 :wink:
Scarb 4448.
MiTo 1.3 JTDm Eco ( lekker goeiekoop...)
Alfa Giulietta 2.0 JTDm 170pk

Heb gereden:
- 33 1.3S
- 33 1.7 16v S
- 33 16v Elegance
- 155 1.8 TS
- Alfa 75 1.8 Turbo
- Bertone GTV 2000

Life's so Alfa........

Peter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08

Re: RE: TUNING 75 TURBO

wo jul 11, 2007 01:02

Ah een spijtoptant, welkom terug!! 8) :wink: [/size]
Nou ja, spijtoptant.... :lol: ;)
Ik zag toevallig een witte TS voorbij komen die me wel heel erg aansprak. En de stap van TS naar TB is niet zo groot. :)

Verder bedankt voor alle tips, zeker 300+ pk klinkt toch wel weer erg leuk. :D
Ken mensen die 2.0 Subaru blokjes tot 500pk en meer kietelen, dus met voldoende voorzorg en werk zou 150pk/liter toch ook wel betrouwbaar te maken moeten zijn zou je zeggen. Zeker met een boostcontroller met verschillende mappings, zodat je niet met volle turbodruk in de file hoeft te gaan staan.

Deze week toch geen tijd, maar ik ga er even rustig over nadenken, nog een geluk dat dat ding niet naast de deur staat. :)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: TUNING 75 TURBO

wo jul 11, 2007 19:40

Subaru blokjes met 500 pk kosten ook serieus geld... :? zitten niet veel originele subaru delen meer in het blok bij 500 pk.

Grootste probleem/ tekortkoming bij de 1.8 Tb is in mijn ogen het motormanagementsysteem uit de steentijd dat er op zit. Wat ik zo her en der gelezen en gehoord heb zijn de blokken zelf erg sterk.

Als je een standaard 1.8Tb motor voorziet van een modernere turbo, een efficientere intercooler en een modern motormanagement moet 250 pk goed te doen zijn (en ook betrouwbaar). kost wat maar dan heb je ook wat... 8)

Succes ermee!

Groeten Remco

p.s. in de file heb je over het algemeen geen turbodruk... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: TUNING 75 TURBO

wo jul 11, 2007 19:49

....
Grootste probleem/ tekortkoming bij de 1.8 Tb is in mijn ogen het motormanagementsysteem uit de steentijd dat er op zit. Wat ik zo her en der gelezen en gehoord heb zijn de blokken zelf erg sterk.

Als je een standaard 1.8Tb motor voorziet van een modernere turbo, een efficientere intercooler en een modern motormanagement moet 250 pk goed te doen zijn (en ook betrouwbaar). kost wat maar dan heb je ook wat... 8)

Succes ermee!

Groeten Remco

p.s. in de file heb je over het algemeen geen turbodruk... :wink:
Uhhuh.... :lol:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Tuning onderwerpen”