Maurizioooooooooowwwwwwwwwwwww!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
Om 0.27 uur lag ik al in bed
De parameters om een veer te berekenen zijn binnendiameter, buitendiameter, doorsnede winding en het aantal effectieve windingen (dus werkende windingen).
Een veer heet stoken en "zetten" is de minst slimste oplossing. Je zal hem roodgloeiend moeten stoken om hem te kunnen zetten. Dus eigenlijk ontlaadt je het staal, dus alle structuurveranderingen die tijdens het harden erin gebracht worden doe je teniet. Materiaal wordt alleen maar slapper.
Gevaar op brosse breuken enz ontstaat er als mensen denken slim te zijn en de nog hete veer met water schrikken. Bij harden moet je het materiaal schrikken en dan gecontrolleerd ontlaten, bijv 2 uur op 200 graden.
Metallurgy is een zeer saai en lastig vak, dus niet aan mij besteed....
Veer gewoon afslijpen is de meest goede, veer wordt stijver. Werkt lineair, dus bij 7 ringen, een ring eraf geeft (7/6*100)=16% stijver. En zorg voor een rest spanning in totaal uitgeveerde ophanging.
@Dre, hoe minder windingen hoe minder lengte buigend materiaal. Leg lineaal op bureau , vergelijk kort vrij uiteinde met lang vrij uiteinde. Bij dezelfde kracht heeft kort vrij uiteinde minder verplaatsing = stijver.
Ps een verlagingsveer is meestal niet eens echt stijver, er is heel veel goedkope meuk.
Bij een transaxle is de balans tussen voor en achterveren standaard best aardig.
