Sinds kort hebben we de sleutels van ons nieuwe huis, dus de sleutelarij staat op een laag pitje.
Eindelijk heb ik een goed onderdak gevonden zodat de 75 lekker droog staat en ik wat meer ruimte heb om met de overige werkzaamheden te gaan beginnen.
Gisteren heb ik een cilinderbus uit het blok gehaald. Lekker klusje is dat. Volgens de handleidingen moet je klemmen gebruiken om ze vast te houden, maar dat is hier niet nodig. Na 20 jaar zitten ze echt vast. Hoe dan wel: voorzichtig vanuit het carter op de rand van de bus getikt. Eerst met een stevig stuk hout om de bus los te laten schrikken en daarna voorzichtig met een stuk plat staal rustig doortikken tot de bus eruit is. Daarna de bijbehorende zuiger van de drijfstang gehaald (alles markeren!).
Nu kon het inspectiekarwei beginnen. Eerst de bus schoon en gevoeld naar slijtage. Deze was nauwelijks voelbaar. Daarna de zuigerveren van de zuiger af. Dat ging wel erg makkelijk! Zelfs zonder gereedschap, gewoon met handen kreeg ik ze er af en nog heel ook. Lijkt mij te duiden op versleten veren. Dit was voor alle veren zo, dus beide compressie en de olieschraapveer. Daarna maar eens de zuiger in de bus geplaatst en deze in de bus loslaten (verticaal op een doek voor de afsluiting) om te zien wat er gebeurt. Presto, er wordt druk opgebouwd en de zuiger valt vertraagd in de bus. Da's dan weer een meevaller.
Nu de bovenste compressieveer met behulp van de zuiger recht in de bus op ca. 2 cm van de bovenrand geplaatst. Slotspeling gemeten en die was 0,6 mm
terwijl de specs zeggen 0,3 - 0,45 mm. Da's dus een beetje veel. Ook nog gedaan halverwege de bus met identiek resultaat.
Vervolg voor nu: nu nog cilinder 2 t/m 4 en dan hopen op hetzelfde resultaat, anders toch een nieuwe set bussen en zuigers
Groet,
Rob