Voor wegligging draait alles om executie. Ja, nieuwe Saab9-3 maakt gebruik van Epsilon
onderstel dat het deelt met Chevrolet Malibu, Opels etc. maar er wordt een multi-link achteras gebruikt en bijv. A-armen van voorwielophanging van aluminium. Zijn heel veel punten waar
Epsilon platform afwijkt voor gebruik Saab en wielophanging is ook verfijnd.
Voor gebruik Alfa wordt platform ook op vele punten gewijzigd.
Wegligging is niet RWD en FWD is niet hopeloos. Beste is eigenlijk de Citroen Activa
maar is zeer moeilijk te voorspellen of een as grip gaat verliezen dat kan je alleen aan bandengepiep horen. 4WD vindt ik wel een marketinginstrument. Complex, duur en zwaar.
Voordeel van een RWD is echt gevoel. Precieser stuurgevoel en het feit dat een achteras
van vitaal belang is voor de koerswijziging. Bij een FWD hangen de wielen er ook niet zo maar bij. Achteras is van vitaal belang voor stuurwerk en overgaan tot koerswijziging.
Met aandrijving op de achterwielen heb je meer gevoel/input op gedrag auto.
Rij maar eens heuvel op met hardspeldbochten met een goede RWD. Dat voel je direct.
RWD maakt van nature een bocht en een FWD zoekt buitenkant bocht op. Als je dat een beetje rap doet zullen achterpassagiers behoorlijk autoziek worden in een RWD. Op
bergpassen volgt achteras direct. Je duwt hem als ware.
Gevoel van rijden is anders. Ook heb je meer controle op gedrag van auto d.m.v. gaspedaal. Je voelt zeer nauwkeurig aan welke gaspedaalstand je in bocht moet aanhouden.