wendola

uitlaat boxer (sud sprint)

wo dec 29, 2004 11:20

wat is dan de ideale uitlaat buiten het spagheti van een sud sprint?
middenpot verwijderen en stuk tussen lassen van een meter met diameter 80 en eindpot origneel houden
of zit ik er glad naast Confused

wendola

do dec 30, 2004 18:25

hmm weinig actie :-k

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

do dec 30, 2004 18:37

Ik denk dat de vraag niet duidelijk is.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

do dec 30, 2004 21:17

Als je de middendemper verwijderd dan krijg je een hoop herrie in de auto. Probeer eens de achterdemper er af te halen en luister dan eens of het geluid je bevalt.

wendola

do dec 30, 2004 22:02

laat ik het zo zeggen
de tussen demper de pot weghalen en vergroten met een diam. van dacht 0.80 maar tis denk ik 0.63.5 1mtr lang en dan de achter orignele pot zo laten

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

za jan 01, 2005 20:55

laat ik het zo zeggen
de tussen demper de pot weghalen en vergroten met een diam. van dacht 0.80 maar tis denk ik 0.63.5 1mtr lang en dan de achter orignele pot zo laten
Ja dat begrijp ik, anders zou hij lek zijn. Maar zonder middendemper en met alleen een achterdemper heb je heel veel lawaai IN de auto, wat bij een bepaald toeretal zeer irritant is. Ik heb het vroeger wel eens gedaan bij een Giulietta, maar snel weer teruggeplaatst. Niet leuk meer. Voordeel was wel dat je niet naar het geleuter van de achterpassagiers hoefde te luisteren. :P

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: uitlaat boxer (sud sprint)

za jan 29, 2005 20:53

heb zelf de eerste demper vervangen door een rechte pijp en als eindemper gebruik ik een remus 33 16v demper. Dit geeft een leuk geluid en is echt niet irritant op asociaal hard. in combinatie met een k&n inlegfilter is bij mij het vermogen niet gestegen maar het koppel wel. :wink:

164 Q4

RE: uitlaat boxer (sud sprint)

za jan 29, 2005 23:19

Wat wil je met je uitlaat bereiken? Gaat het om de sound of om het vermogen? In dat laatste geval valt er niet zoveel winst te behalen. Vergeet namelijk niet dat voor optimale resultaten in en uitlaat opelkaar afgestemd moeten worden. Dat valt dan alweer onder klassieke tuning.

wendola

Re: RE: uitlaat boxer (sud sprint)

ma jan 31, 2005 23:13

Wat wil je met je uitlaat bereiken? Gaat het om de sound of om het vermogen? In dat laatste geval valt er niet zoveel winst te behalen. Vergeet namelijk niet dat voor optimale resultaten in en uitlaat opelkaar afgestemd moeten worden. Dat valt dan alweer onder klassieke tuning.
meer vermogen ja
omdat er een rally blok inkomt :wink:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: uitlaat boxer (sud sprint)

di feb 01, 2005 10:24

meer vermogen of meer geluid zijn 2 heel verschillende dingen. Een uitlaat zal voldoende tegendruk moeten geven, maar toch voldoende flow. Simpel een demper weglaten is niet altijd een goede oplossing.

De beste uitlaat die ik er op een bertone ooit op had had gewoon 2 (nog redelijk grote) dempers, en een heel mooi diep geluid, wat niet stoorde bij lange snelwegtrajecten.
En heel veel koppel onderin.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: uitlaat boxer (sud sprint)

di feb 01, 2005 10:47

meer vermogen of meer geluid zijn 2 heel verschillende dingen. Een uitlaat zal voldoende tegendruk moeten geven, maar toch voldoende flow. Simpel een demper weglaten is niet altijd een goede oplossing.

Eigenlijk wil je zo min mogelijk tegendruk, want dan stromen de gassen moeilijker naar buiten, dit kost dus vermogen. Maar als je vermogen wilt lijkt me een spagetti spruikstuk wel het beste, de rest zal weinig uitmaken. Bij een spagettispruikstuk zijn alle uitlaatdelen van het spruikstuk even lang. Hierdoor zuigt de uitlaat de zuiger nog extra leeg, omdat er twee cilinders met elkaar gekoppeld zijn.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: uitlaat boxer (sud sprint)

di feb 01, 2005 13:07


Eigenlijk wil je zo min mogelijk tegendruk, want dan stromen de gassen moeilijker naar buiten, dit kost dus vermogen. Maar als je vermogen wilt lijkt me een spagetti spruikstuk wel het beste, de rest zal weinig uitmaken. Bij een spagettispruikstuk zijn alle uitlaatdelen van het spruikstuk even lang. Hierdoor zuigt de uitlaat de zuiger nog extra leeg, omdat er twee cilinders met elkaar gekoppeld zijn.

Rens
Het klopt dat je zo min mogelijk tegendruk wil, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken bereik je dat niet door zo min mogelijk dempers. Een rechte buis levert dusdanig ongunstige resonanties van de uitlaatgassen op dat de tegendruk hoger wordt dan bij een goede absorptiedemper.

Over het spaghettispruitstuk, de uitlaat zuigt niet de zuiger leeg maar de cilinder. Dit verschijnsel heet resonantievulling. De lengte van de buizen tot ze bij elkaar komen is bepalend voor het toerental waarbij het effect maximaal is.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

wendola

RE: uitlaat boxer (sud sprint)

ma feb 07, 2005 20:58

:( gaarne lezen wat ik post :wink: ik zei toch buiten het spagheti spruitstuk want die heb ik namelijk al

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: uitlaat boxer (sud sprint)

di feb 08, 2005 08:14

gaarne antwoord lezen want dat gaat voornamelijk over de uitlaat na het spruitstuk :wink:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: uitlaat boxer (sud sprint)

di feb 08, 2005 08:15

Overigens je antwoord heb je nu:
zorg voor goede absorptiedemping. voorla geen demper midden onder de auto weglaten want je wordt gek van de resonantie. Dus : aan de slag! :D
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”