matramurena
Full Member
Full Member

RVS bouten in aluminium

zo feb 19, 2006 00:08

Hallo,

Ik kreeg via het Matra forum de waarschuwing dat RVS bouten in een aluminium motorblok zichzelf na een tijdje enorm vast zetten en haast niet meer los te krijgen zijn... Kent iemand dit probleem en een eventuele oplossing (kopaslip oid)??

Alvast bedankt
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: RVS bouten in aluminium

zo feb 19, 2006 00:32

Ken het zelf niet, maar als dit zo is zou ik er gretig gebruik van maken: alle bouten vervangen door rvs tapeinden die van zichzelf vast gaan zitten>echt handig..! :wink:
Geen loctite oid meer nodig, gewoon de natuur zn werk laten doen.... :mrgreen:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Mobster

zo feb 19, 2006 00:47

Daar kan ik nou wel iets van, iss idd het RVS die versneld aluminiiumoxide doet aanmaken als het met alu in contact komt en zo snellervast komt te zitten.

beetje zoals koper en ijzer in de loodgietersbranche, zorgt ook voor een potentiaalverschil en oxideert.

Maar kopervet doet wonderen, heb ik altijd op zak.

164 Q4

zo feb 19, 2006 12:54

Met RVS in RVS is het ook al uitkijken. Niet zozeer na verloop van tijd maar meer bij montage/demontage. Als dat spul eenmaal begint te vreten zit het echt muurvast. Oplossing bij Alu of RVS is om het ingevet (met bijv. kopervet) te monteren, dan ben je van het probleem af.
Ikzelf monteer ook normale bouten altijd ingevet om er zeker van te zijn dat ik ze jaren later ook nog los kan krijgen en het niet vastgeroest zit.

Terug naar “Algemene Technische vragen”