Update van het project!
Vrijdag 17 maart is het 1600 (maar volgens mij eigenlijk 1800*) blok er uit getild en de 2-liter motor er in gegaan.
Ging vrij moeilijk, omdat het nu eenmaal makkelijker is om een bak aan een motor te hangen als andersom. Maar, het is gelukt.
Demontage van de losse elementen van het oude blok is in volle gang
Alles los en er af.... takelen maar!
2-liter blok, klaar om geplaatst te worden.
Nadat de motor ingebouwd was en alles aangesloten, konden de eerste startpogingen ondernemen worden. Uiteraard eerst even gestart zonder de bougies, om oliedruk op te bouwen. Daarna.... bougies er in en starten maar. Motortje sloeg redelijk vlot aan en liep aardig. Wel kwam er meteen een defect aan het licht. Vrij snel nadat de motor liep begonnen de remlichten vanzelf te branden en was het rempedaal keihard. Bleek dus dat de bekrachtiger defect is en uit zichzelf gaat bekrachtigen. Verklaart meteen het verkeerd om geplaatste ventieltje wat in de oude vacuumslang zat. Die heb ik er dus maar weer opgezet, in afwachting van een revisie van de bekrachtiger of een nieuwe.
Daarna de motor weer gestart om te kijken hoe het liep en om de ontsteking af te stellen. Liep allemaal lekker totdat ik zag dat er koelwater lekte. De onderste slang bleek lek en een nieuwe was niet voorhanden. Uit nood hebben we een stuk slang op gezet wat er het meest op leek, van een 90! Is niet ideaal want het lekt nog steeds maar ik heb al een nieuwe klaarliggen. Omdat de motorruimte inmiddels behoorlijk nat geworden was, liep de ontsteking ook niet zo lekker meer want de bougiekabelset welke ik gemonteerd had, was er een zonder dopjes aan verdelerzijde. Dat was dus ook allemaal nat geworden. Onderweg naar huis hebben we toch maar besloten om de set van de oude motor er op te zetten en dat was 100% verbetering. Een goede bougiekabelset kan heel wat uitmaken! verder is er nog een slepend/aanlopend geluid wat vanaf de achterzijde van de motor komt maar met een vulplaat tussen de startmotor opgelost zijn.
Momenteel staat de Juul in de stalling, in afwachting van:
- revisie van de rembekrachtiger
- montage van nieuwe koelwaterslang(en)
- reinigingsbeurt van de carburateurs
- spuiten van luchtfilterhuis en radiateur
Ook heb ik de voorwielen er afgehaald, die moet ik ook nog spuiten.
Even terugkomend op het * uit de eerste alinea, op het blok staat aan de achterzijde 1.8, betekent dit dat het een 1.8 liter Alfetta blok is of denk ik dat maar?