oke, wel even in de goede context plaatsen.
Niemand hier rijdt met keiharde Coilovers op zijn straatauto..
Een stabi is dus de derde veer die rollen van de carrosserie tegen gaat.
Neem je een 30 mm stabi op een straat auto dan gaat dat nog net. Roll is grotendeels verdwenen, maar je houdt confort. Daarnaast wordt de auto wat onderstuurt, maar je hoeft verder niets te wijzigen.
Neem je een dikkere stabi, bv 32 mm dan gaat je auto nog minder rollen..en nog harder rechtuit! De hoeveelheid onderstuur die je inbrengt is tegen het levensgevaarlijke aan als je niet weet wat je doet. Als het ineens gaat regenen ben je niet blij
Als je een dikkere stabi dan 30 mm monteerd moet je eigenlijk ook de dempers en de veren aanpakken. Ook moet je meer camber zetten om het onderstuur te compenseren en je zou ook je auto iets moeten verlagen en dus opnieuw uitlijnen.
Een dikke holle stabi is voor het circuit, een massieve 28 of 30mm kan nog net op straat... afhankelijk van de aanpassingen.
Er bestaat niet zoiets als een betere stabi dan...(zeker niet voor alle wegdekken en weersomstandigheden)
een keuze maak je door eerst te bepalen waar je het meest rijdt en onder welke condities.
Straat, straat en trackdays en daar de verhouding van, race only...
Daar komt bij dat een holle stabi meer stijfheid heeft dan een massieve.. maar daar weet Maurizio alles over te vertellen