Rik, met dit verhaal ben ik het niet helemaal eens.Verder zorgt een goed functionerende stabi ook voor grip op BEIDE voorwielen, doordat deze de ophanging naar beneden drukt aan de tegenovergestelde kant waar op dat moment de grootste wieldruk op staat, dwz bij een bocht naar links het rechter voorwiel.
Voor de makkelijkheid even de ophangingsveren vergeten en enkel naar een ophanging kijken verbonden met een stabilisator.
Als ik een bocht naar links neem veert de rechtzijde meer in dan links. Een stabilisator probeert dit verschil tussen beide zijden tegen te werken (door zijn torsieveer werking). Denk de stabi even oneindig stijf, dan tilt deze juist de andere zijde mee op. Dus door de andere zijde mee op te tillen gaat hij body rol tegen.
Een stabilisator neemt dus theoretisch zelfs grip weg van het over liggende wiel. Naar mijn mening komt de grip toename tgv een dikkere stabi uit het in de hand houden van de camberwijziging. En daardoor optimaler gebruiken van de banden.
ps 35 mm hol zegt weinig, de wanddikte van de buis bepaald hoe stijf een stabi is, 35 mm hol kan slapper zijn als een standaard 18mm stabilisator.