..............en toen ontdekte ik witte smurrie bij de accu...............
De accu had dus duidelijk gekookt , conclusie: spanningsregelaar defect . Aangezien die één geheel vormt met de koolborstels en de auto en -dus ook de dynamo- bijna twee ton heeft gedraaid, heb ik toen besloten om het meteen maar weer grondig aan te pakken en de dynamo te ‘reviseren’ en alles in de buurt van dynamo en accu maar weer mooi te maken.
De dynamo na demontage:
De oude en nieuwe spannngsregelaar met borstels/ houder heb je al kunnen zien liggen. En als je goed gekeken hebt, moet je zijn opgevallen dat ik de sleepringen ook reeds afgedaaid heb.
Nu de boel nog verder schoonmaken.
Voor en na schoonmaken in één foto :
Zo, nu zijn alle onderdelen weer netjes stof en vetvrij (behalve de lagers dan hè. ):
Het opbouwen kan beginnen. Het anker weer in het voorste lager + huis:
Zo, nu nog de diode plaat en achterhuis erop:
Poelie erop en nieuwe spanningsregelaar met borstels er weer in en klaar:
En ja, de koffie heeft gesmaakt!
Nu maar eens onder de kap het een en ander gaan verfraaien. Zo zag het eruit na demontage.
Hier wat roest ten gevolge van de overgekookte accu:
En hier het iet wat schmutzig motorblok:
Zo het een één gepoetst het ander en geschuurd:
En toen was ik weer klaar! (er mist nog één kleinigheidje):
De spanning is er nu (nog) af.