Andretti Molletti

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........Uitlijn

ma mar 27, 2006 10:47

Leuk Sander. Bij een Maxi kan dat misschien maar bij een moderne auto met brede banden is zou ik persoonlijk liever toch de uitlijning laten afstellen via een moderne uitlijnbank. De achterwielen zijn heden ten dage ook stelbaar en als er achter een afwijking inzit komt het voor ook niet goed.
Maar bij een oldtimer is het goed te doen. Wel de slijtage in de gaten houden de komende tijd. Je weet maar nooit. De stuurinrichting moet wel spelingvrij zijn natuurlijk. En de bandenspanning op peil. Maar dat spreekt voor zich. Toch? :wink:
Ow ow die kas!!

Elke moderne uitlijnbank werkt volgens het principe zoals hierboven door Allessandro is aangehaald..
De nauwkeurigheid en mogelijkheden ve bank zitten niet in de moderne bank... maar in diegene die hem bedient!!
Liever een kenner met een touwtje dan een prutser met een bank van 25000 euro!!
Allessandro :thumbs:


(beste is natuurlijk een kenner met een bank van 25000euro ;) )

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........Uitlijnen!

ma mar 27, 2006 11:22

:shock: DUS Sander gaat gewoon verder als zelfstandig ondernemer: Sanders uitlijncentrale !

"Voor al uw schuinmarcheerders - Sander brouwt ze weer op het goede pad...."
Krijg je het na het carnavallen sowieso erg druk! :wink:

Effe naar de Boerenleen - bankje aanschaffen en zorg nou dat die werkbank schoon is! :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........Uitlijn

ma mar 27, 2006 20:17

Ow ow die kas!!

Elke moderne uitlijnbank werkt volgens het principe zoals hierboven door Allessandro is aangehaald..
De nauwkeurigheid en mogelijkheden ve bank zitten niet in de moderne bank... maar in diegene die hem bedient!!
Liever een kenner met een touwtje dan een prutser met een bank van 25000 euro!!
Allessandro :thumbs:


(beste is natuurlijk een kenner met een bank van 25000euro ;) )
Da`s wel waar, maar bij een auto die je achter ook kunt stellen zou ik de methode met een touwtje niet toe durven passen. Ook de toleranties van moderne auto`s zijn erg klein. Zelfs Camber kun je achter tegenwoordig al afstellen. ( BMW bijv. )
Wel als het een niet stelbare as betreft. Zoals met alles, goed gereedschap werkt alleen maar met de kennis van diegene die er mee moet werken. :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........Uitlijn

di mar 28, 2006 23:41

Ow ow die kas!!

Elke moderne uitlijnbank werkt volgens het principe zoals hierboven door Allessandro is aangehaald..
De nauwkeurigheid en mogelijkheden ve bank zitten niet in de moderne bank... maar in diegene die hem bedient!!
Liever een kenner met een touwtje dan een prutser met een bank van 25000 euro!!
Allessandro :thumbs:


(beste is natuurlijk een kenner met een bank van 25000euro ;) )
Da`s wel waar, maar bij een auto die je achter ook kunt stellen zou ik de methode met een touwtje niet toe durven passen. Ook de toleranties van moderne auto`s zijn erg klein. Zelfs Camber kun je achter tegenwoordig al afstellen. ( BMW bijv. )
Wel als het een niet stelbare as betreft. Zoals met alles, goed gereedschap werkt alleen maar met de kennis van diegene die er mee moet werken. :wink:
Maar het kan natuurlijk wel :twisted: , enkel wordt het een stuk lastiger. :? Ik kom zeker arrogant over als ik zeg dat ik het wel aan zou durven :roll:
Ik zou er wel op z'n minst een hele dag voor uit trekken, lijkt me zo. Maar eigenlijk is het gewoon niet relevant. :wink:
En wat je zegt over die tolleranties, dat weet ik zo net nog niet. Als je heel precies werkt, kun je ook heel nauwkeurig instellen en dus met kleine marges werken. Je moet uitkijken, niet door te draven, of je bijv. 0.5 of o.51 graden toespoor instelt, dat maakt echt niet uit hoor, ook niet bij een ingewikkelde/ meervoudig instelbare (moderne :?: ) wielophanging.

Je ziet en gelooft pas hoe nauwkeurig het op deze manier te stellen is, als je het eens geprobeert hebt. En dat geeft je enorme voldoening, dat zweer ik je! 8)

(en de volgende stap is dan..........camber/castor.........en dan op smaak brengen) :blue_cool:

@Andretti: thanks 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...........Uitlijnen!

wo mar 29, 2006 19:44

@ Alessandro. Ik twijfel helemaal niet aan jou kennis over het uitlijnen. Integendeel. Ik ben iemand die ( misschien volkomen onterecht ) nogal veel vertrouwen heeft in electronische apparatuur. Ik heb vroeger in militaire dienst wel eens Land Rovers uitgelijnd met een spoorstok. Maar erg vertrouwingwekkend vond ik dat nu niet bepaald. Het is dan ook een andere methode. De toleranties waren dan ook vrij groot. ( speling op de stuurinrichting ook. ) :D

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.....Uitlijnen! Aanvul

ma apr 10, 2006 20:32

[quote=”Alessandro”]
Voorbeeld: uitlijning 116-serie.
Uitgangspunt: auto is recht en de achteras staat er recht onder. En bandenmaat en merk voor en achter is gelijk.
Nu is de auto in dit voorbeeld lekker verlaagd en heeft lekker veel neg. camber. Om schuine bandeslijtage tegen te gaan, kies ik voor één graad toepoor.
(je hoort het al: kies/ probeer je eigen instelling, fabrieksopgave is niet per definitie de enige juiste)
Om dit in te stellen/ te meten span ik een touw von de voorkant van het voorwiel, naar de ahterkant van het achterwiel. Ik heb berekend dat ik tussen de voorkant van de achterband en het touw een blokje o.i.d. van 44mm moet plaatsen om het touw in één graad toespoor naar voren te laten lopen.
Nu moet ik mijn spoorstang verdraaien (korter of langer maken) totdat de achterkant van mijn voorband NET het touw raakt. Dat aan beide zijden en natuurlijk goed kijken of het stuur nog steeds recht staat. dat is alles

Berekening:
Je hebt nodig: spoorbreedte voor(x) en achter(y), afstand hart voorwiel - voorkant achterband(z).
de dikte van mijn vulblok(v) heb ik bepaald door: tan 1 = ( v - (x-y)/2 ) / z

En als je wat gevorderd bent ga je natuurlijk ook je Caster afstellen! En daarna moet je weer uitlijnen, maar dat stelt dan dus niets meer voor, toch?!
Je wil niet weten wat verandering in camber/ caster en sporing voor invloed heeft op het rijgedrag van de auto. 8)
Mijn ideale setting tot nog toe: camber een graad of 2 negatief, caster 5 graden positief en één graad toespoor. Dat is misschien best extreem, maar onderstuur is nu vrijwel helemaal weg! :blue_cool: :whistle:[/quote]

Aanvulling: na zo’n 5000 km is gebleken, dat de voorbanden toch ietsje schuin afslijten. :? Maar dan wel aan de buitenkant harder dan aan de binnenkant! :o Dus ga ik het toespoor maar eens halveren. Ik ga nu 0.5 graad toespoor proberen.

Nieuwe berekening:
X = 1360 (fabrieksopgave)
Y= 1358 (fabrieksopgave)
Wielbasis= 2400mm (fabrieksopgave), afstand naaf tot dikste punt band= 245mm (gemeten)
Z= 2400 – 245 = 2155

Tan 0.5 = ( v – (1360-1358)/2 ) / 2155
Tan 0.5 = (V – 1) / 2155
V -1 = 18.8
V = 19.8 mm

Zo, nu alleen nog afstellen. Als het komende dagen nog zulk mooi weer is als vandaag, gaat dat wel goedkomen. Ik zal dan ook even een fotootje plaatsen.

Ciao.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.....Uitlijnen! Aanvul

wo apr 12, 2006 18:19

Zojuist even gedaan en wat fotootjes gemaakt.
Bij de volgende rit zal moeten blijken of het stuur ook nog recht staat. Zo niet, dan volgt een klijne correctie (aan één kant). Dat kan uiteraard zonder touwtje. :wink: En zo nodig nog een keer om het heel presies te krijgen. Maar uit ervaring kan ik je vertellen ddat het dan om erg minimale correcties gaat, max. een kwart slag draaien aan één spoorstang. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dan nog even een paar fotootjes, voor de nieuwsgierigen, die willen weten hoe ik het camber meet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dus. 8) De haken staan loodrecht op de staander en zijn exact even lang. Ik kan deze over de stang verschuiven en vastzetten.
Ik druk de haken tegen de velgrand en fixeer ze dan op de staander. Vervolgens zet ik het scharnierpunt van de staander/ ligger vast en ik heb de hoek vastgezet. Nu meet ik heel simpel met een gradenboog/ geodriehoek de camberhoek.

Er leiden vele wegen tot het zelfde resultaat en dit is mijn methode. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.....Uitlijnen! Aa

wo apr 12, 2006 21:14

Zojuist even gedaan en wat fotootjes gemaakt.
Bij de volgende rit zal moeten blijken of het stuur ook nog recht staat. Zo niet, dan volgt een klijne correctie (aan één kant). Dat kan uiteraard zonder touwtje. :wink: En zo nodig nog een keer om het heel presies te krijgen. Maar uit ervaring kan ik je vertellen ddat het dan om erg minimale correcties gaat, max. een kwart slag draaien aan één spoorstang. :D


En dan nog even een paar fotootjes, voor de nieuwsgierigen, die willen weten hoe ik het camber meet.

Afbeelding

Zo dus. 8) De haken staan loodrecht op de staander en zijn exact even lang. Ik kan deze over de stang verschuiven en vastzetten.
Ik druk de haken tegen de velgrand en fixeer ze dan op de staander. Vervolgens zet ik het scharnierpunt van de staander/ ligger vast en ik heb de hoek vastgezet. Nu meet ik heel simpel met een gradenboog/ geodriehoek de camberhoek.

Er leiden vele wegen tot het zelfde resultaat en dit is mijn methode. :wink:
=D>
156

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Camberm

wo apr 12, 2006 22:20

Aha. Die foto`s verduidelijken een hele hoop. Vooral dat camber meten snap ik nu. Knap gemaakt. :thumbs:

Andretti Molletti

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Camberm

wo apr 12, 2006 23:41

aanvullend:

Zet je auto wiel voor wiel eerst los van de grond en draai je wielen in de rondte om te zien of er geen slingering in je velg zit.. bij deze meetmethode geeft dat afwijkingen nl.

;)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Camberm

wo apr 12, 2006 23:44

Ow ja, nu ik het zo zie, lijkt het misschien een wat raar, danwel overdreven apparaat. Maar dat komt, omdat ik de staander incl. verstelbare haken al had om het caster mee te meten. :wink:

Dan moet het wiel er dus af en gaan de haken onder en boven over de remschijf heen en wijzen de uiteinden de beide fusees aan.
Ik heb de onderzijde van de staander (wat nu de bovenzijde is) dan bevestigd aan een hele lange koker, die in lengte richting van de auto ligt.
Simpel toch? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Cam

do apr 13, 2006 07:54

aanvullend:

Zet je auto wiel voor wiel eerst los van de grond en draai je wielen in de rondte om te zien of er geen slingering in je velg zit.. bij deze meetmethode geeft dat afwijkingen nl.

;)
En die stoeptegels ? :-k
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Cam

do apr 13, 2006 13:06

aanvullend:

Zet je auto wiel voor wiel eerst los van de grond en draai je wielen in de rondte om te zien of er geen slingering in je velg zit.. bij deze meetmethode geeft dat afwijkingen nl.

;)
En die stoeptegels ? :-k
Uiteraard moet de ondergrond vlak zijn. De cambermeting heb ik dan ook niet zo en daar gedaan, maar was even voor de foto. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Camberm

do apr 13, 2006 14:08

camber kan je het beste meten tov touwtje en een schietlood, heb je ook geen problemen met een onvlakke ondergrond :-)
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Cam

do apr 13, 2006 18:07

camber kan je het beste meten tov touwtje en een schietlood, heb je ook geen problemen met een onvlakke ondergrond :-)
Kanook natuurlijk, maar ook dan ga je er toch echt vanuit dat de ondergrond waterpas is, althans dat de auto waterpas staat. :wink:
Dus eigenlijk is er niet zoveel verschil.

leuke discussie. :thumbs:

@Andretti: wat dat betreft is er geen verschil met de electronische uitlijnapperatuur, want die wordt ook zo op de velg gemonteerd. Daarbij draait het wiel ook niet. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”