Zoals sommigen hier al weten, heb ik onlangs een GTV6 geimporteerd van Nederland naar België. Nu ben ik geen mens die ondoordacht of impulsief te werk gaat, dus had ik op voorhand zo veel mogelijk informatie opgezocht betreffende dit onderwerp en meteen 1 ding geleerd: zelfs al bel je naar een overheidsdienst, ga er NIET van uit dat ze je correcte informatie geven
Ikzelf heb de hele procedure aan de hand van mails, google en veel telefoontjes mooi in elkaar gepuzzeld en nog kwam ik bedrogen uit. Ik had m'n huiswerk tot in de puntjes gemaakt, maar onze bureaucratische vrienden hadden nog voldoende verrassingen voor mij in petto. Ik heb verschillende keren gedacht dat ik een mooi neergepende procedure van iemand die het pas meegemaakt heeft mooi kon gebruiken. Helaas nooit gevonden, dus schrijf ik ze zelf maar nu het nog fris in m'n geheugen zit.
Deze tekst is geschreven met het oog op import uit Nederland, maar is eigenlijk voor het grootste deel prima toepasbaar binnen de EU.
Laten we beginnen bij het begin: je hebt een auto gezien in Nederland waarvan de staat of uitvoering mooi genoeg is om import te overwegen. Wat je ook doet, zorg eerst dat je goed gezocht hebt in eigen land, je vermijdt er een hele heisa mee. Maar ok, na lang wikken en wegen, beslis je voor de Nederlandse te gaan. Indien het niet gaat om een oldtimer kan ik je overigens alleen maar aanraden voor eentje in origineelstaat te gaan. Wat voor jou een kleine verbetering of verandering is, is later bij de Belgische keuring meteen tuning en dan krijg je gegarandeerd extra kosten en gezeik.
Populaire valkuilen zijn afwijkende velg- en bandenmaat, uitlaat, verlaging, gordels achteraan (verplicht vanaf 1984) en tegenwoordig zelfs dingen als een spoiler of niet origineel stuur. Vergeet ook niet dat in België een functioneel achtermistlicht verplicht is, alsook een brandblusser en gevarendriehoek.
Bij twijfel raad ik aan om van een Belgische liefhebber met eenzelfde wagen het PVG-nummer te bekomen. Dit is te vinden op het homologatie-attest en geeft je de mogelijkheid toegestane banden en velgen te bekijken voor je voertuig op de volgende website:
http://www.goca.be/banden/pvg_n.asp
De hele sectie "Personenwagen" is trouwens een aanrader om eens door te spitten.
Na de nodige onderhandelingen met de eigenaar ga je tot aankoop over. In mijn geval stond ik erop dat de auto voor aankoop een grondige inspectie op een brug onderging. De invoerprocedure is ingewikkeld genoeg, dus teleurstellende verrassingen aan de wagen worden dan extra pijnlijk om te slikken. Een APK-gekeurde wagen kan je al veel vertellen. De keuring in België is wel verschillend, maar een frisse APK geeft toch aan dat de basis in orde is.
Bij de aankoop moet je twee zaken duidelijk afspreken met de eigenaar:
1) het opstellen van een aankoopfactuur, een goed te gebruiken sjabloon vindt je hier:
http://www.autozone.be/col/auto/art/pdf ... nkomst.pdf
Deze heb je later bij het douanekantoor nog nodig.
2) het uitschrijven van de wagen. Dit kan bij elk RDW keurstation en moet niet noodzakelijk door de eigenaar gebeuren. Iedereen met een geldig identificatiebewijs en de papieren (volledige kentekenbewijs) en platen van de wagen mag dit doen. Hier bekom je een uitvoerverklaring, ook dit is nodig voor de douane. Meneer of mevrouw bureaucraat aan het lokket rekent je hiervoor 11.55€ aan. Ik heb het overigens zelf gedaan en vervolgens het duplicaat voor de verkoper (krijg je mee bij de RDW) aangetekend naar hem verzonden. Dit is iets meer moeite, maar je hebt wel meteen de nodige papieren in de hand en bovendien met je eigen naam op het attest. Je weet nooit wat voor problemen je nog meemaakt en mij gaf het toch een extra gevoel van zekerheid. Een lijst met adressen en openingsuren van keurstations vind je hier:
http://www.rdw.nl/nl/overrdw/contact/locaties/
De gemiddelde openingsuren zijn 08.30 -> 12.00 en 13.00 -> 16.00 en het uitschrijven kan normaal zonder afspraak.
Wat betreft transport naar België zonder auto ambulance, zijn er twee makkelijke opties:
1) nu je toch in het RDW station bent, kan je tijdelijke platen aanvragen voor het transport naar België, dit kost iets van een 25 euro. Hoe het juist in z'n werk gaat met de verzekering weet ik niet, daar ik voor de andere optie gekozen heb
2) de platen van een andere wagen overzetten. Dit is gewoon een kwestie van een telefoontje naar de verzekering en zien of dit kan. Meestal maken ze er geen probleem van, je moet wel het chassisnummer bij de hand hebben, dit hebben ze nodig. Best regel je dit ook op voorhand zodat er tijd is om een schriftelijke bevestiging te bekomen. Bij een wegcontrole heb je deze papieren om aan te tonen dat je niet overzekerd aan het rijden bent, scheelt weer een paar uurtjes in de politie-combi
Als alles goed gegaan is, staat de wagen nu in België, liefst in één stuk. De volgende reis gaat naar een douanekantoor in je buurt. Welk kantoor dat in jouw geval is, moet je zelf even uitzoeken, als ik me niet vergis, doe je dat best hier:
Federale Overheidsdienst Financiën
Administratie van douane en accijnzen
Centrale administratie
North Galaxy
Koning Albert II laan 33
1030 Brussel
Tel : 02/336.31.74 of 02/336.31.77 of 02/336.31.78. of 02/336.32.38.
Fax: 02/210.33.26.
http://www.minfin.fgov.be
Bij het douanekantoor zelf moet de wagen NIET aangeboden ter inspectie. Ik heb me al laten vertellen dat sommige kantoren dit wel vragen, maar wettelijk gezien hoeft het dus niet. De documenten die je moet bij hebben zijn:
- een aankoopfactuur van het voertuig
- het Nederlandse Kentekenbewijs I & II
- het RDW uitschrijvingsattest (geen idee of het moet, maar het is sowieso wijselijk je hele tot nu toe vergaarde papierhandel mee te nemen, er wordt in de wet immers vermelding gemaakt van "alle documenten die de stationschef nodig acht").
Hier zal je nu na inspectie van de documenten een Aanvraag tot Inschrijving van een Voertuig krijgen (aka het roze formulier). Dit wordt samen met de douaneambtenaar ingevuld en afgestempeld en voorzien van Vignet 705. Dit vignet kost 15 eurocent (administratiekosten, beetje lullig, maar vergeet het niet, het is immers nog lulliger met een briefje van 50 euro te moeten betalen )
Eens alles voor de douane in orde is, is de volgende stap de homologatie. Ook hier heb je twee mogelijkheden, waarvan de eerste mogelijkheid in het geval van een Alfa Romeo duidelijk de simpelste is:
1) Ga naar een officiële Alfa Romeo dealer en leg je situatie uit. Neem vooral niet aan dat de mensen hier weten hoe dit in zijn werk gaat. Zij zullen voor jou contact opnemen met MacAdam in Vilvoorde. Dit bedrijf regelt de homologatie voor Fiat België. Rechtstreeks maken ze doorgaans geen afspraken, je moet dus via de dealer. Deze zal voor jou een afspraak maken. Laat je ook niet wijsmaken dat de homologatie 30 euro kost, het correcte bedrag is 99 euro (30 euro is de kost voor het bekomen van nieuwe papieren bij verlies van de originele, voor import moet een nieuw dossier worden opgesteld). De man die de keuringen doet, is een echte Alfa liefhebber en behoorlijk coulant. De inspectie houdt niet meer in dan het vergelijken van het chassisnummer op het plaatje en het chassis, motornummer, veiligheidslabel op de gordels, keurlabels op de lichtkappen, banden- en velgenmaat. Dat was bij mij in ieder geval zo, maar zelfs als hier een probleem zou zijn, denk ik dat je mits een geldige uitleg wel goed zit. Al bij al ben je op een half uurtje dus klaar en heb je een mooi nieuw homologatie-attest en PVG plaatje. Voor verplaatsing naar Vilvoorde kan je best opnieuw even de platen van een andere wagen overzetten (zie transport naar België). Het monteren van het nieuwe PVG plaatje, vereist niet dat je het oude verwijdert (een echte liefhebber laat dit natuurlijk mooi origineel zitten ). Zorg er wel voor dat je het plaatje óf vastzet met rivetten óf met siliconenkit/lijm. Schroeven mogen niet en zijn ook een duidelijk afkeurpunt later op de keuring.
2) Deze methode is eigenlijk alleen wijselijk indien het om een wagen gaat waarbij de merk importeur moeilijk doet voor het verlenen van een nieuw homologatieattest. Hiervoor moet je een afpraak maken bij een Belgisch keurstation en zal een grondige inspectie van het voertuig gebeuren. Als ik zeg grondig, mag je eerder denken aan omslachtig en je informeert best even bij het maken van de afspraak wat er juist gaat gebeuren. Bij deze methode is er veel meer kans dat ze een "probleem" aantreffen. Voor al die sterk overdreven controles betaal je 99 euro. Een lijst van keurstations vindt je hier:
http://www.goca.be/ned/autokeuring/kaart_belgie.asp
Als ook de homologatie achter de rug is, wordt het dus tijd voor de eigenlijke keuring. Wat dit betreft heb ik wel 1 belangrijk punt dat voor mij ook onduidelijk is:
De regel waarbij men een wagen mocht laten keuren met tijdelijk overgezette platen is blijkbaar afgeschaft. Dit wist men mij natuurlijk niet te vertellen, waardoor ik na een uurtje aanschuiven aan het keurstation naar huis gestuurd werd. Er werd mij verteld dat een keuring met de Nederlandse platen wél had gekund. En hier begint mijn verwarring: men heeft mij immers altijd verteld dat een Aanvraag tot Inschrijving van een Voertuig pas bekomen kan worden bij het voorleggen van Uitschrijvingsbewijs van de RDW. Dus om je homologatie en roos formulier te bekomen, moet je de platen wel inleveren. Best even duidelijk informeren dus als je voor hetzelfde vuur komt te staan.
In mijn geval was het dus al te laat en was ik verplicht de wagen te laten keuren met handelaarsplaten. Ook hier heb je al meteen een probleem bij een wat sterkere motor. In het huidige klimaat van kleine dieseltjes met grote turbo erop zal je moeilijk een garage vinden met een handelaarsplaat die verzekerd is voor een motor van bv. 2.5L. Vandaar dat ik aanraad in dat geval een tweedehands handelaar op te zoeken. De dealergarages die wel over zulke platen beschikken, zijn allicht BMW, Mercedes, Porsche... en wees er maar zeker van dat deze je een aardige rekening zullen presenteren. Ik heb de tweedehands handelaar 80 euro betaald (met de 30 euro voor de keuring al inbegrepen). Al bij al valt dit dus nog mee, maar je kan er best wel voor zorgen dat de wagen dan in orde is. Een herkeuring kost maar 9 euro dacht ik, maar de dealer rekent wel weer 50 euro voor een tweede keer keuren
Als alles ook hier goed gaat, krijg je dus je groene kaart. Nu hoef je enkel nog naar de DIV te gaan en je nummerplaat op te halen; dit is sinds kort overigens volledig gratis. Ook hier toch weer een kleine valkuil: er moet namelijk in het geval van een geïmporteerde wagen een douaneambtenaar aanwezig zijn. In grote filialen is dit geen probleem, maar in de kleinere DIV kantoren is de beste man slechts een paar voormiddagen per week aanwezig; even bellen dus. Ik ben gewoon naar de hoofdzetel gegaan, hier is er immers elke dag een douane medewerker aanwezig.
Hier nog even de gegevens van de hoofdzetel:
D.I.V. City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
Gefeliciteerd, je kan nu EINDELIJK legaal rondkarren op de Belgische wegen
PS: het is goed mogelijk dat deze uitleg nog aangepast, versimpeld, van spellingfouten ontdaan (:P), uitgebreid wordt, maar tijdens het schrijven de hele procedure eens opnieuw beleven was erg genoeg voor 1 dag Als je tips, vragen of vragen hebt, mag je ze hier natuurlijk ook altijd neerpennen