Gebruikersavatar
T_T
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za mar 11, 2006 14:50
Locatie: Simpelveld of Eindhoven
Contacteer: Website

Audio vraag.

di mei 02, 2006 11:26

Ik heb hier al op het forum gezocht en ook nog op andere, maar ik kan geen goed antwoord vinden op m'n vraag.
Daarom stel ik 'm dus toch maar hier:
Momenteel heb ik in mijn 33 vóór(A) de standaard luidsprekers(hoeveel watt zijn die eigenlijk?) zitten en op hoedenplank 2 grote met 100 Watt RMS(B). Radio is 4 X 50 watt, dus die luidsprekers achter hebben nogal wat reserve als het ware. Ik krijg morgen 2 luidsprekers(C) (110W max , 20 W RMS) erbij.
De vraag is of het mogelijk is die 2 luidsprekers ook aan te sluiten zonder aanschaf van een versterker.
Bij een normale binnenshuis versterker kun je 4 luidsprekers aansluiten als er eigenlijk maar 2 uitgangen zijn, maar heb eens ergens gehoord dat dit slecht is voor een autoradio.
Plan was eigenlijk om die van voor(A) en die wat erbij komen(C) samen te voegen. Kan dit?

M.V.G

T_T
33 1.5 IE '92

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 12:18

Je moet even kijken naar de impendantie van de luidsprekers. Stel dat zowel set A als set C een impendantie heeft van 8 ohm. Als je deze dan parallel aansluit op de speakeruitgangen voor de voorste luidsprekers dan krijgt de versterker in je radio een impendantie van 4 ohm voor z'n kiezen. In de specificaties kun je vinden of hij dit aankan.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
T_T
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za mar 11, 2006 14:50
Locatie: Simpelveld of Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 14:25

impedantie luidsprekers A : 4 Ohm
Impedantie luidsprekers C : 4 Ohm

versterker in radio:

Luidsprekerimpedantie: 4 - 8 Ohm
Maximaal uitgangsvermogen: 50 W X 4 (bij 4 Ohm)

dus als ik het goed begrijp kan het dan niet, omdat impedantie dan 2 Ohm wordt, en hier : http://www.millon.nl/page15.html staat dat dit slecht is voor versterker/radio en erdoor kapot kan gaan.

correct?

T_T
33 1.5 IE '92

alfaRob33

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 16:01

@ T_T
Vele versterkers hebben een werkingsgebied die tussen de 4 en 8 ohm zit.....waarbij het Max.uitgangsvermogen bereikt wordt bij 4 ohm
in dit geval die 50 watt....
wanneer een versterker bij 2 ohm belast wordt gaat de versterker in principe nog meer vermogen leveren....
maar omdat vele versterkers niet stabiel genoeg zijn gaan ze bij 2 ohm ook veel eerder gelijkspannig leveren.....en dit is funest.
in jou geval is het dus ook mogelijk om de twee speakers van 4 ohm in serie te zetten, hierbij mag je de impedantie optellen
4+4= 8ohm.........alleen zal de versterker iets minder vermogen gaan leveren en zal niet meer aan de 50 watt komen.
Of een serie-parallel schakeling waarbij twee spekers in serie gekoppeld in parallel met de andere twee in serie
4+4/4+4=8/8=4ohm.
Toch overlijden ook vele speakers door een onderbemeten versterker (50 watt versterker op 100 watt speakers)
door de clip (= gelijkspanning=vervorming) op "volle" vermogen.

iig suc6 bij het vinden van de mooiste combinatie

Andretti Molletti

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 16:23

Je kan die originele die voor zitten beter als mid/hoog gebruiken door in serie met deze luidsprekers een condensator van 0,5-1 uf op te nemen.. dit filterd de lage tonen weg.. Parallel zet je dan die nwe speakers, samen is dat dan vóór... op deze manier voorkom je het parallel zetten van speakers, wat in principe wel kan maar nooit een goed geluid geeft...
Hoe lager je totale impedantie, hoe eerder je versterker gaat vervormen.. zeker een autoradio versterker, welke ronduit slecht is..
Een losse versterker ve goed merk is het geld dubbel en dwars waard..
Kijk ook eens naar het rendement ve luidspreker... dat wordt in Db Decibells uitgedrukt... hoe hoger hoe meer geluid met hetzelfde vermogen... stel een luidspreker heeft een rendement van 86 Db/W dan geeft een 89Db/W luidspreker bij het zelfde versterker vermogen TWEE keer zo'n hard geluid!!! Elke 3 Db is twee keer zo hard.. even simpel gezegd...

Woow autotechniek is onbegrensd ;) :lol:

Gebruikersavatar
T_T
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za mar 11, 2006 14:50
Locatie: Simpelveld of Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 18:15

Ik voel me een beetje simpel vandaag...
kom er niet uit hoe je nou een condensator in serie zet met de luidsprekers :?
Is wel schandalig want dat moet ik eigenlijk toch echt weten, maarja.Ik heb iets getekend, laat maar horen wat er niet aan klopt(veel waarschijnlijk)

Afbeelding

A- luidsprekers in serie
B- Luidsprekers parallel
33 1.5 IE '92

alfaRob33

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 19:01

Afbeelding

een serie schakeling is dus + verbruiker - aan + verbruiker -


en ik ga snel weer terug naar de auto Afbeelding ik heb zojuist wat
ontdekt rond de tankdop...grrr

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 20:19

De vermogens rating op je speakers geeft alleen maar aan hoeveel vermogen ze kunnen hebben. Enige echte relevante waarde is hier de RMS waarde!!! Elke andere vermogens aanduiding is gewoon bullshit. Denk aan de vermogens ratings van PC speakers :D Die zijn echt lachwekkend.

Maar zoals al eerder aangegeven zou je met twee speakers parallel dubbele vermogen krijgen. Echter in deze niet ideale wereld is je versterker hier dan de beperkende faktor. Deze heeft namelijk een uitgangs impedantie en kan (de power OpAmps kennende die men meestal gebruikt) ook nooit voldoende stroom leveren voor dat dubbele vermogen. Versterker zal dus in z'n stroombegrenzing lopen wat al voor dat punt zeer veel niet lineaire vervorming zal veroorzaken.
Dus twee speakers parallel zetten bij een autoradio zal je niet veel leveren. Zeer waarschijnlijk zal het er alleen maar slechter van worden.

Gewoon zo laten of idd investeren in een xtra en betere versterker!

Greetz
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Audio vraag.

di mei 02, 2006 23:22

condensator in serie

simpel gezegd

plus draad van de luidsprekeruitgang gaat naar de condesator(neem een bipolair type)
de andere draad van de condesator gaat dan weer naar de plus van de speaker.
min wordt direkt aangesloten.

serie schakeling speakers let op de plus min aansluiting van de speakers

dus:
plus radio gaat naar de eerste speaker plus
de min van de eerste speaker gaat weer naar de plus van speaker 2
min van speaker 2 gaat naar de min aansluiting op de radio .

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
T_T
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za mar 11, 2006 14:50
Locatie: Simpelveld of Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Audio vraag.

za jul 15, 2006 22:46

Ik heb deze vraag een paar maanden geleden gesteld, maar toen toch voor de makkelijke oplossing gekozen en die luidsprekers verkocht.
Maar nu heb ik gisteren weer een meevaller te horen gekregen: Ik krijg van een familielid een versterker + subwoofer die hem in de weg zit in zijn multipla ( :schrik: ).
Vraag is nu, kan ik de luidsprekers (A) in dashboard op versterker van radio laten zitten en de luidsprekers in hoedenplank (B) en de subwoofer op de aparte versterker aansluiten?
specificaties van radio (sony CDX-R3350):

• Leest ID3-tag
• MP3 / Atrac3plus weergave
• 1 pre-out (subwoofer)
• Ingebouwde equalizer
• Drive-S technologie
• 4 x 50 Watt S-MOSFET

Specificaties van versterker en subwoofer weet ik nog niet, die krijg ik de komende dagen in mijn bezit.
Maar als ik dit weet kan ik al wat verder met plannen.
Andere tips en ideeen zijn natuurlijk ook altijd welkom
T_T
33 1.5 IE '92

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Audio vraag.

zo jul 16, 2006 14:34

Eerst weten hoeveel RMS die versterker uitgeeft, en hoeveel kanaals. Maar zowel sub (dus voor de lage tonen) als normale speakers (hoog en laag gecombineerd) lijkt mij geen lekkere combinatie. Immers zullen je speakers niet zoveel lage tonen aankunnen als je sub zonder te vervormen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Algemene Technische vragen”