Andretti Molletti

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 19:09

Leer jij nou eerst eens rijden voordat je over auto's begint te brabbelen!!

(zo moest dat toch he ;) )


Geweldig jongens dat cafe geroddel.. daarom heet de topic ook annex "ReesersCafé" !!
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo feb 24, 2010 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Pedro Cannucce

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 19:29

HA HA, LOL :lol: . Haal jij nou eerst maar je licentie :mrgreen: voordat je gaat meepraten over sturen :?:

(Inderdaad, zo moet het. En kijk, ik kan het ook :wink:)


Pedro Cannucce

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 19:54

Overigens, qua wagen afstelling en theorie/praktijk: het is ook zeker lastig. Wat is nou de waarheid? Vaak krijg je uit verschillende hoeken, allemaal even betrouwbaar en goed bedoeld, compleet verschillende adviezen. Het is ook niet zo raar. De wetten van Newton (en nog een paar basiswetten) zijn op zich simpel. Maar de manieren en richtingen waarop en waarin ze van toepassing zijn bij het simpel rondjes rijden op een stuk asfalt is zeeeer complex. Het aantal factoren wat op elkaar invloed heeft is enorm. Er tellen zoveel dingen mee!

Er is sowieso niet 1 waarheid voor iedere afstelling. Dat is onmogelijk. Iedere wagen heeft een verschillende gewichtsverdeling. Dat is één. Per merk band zou je eigenlijk al weer een andere afstelling van het onderstel moeten hebben (twee). Iedere bestuurder stuurt (drie) anders (en dan heb je het soms over milimeters en microseconden verschil). Iedere moter heeft een andere koppelkromme (vier). Elke dag op het circuit is met een andere temperatuur (vijf) en vochtigheidsgraad (zes). Wat ook weer invloed heeft op die koppelkromme trouwens (zes en een half?). Zie je daar ga je al. Tijdens het opsommen ga ik ze al combineren. Om moedeloos van te worden? NEE, NATUURLIJK NIET! Dat is juist zo mooi aan deze sport. Het enige wat uiteindelijk telt is de rondetijd! Prachtig toch. Geen smoes is meer geldig. Iedere regel is opeens een uitzondering en elke twijfel een zekerheid. Als het allemaal zo makkelijk was, was er geen moer an!

Over het insturen en gasgeven. Volgens mij klopt het wel wat je zegt Dré. Hangt natuurlijk ook weer van de auto af. Die AX'ies (en bijv. Yaris Cuppies) komen bij Luyendijk volgens mij met hun poot niet van het gaspedaal af. En die komen ook gewoon met 160 het rechte stuk op. Maar persoonlijk hou ik de 75 ook ff op staand gas in z'n vier bij het insturen (niet echt liften, trouwens, volgens mij. Maar even constante snelheid houden). Dan kom je mooi binnen en kan je vol gas uitkomen met een goede balans in de auto. Als ik bij het insturen vol gas houd, kom ik veel te wijd uit en het is zo'n klein rotstukkie gras daar tussen het asfalt en de vangrail ](*,)

Maar goed. Dat kun je beter aan mensen vragen die iets meer rondjes op hun naam hebben staan (en wat minder vangrail ervaring :?: :oops: )

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1308
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 21:50

:P heb je het even te druk met werk en de aankomende vakantie begint het opeens leuk te worden.

@Pedro: precies zo is het, de weg naar de juiste afstelling kan je alleen zelf vinden. Het past alleen bij jou (rijstijl) en je auto.
Het is slecht een compromis waar jij je goed bij voelt en dan ook vanzelf snel gaat.
Ooooh man had filosofie moeten gaan studeren vaag brabbelen en eigenlijk niks zeggen. En als iemand nog durft te beweren dat onderstellen niet complex is……..

Over Zandvoort heb ik niks te vertellen, heb er nog geen echte rondjes gedraaid.
De achterbanden komen veel meer op temperatuur (doordat wieldruk achter stuk lager is bij een standaard draag-arm lay-out (dubbele woordwaarde?)) door het toespoor.
Ik denk dat de banden beter op temperatuur komen omdat ze meer wringen, dan nul sporing, voor de temp maakt het niet uit toe of uitspoor.
Verder loopt de band meer op zijn kant door het camber op de rechte stukken, levert ook meer lokale warmte op. Toespoor zorgt voor meer stabiliteit, rechtuit, bij remmen, last wissel omdat....
Toespoor mits genoeg blijft bij remmen etc, nog steeds toespoor ook bij een standaard niet, doorgelaste kooi auto.
Is de aangepaste onderarm, meer actief camber (opgeloste bumpsteer?) en veel stijver neus misschien waar om je bij je racer O kan rijden aan de voorzijde. Marc wat zijn volgens jou de nadelen van toespoor?
Uitspoor maakt het geheel, onstabiel naar mijn mening, enige ervaring is een probeersel ooit een op mijn V6, was heel erg zoekerig. Nu op 0.5' nog steeds redelijk zoekerig.

Uitwegen (wieldrukken) brengt heel veel in wegligging, dat is de basis.

Twee weken terug mijn eerste rondjes ring weer gedraaid, na ruim een jaar. Dat was serieus wennen, echt weer zoeken naar lijnen, gaat nog niet mooi vloeiend allemaal. Kan op moment niet zo smijten met mijn ts als voorheen, terwijl de setup nog steeds hetzlefde is. De trampio's zijn alleen wat ouder, maar wat een FUN!

Ps. Over bovenste draagarm uithollen: kom ik op terug ik heb dat probleem ook heb zelfs 4" lengte voorveren ipv de 3" van RS.

Saluti,
Maurizio
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Pedro Cannucce

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 23:27

Ooooh man had filosofie moeten gaan studeren vaag brabbelen en eigenlijk niks zeggen.
:P Ik vond het in dit topic wel passen in bij de verhalende stijl van Andretti :wink: Die heeft het zelfs over de zin des levens (mooie manier van beschrijven overigens dat ie gewoon eerder naar huis moest om voor z'n meisje te koken, maar goed 8) )
En trouwens, het heeft wel gelijk je aandacht :!:
En als iemand nog durft te beweren dat onderstellen niet complex is……..
Komtie hoor: Onderstellen zijn niet complex.... :^o :-$ ..... EN NU :blue_confused:
Twee weken terug mijn eerste rondjes ring weer gedraaid, na ruim een jaar. Dat was serieus wennen, echt weer zoeken naar lijnen, gaat nog niet mooi vloeiend allemaal. Kan op moment niet zo smijten met mijn ts als voorheen, terwijl de setup nog steeds hetzlefde is. De trampio's zijn alleen wat ouder, maar wat een FUN!
Klinkt goed! Ja die ring dat is toch wel iets aparts. Ik wil het ooit wel eens meemaken. Maar voorlopig nog genoeg aan het onthouden van die paar bochten tussen de duinen :wink:
Ps. Over bovenste draagarm uithollen: kom ik op terug ik heb dat probleem ook heb zelfs 4" lengte voorveren ipv de 3" van RS.
I'll be here :thumbs:

Andretti Molletti

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 23:32

Hee Pedro, leg eens twee draagarmen klaar als ik die Slicks kom halen...
Zal ik eens wat bakken en braden voor je ;)

Pedro Cannucce

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 23:34

Moet ik dan Croma of een las-apparaat regelen?

Andretti Molletti

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 23:43

Moet ik dan Croma of een las-apparaat regelen?
Croma!!!

En een steak erbij graag!!!

8)

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3014
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 23:59

Geen idee waar ik de vraag anders moet neerplanten, dus maar gewoon in het café: die sponsordag a.s. zondag, is dat gewoon vrij toegankelijk voor iedereen die wil komen kijken en kan je overal komen?

Wil es kijken of ik wat inspiratie kan opdoen namelijk voor dat tuinornament van mij (moet toch ergens beginnen ;)).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 00:00

Dré,

Slicks zijn vandaag bezorgd, wanneer kom je?

ciao.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 00:01

Geen idee waar ik de vraag anders moet neerplanten, dus maar gewoon in het café: die sponsordag a.s. zondag, is dat gewoon vrij toegankelijk voor iedereen die wil komen kijken en kan je overal komen?

Wil es kijken of ik wat inspiratie kan opdoen namelijk voor dat tuinornament van mij (moet toch ergens beginnen ;)).
Ja,

Alle klassen van de DNRT rijden er hun rondjes. Niet voluit want er wordt met passagiers gereden. Is wel gezellig druk en lekker weer!
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3014
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 00:07

Weersverwachting ziet er goed uit ja, ook altijd prettig :D

Maar ok dan hobbel ik zondag ook richting Zandvoort.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Abus Slot

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 00:46

Dré,

Slicks zijn vandaag bezorgd, wanneer kom je?

ciao.
En wanneer kom je mijn spullen terugbrengen en de aluminium platen ophalen :?:

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 00:50

Van een site:

Gaat over Toe In/Out

"When to change it: Generally the rear you would almost never change. If you want a little more steering, you could reduce the amount of rear toe but do it in small, ½ degree amounts. In the front, if the car doesn’t feel like it is wanting to turn in very aggressively but you would like it to, decrease the amount of toe in or use a degree of toe out. If the car turns in too aggressively and the back end wants to spin out entering a corner, add a little toe in."

In de praktijk getest en het werkt echt. Ik reed met de aangepaste draagarmen ook eerst met 1 graag totaal toespoor. Steeds iets anders geprobeerd.

Bumpsteer is inderdaad opgelost, maar dat probleem heb je alleen bij te veel verlaagde 75s (en aangepaste draagarmen, omdat de fusee te hoog komt te staan)
Mjn tip (en getuige Dre's verhaal werkt t ook) om de auto vóór niet te laag te leggen heeft te maken met het roll center, dat bij zo ver verlagen dik onder het asfalt komt (bij standaard draag-arm layout). Daardoor krijg je in bochten aan de voorkant heel veel wieldruk en achter niet zo veel(minder dus).
Als je dus de draagarmen aan de voorkant aanpast (op de goede manier) dan breng je het rollcenter omhoog en verminder je de wieldruk aan de voorkant en komen voor en achter meer in evenwicht qua wieldruk. Dat verbeterd de balans en dus de temperatuur in de achterbanden. Dus ja, zowel toespoor en camber als de aangepaste draagarmen aan de voorkant verbeteren de temperatuur achter. Maurizio, je zou de configuratie een keer moeten zien in het echt. You'll like it! Hier een plaatje vanaf mijn mobiele telefoon, niet heel duidelijk, maar goed....tenminste iets...

Afbeelding

Afbeelding
Alfa romeo: The art of the machine!

Terug naar “Racen - Algemeen”