Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 12:38

24V is leuk, maar standaard is het ook niet zo heel spannend hoor.
24V komt iets minder goed tot zijn recht in een transaxle, 24V in 155 met 6 bak is eigenlijk veel leuker. Had niet verwacht dat ik dit ooit zou zeggen.
maar extra aandrijfverlies en minder geschikte versnellingsbak verhoudingen werken iets tegen.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 12:46

Met een TS bak moet je daar toch wel wat van kunnen maken? Ik snap je punt wel, loop al twee jaar tegen die vervelende aandrijfas aan te hikken. Maar ja, RWD rules en dus neem ik er maar genoegen mee (alhoewel ik een raceje in een 155 STW of 156 WTCC niet afsla :shock: ). Ik vind het toch nog wel een leuk projectje voor de toekomst.......
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Harrie
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: za jan 07, 2006 23:19
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 13:24

Aan de laatste posts in dit topic te zien, lijkt het erop dat de snode plannen om een sei op te leuken / te verprutsen (afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt) weer in de ijskast gaan. Gelukkig maar! Afblijven, een sei is veel te mooi om te verpimpen.
Groet,

Harrie

Mijn Alfa's:
156 2.5 V6 1998, Spider QV 1988
eerder 2 x 75, 2 x 156, 4 x 164, 2 x Alfa 6, Giulietta, 147, 166

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 14:39

Harrie,

Een hele dikke motor erin hangen is dus geen pimpen/verprutsen! Dat is upgraden!

Bah, die originaliteit-fetisjisten hier! :wink: Hangt er eens een motor in om dat logge hok vooruit te trekken! (Zo! genoeg gestookt.....)
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 20:06

Ik heb ook niet zo veel moeite met het verbouwen van een 6.
Maar een 90 in zo'n schuurmonster verbouwen lijkt me helemaal uber cool.
Overigs lijkt het me, als ik het zo lees, eenvoudiger er een 12klepper 3.0 in te hangen.
Of zit ik er nu ook helemaal naast?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 21:08

Wat is trouwens het beste compromis voor een krachtige (+240 pk) V6 in een 75 ?
Is dat een:
- getunde standaard motor (Turbo, compressor), lijkt mij niet, te duur en te complex
- gechipte V6 vanaf €250 tot €750, goedkoop en snel maar afhankelijk van benzine kwaliteit
- verder getuned met nokkenassen en inlaat, uitlaat veranderingen
- andere V6, een 24 klepper
- anders??

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 21:18

Wat is trouwens het beste compromis voor een krachtige (+240 pk) V6 in een 75 ?
Is dat een:
- getunde standaard motor (Turbo, compressor), lijkt mij niet, te duur en te complex
- gechipte V6 vanaf €250 tot €750, goedkoop en snel maar afhankelijk van benzine kwaliteit
- verder getuned met nokkenassen en inlaat, uitlaat veranderingen
- andere V6, een 24 klepper
- anders??
Lijkt mij antwoord 2,3 en 4 gecombineerd

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 21:58

Wat is trouwens het beste compromis voor een krachtige (+240 pk) V6 in een 75 ?
Is dat een:
- getunde standaard motor (Turbo, compressor), lijkt mij niet, te duur en te complex
- gechipte V6 vanaf €250 tot €750, goedkoop en snel maar afhankelijk van benzine kwaliteit
- verder getuned met nokkenassen en inlaat, uitlaat veranderingen
- andere V6, een 24 klepper
- anders??
Lijkt mij antwoord 2,3 en 4 gecombineerd
Kan je ook een prijs/kostenindicatie te geven?
Bijv, wat betaal je voor een 24 klepper en hoeveel km mag er dan op staan (12 kleppers gaan langer mee dan 24 kleppers)
Kosten ombouw in 75 (ik heb gehoord dat een 164 motor te groot is voor een 75)
Overige kosten??

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 22:34

Nee, geen flauw idee, deze kennis distilleer ik van AlfaBB.com ... maar daar kost al het Alfa spul nog meer dan hier. 24V blokken zijn hier vlgs mij ook flink aan de prijs, een 12V is al ca. 500 euro, en dat is dus al 2x de prijs van een TS blok.

Een 164 12 klepper past zeker in een 75, een 24 klepper denk ik ook wel. De nieuwere 24Vs hebben de thermostaat vlgs mij op de verkeerde kant zitten, tegen het schutbord.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Tja...24v geweld

di mei 02, 2006 22:44

TS bak scheelt al een stuk Dennis, maar een 1.6 bak past denk ik beter bij de 24V. Heb nu een TS bak, maar wordt dit jaar een 1,6.
Stephan Lenior had ook een 24V in zijn 88er 164 gebouwd met de 12V bak en dit viel tegen, totdat hij een 156 V6 6 bak monteerde.
24V is uiteraard sneller dan wat er standaard in 75's is geleverd (incl snelle chip), maar het verschil is niet schokkend,
Jouw 164 QV 3.0 doet zeker niet onder voor een standaard 24V.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 09:34

Maar ik zit ook niet te denken aan een standaard 24V.......... Meer zoals onze Zuid Afrikaanse vrienden. Wel 3.0, maar dan HC zuigers/ITB's/Dry sump, dik 300 pk en 9000 rpm :wink: Nou ja, voor de toekomst. Al mijn geld gaat nu naar het race-avontuur. Ook moet ik de GTV weer uit haar winterslaap halen, wat mis ik die auto :twisted:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 09:43

Ik kan mij herinneren dat Ron Simons zeer te spreken was over de 3.0 12V met fijne koppelkromme en het haar daarop een te hitsige 24V had gebouwd
waar vermogen nogal abrupt en pas bij 5000-6000 op stoom kwam. De 24V is een zeer mooi blok maar het heeft wel veel toeren nodig en veel schakelen..veder tunen lijkt mij niet alleen crimineel duur maar ook ten koste van drive-ability en of het voor de aandrijflijn zo sympathiek is?

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 10:31

ik zou zelf voor een 3.5 12v gaan, denk ik zo. Al met al toch wat prettiger idee bij, qua inbouw, onderhoud, enz. En bij voorkeur MET CARBS, want gaaf!
Chromen velocity stacks erop, met gaasfiltertjes.....
Vet! ook qua geluid!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 12:19

Mijn voorkeur ligt ook bij een 12 klepper. Omdat ik heb vernomen dat deze motoren sterker zijn.
Probleemloos 300.000 km terwijl de 24 kleppers bij 200.000 km problemen kunnen krijgen.

Maar is het mogelijk een prijsindicatie te krijgen van het een en ander?
Bijvoorbeeld:
Goede V6 12V €500,-
Nokkenassen € ....
Chiptuning €750,-
Uitbouw oude motor, inbouw nieuwe: aantal uren door kenner 8 uur.
Tot hier lijkt het nog betaalbaar.

Maar dan:
Kopaanpassen, grotere kleppen
Andere (overmaat) zuigers
Bij grotere zuigers blokopboren (3.5 liter)
Krukas?
Onbetaalbaar voor de hobbyist?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 13:01

met een chip van Squadra heeft de 12V al een veel gunstiger koppelverloop dan een std 24V. kost iets van 275,=, goedkoper tunen bestaat denk ik niet.
Heb recent in zowel 24 als 12v `s gereden, uiteindelijk een 12v gekocht want het verschil is niet heel groot, de risico`s dat het verkeerd gaat met de riem is wel groter, en duurder onderhoud.

Maar een standaard sei is bijna net zo snel als een GTV-6 vergis je niet! Ik denk door minder verlies in de aandrijflijn, en iets andere bak verhoudingen. mn in tussenacceleratie legt een std GTV-6 het af tegen een sei (dan heb ik het over de laatste versie met handbak.)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”