Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 13:21

Voor een 12V 6-cylinder kan je lokaal goed shoppen:

squadra chip: 250,-
C&B nokkenassen (via Squadra): 1000,-
CSC spruitstukken: 1000,- tot 1500,- afhankelijk van wat je met de rest van de uitlaat wilt doen.

Versnellingsbak vervangen door een korte bak is ook handig. Een QV loop 120km/h bij 6500rpm in 2de versnelling, dat is soms een beetje te veel van het goede.
Als je nog harder wilt gaan shop je gewoon bij de buren in de UK: http://www.ahmotorsports.co.uk/3500conv.htm .
Er is veel mogelijk als je bereidt bent geld ertegen aan te gooien.


Voor de echte nederlanders, zoals ik :wink: , is er natuurlijk marktplaats. Ik wacht nog steeds op het moment dat er een goed setje spruitstukken voor een v6 voorbij komt. Maar dat moet wel snel gebeuren want er zit al een klein scheurtje in m'n rechter spruitstuk.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 13:34

Roy,

wacht even tot september. Dan komt nl. Jim Kartalamakis' zijn tuning boek over de Alfa V6 uit. Daarin vind je all recepten, van mild tot wild, wat wel zin heeft en wat niet.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 14:02

September ?

En is het nieuwe 4-cilinder boek van hem al uit ???

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 14:29

Het 4cil. boek is af, maar nog niet uit. Het had er eigenlijk vorige maand al moeten zijn........

De V6 staat gepland in augustus, dus vandaar dat ik maar september aanhou. Eind van dit jaar moet wel lukken :wink:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 14:44

Voorkeur voor een koppelblok...95% van de tijd kom ik eigenlijk niet boven de 4500 toeren en beetje overdreven om zoveel te investeren voor die 5%.
Een 3.5 V6 12V lijkt mij een superblok en ook voor een circuitdag waarbij je voortdurend bij uitaccelereren in het toerengebied tussen max. koppel en max. vermogen hangt of anders TB's op een standaard V6 12V.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 15:38

Roy,

wacht even tot september. Dan komt nl. Jim Kartalamakis' zijn tuning boek over de Alfa V6 uit. Daarin vind je all recepten, van mild tot wild, wat wel zin heeft en wat niet.
Maw. Vanaf nu geen cent meer uitgeven en oppotten tot september :wink:

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 15:44

@Dennis; wat heb jij toendertijd aan jouw QV blok gedaan/laten doen ?

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 16:46

Voor mij was de 24v motor de goedkoopste manier om relatief gemakkelijk 230 pk te hebben.
Uitgaande van mijn originele 184 pk 12V moet ik hier dus bijna 50 pk extra uit zien te toveren.
Een 164 QV is een goede basis voor een 230pk 12V motor, maar een perfecte kost ook de hoofdprijs en revisie komt er eigenlijk standaard bij.
Tel daar CSC spruitstukken bij die echt niet 14pk extra halen zoals soms beweerd wordt, andere nokkenassen en software.
Een frisse 24V motor uit bv een schade 164 koop je ook voor bijna niks.
Nadeel is inderdaad de gevoelige distributie van het oude type 24V, deze dient regelmatig gecontroleerd/vervangen te worden, maar in een transaxle is de distributiewissel relatief eenvoudig te doen.
Koprevisie is minder snel nodig dan bij de 12kleppers en motor zit gewoon wat beter in elkaar, waarbij zeker de latere 24V;s onverwoestbaar zijn en een probleemloze distributie hebben.
Voordelen van de 24V tov de 12V die er eerst in zat zijn oa de betere stationairloop, soepeler en iets minder koppel onder de 4000 en veel meer daarboven, tevens is het geluid boven de 3500 super.
Voordelen van de 12V vind ik het geluid onder de 4000 rpm en koppel onderin, alhoewel dit ook niet echt schokkend is.
Begin met een 230pk 24V of eindig met een 230pk 12V. Mijn voorkeur gaat uit naar een 3,5 24V

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 17:07

Maarten,

mijn QV blok had schade en kreeg dus 6 nieuwe bussen en QV zuigers (had ik toen maar HC zuigers gekocht :oops:). Daarna heeft Henk Mannessen de koppen iets gevlakt,het vliegwiel iets afgedraaid (2kg) , kleppen in een andere hoek geslepen, de in en uitlaatpoorten bewerkt, alles uitgewogen en gebalanceerd. Ik had super uitgefreesde inlaatkelken gekregen en daar heb ik het inlaatspruitstuk op aangepast. Ik gebruik de motronic van de 164 QV (met grotere AFM) en er zit een compleet CSC systeem onder inmiddels. Hij moet deze zomer nog naar Stephan Lenior voor een chippie en rollen (de deceptie van de ECHTE hoeveelheid pk's, niet die schatting van mezelf).

Misschien zijn 6 ITB's op deze QV ook al leuk :twisted:, met 2 aparte inlaatspruitstukken, binnenste koplampen eruit en lucht rechtstreeks naar binnen :roll: Kijken of ie 7500 rpm net zo leuk vind als ikzelf......... Zo niet, tijd voor een 24V :wink:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 17:12

en dan heeft nog niemand het gehad over een 2.0V6 uit een 916 GTV of italiaanse 164.
Is dat niks? Is als turbo in een GTV en 164 geleverd........... Chippie en blazen?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 17:17

en dan heeft nog niemand het gehad over een 2.0V6 uit een 916 GTV of italiaanse 164.
Is dat niks? Is als turbo in een GTV en 164 geleverd........... Chippie en blazen?
Ik weet dat iemand van het forum zijn GTV aan het verkopen is met een OPGEBOORDE V6TB => 3.0V6TB.
Dat lijkt mij een slimme oplossing. IPV eerst een 3.0V6 kopen en daardan de turbo opzetten.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 17:47


Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 19:39

en dan heeft nog niemand het gehad over een 2.0V6 uit een 916 GTV of italiaanse 164.
Is dat niks? Is als turbo in een GTV en 164 geleverd........... Chippie en blazen?
Lastig qua spruitstuk en plek voor turbo. Maar ik heb al wel eens met de gedachte en een rolmaat gespeeld :wink:


ooit.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 21:06

Voor mij was de 24v motor de goedkoopste manier om relatief gemakkelijk 230 pk te hebben.
Tel daar CSC spruitstukken bij die echt niet 14pk extra halen zoals soms beweerd wordt, andere nokkenassen en software.
Een frisse 24V motor uit bv een schade 164 koop je ook voor bijna niks.
Nadeel is inderdaad de gevoelige distributie van het oude type 24V, deze dient regelmatig gecontroleerd/vervangen te worden, maar in een transaxle is de distributiewissel relatief eenvoudig te doen.
Koprevisie is minder snel nodig dan bij de 12kleppers en motor zit gewoon wat beter in elkaar, waarbij zeker de latere 24V;s onverwoestbaar zijn en een probleemloze distributie hebben.
Voordelen van de 24V tov de 12V die er eerst in zat zijn oa de betere stationairloop, soepeler en iets minder koppel onder de 4000 en veel meer daarboven, tevens is het geluid boven de 3500 super.
Voordelen van de 12V vind ik het geluid onder de 4000 rpm en koppel onderin, alhoewel dit ook niet echt schokkend is.
Begin met een 230pk 24V of eindig met een 230pk 12V. Mijn voorkeur gaat uit naar een 3,5 24V
Ik zal jullie vertellen waar ik een tijdje aan denk.
Aan mijn SZ heb ik anderhalf jaar gewerkt om deze technische helemaal top te krijgen. De wagen rijdt, schakelt, remt super. Ik ben helemaal tevreden.
Alhoewel.... Toch niet helemaal.
Jammer genoeg heeft de tijd qua vermogen de wagen ingehaald. 210 Pk was 15 jaar geleden nog behoorlijk wat vermogen. Nu kan ik bepaalde Golfs en Astras niet uit mijn bumper rijden. :?

Natuurlijk, zodra het bochtig wordt is het een ander verhaal. De wegligging is volgens mij nog steeds onovertroffen!
Toch wil ik meer. Opvoeren door de originele motor aan te passen wil ik niet, deze houd ik liever standaard.

Bovenstaand verhaal is zo klaar als een klontje. Een 3.0 (of 3.2) liter V6 24klepper levert het meeste vermogen.
Alleen ik heb gehoord dat zo'n motor niet in een SZ past!
Past ie dan wel in een 75? Je zou denken van niet want een SZ en een 75 hebben dezelfde motorruimte.

Kan iemand mij helpen aan een 24 klepper (voor weinig), ik wil het wel eens proberen, kijken waar het schip strand. :roll:

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Tja...24v geweld

wo mei 03, 2006 23:05

24V zit in mijn 75 en past dus ook in jouw SZ, dit is in standaard vorm gewoon onzin, aangezien beide motoren 210pk hebben en zal de 12V waarschijnlijk nog sneller zijn ook met de lange SZ versnellingsbak.
Een nieuwe gta motor is dan weer wel de moeite waard denk ik,(VanLingen heeft/had ze volgens mij )
Heb nog twee incomplete 164 24V motoren, maar daar heb je weinig aan.
Er worden toch wel regelmatig schade 164 24V's aangeboden of met distributieschade voor heel weinig.
In een SZ moet je minstens 250pk hebben, en dat betekent gta of 3,5/3.7 L of 12V met Greg Gordon Compressor

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”