Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1308
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 08:45

Marc,

plaatje laad niet geloof ik, maar ik heb ze vorig jaar op de SS eens goed bekeken zagen er zeker goed uit.

Ik rij met een relatief hoge auto (16.5 cm onder de kriksteun voorzijde) vanwege het niet verpesten van de voorgeometrie. En de enige manier om de voorzijde goed lager te krijgen is door een omgekeerde fusee of langere fusee, thats the way to go .
De bovenste draagarm uithollen wil ik om voor mezelf te bewijzen dat de theorie ook met de werkelijkheid klopt :mrgreen:

@Dre/Pedro: bovenste draagarm bakken: wat simpele vertikale plaat (0.7-1 mm dik) rondom het veergat moet het al doen. Dus er een dichte koker van maken, snappen jullie wat ik bedoel?
Komtie hoor: Onderstellen zijn niet complex.... ..... EN NU
Moeten wij twee een contractje sluiten en ga ik je voor veel geld verhuren aan serieuze (lees veel budget) teams en geef ik jou een hongerloontje :twisted: Dan heb ik snel budget om een echt leuk, matzwart, racertje te bouwen :mrgreen:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 18:59

Sorry, maar tinypic werkt niet, dus had ik een andere site genomen... Die werkte dus even (gisternacht nog wel)....iemand nog suggesties...
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 20:09

Ik gebruik altijd tinypic, nooit problemen mee dus ik weet effe nix anders... Maar neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de plaatjes !

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 20:26

Nog een keer dan (tinypic lijkt wel uit de lucht)...

Afbeelding

en

Afbeelding
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1308
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 21:43

@Marc,

ziet er inderdaad goed uit. Past dit nog in een 15" velg?
Heb er wel eens na gekeken om een standaard arm te verbouwen en dat ging alleen werken in een 16" velg en aangezien 16" banden te hard op het budget drukken een no go.
De bovenste draagarm kan nog wat lichter, visueel beoordeeld :D
Het enige wat een beangstigend iel uitziet is de verbinding van stuurstang naar de fusee, houdt dit?

ps. uniballs die axiaal belast worden ben ik niet echt fan van, maar iedereen doet het in de racerij, preventief op tijd vervangen om losschieten of splijten te voorkomen :shock:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 21:49

Ziet er idd geweldig mooi uit 7-11!!! :thumbs:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo feb 24, 2010 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 21:50

Dat is inderdaad een erg lange arm om de stuurkrachten op de fusee over te brengen... brrr! Die bout gaat waarschijnlijk op afschuiving belast worden en dat wil je niet.

Verder wel mooi spul!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1308
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 22:01

Die bovenste draagarm kan lichter, maar (ik zou niet weten hoe) geeft dat dan nog winst?? er zijn grenzen he
Dit is wel onafgeveerd gewicht :lol: als je toch al iets nieuws maakt dan ook meteen goed ..... een U vorm doet het ook.
Om krachtlus kort te houden kan de castor stang korter naar de bovenste uniball en dan krijgt de bovenste draagarm bijna niets meer aan krachten te verduren.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 22:04

Die bovenste draagarm kan lichter, maar (ik zou niet weten hoe) geeft dat dan nog winst?? er zijn grenzen he
Dit is wel onafgeveerd gewicht :lol: als je toch al iets nieuws maakt dan ook meteen goed ..... een U vorm doet het ook.
Om krachtlus kort te houden kan de castor stang korter naar de bovenste uniball en dan krijgt de bovenste draagarm bijna niets meer aan krachten te verduren.
Idd een beetje vreemd om een custom draagarm te fabrieken en dan de castorstang standaard te laten en daar zelfs speciaal je draagarm op ontwerpen, als je het zo bekijkt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

wo mei 03, 2006 23:07

De hele set is enorm licht, weet niet meer wat het weegt, maar het stelt nix voor, samen met de torsies een enorme gewichtsbesparing. De castorstang hebben we inderdaad standaard gehouden, gewoon simpel.

Materiaalkeuze is heel belangrijk, de unibolts niet te vergeten (de hele auto hangt eraan!). Die pennen zijn betrouwbaar, gaan al bijna 1,5 jaar mee, nooit enig gevoel van flex (is ook nauwkeurig gemaakt en van gehard staal). Unibolts hebben we wel mee moeten experimenteren, bij de eerste keer testen zakte de onderste eruit (dus op de velg met de fusee) na een paar ronden. En ik heb een keer die van de stuurstang los gehad, ook niet de goede materialen. Al doende leert men. Iedere keer controle, maar het gaat al heel wat races ongechonden mee, dus we hebben het nu goed. Is ook niet zomaar even 1,2,3 in elkaar gelast.

En inderdaad Dre, het is geen low budget oplossing, maar dat is altijd zo met experimenten. Inieder geval kun je hier low budget ideeen mee opdoen, niet?
Alfa romeo: The art of the machine!

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

do mei 04, 2006 07:06

Maar zo te zien gebruik je de zelfde bevestigingspunten dus met een lage wagenhoogte nog steeds een naar bovenstaande onderste draagarm?

AG

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

do mei 04, 2006 08:44

Maar zo te zien gebruik je de zelfde bevestigingspunten dus met een lage wagenhoogte nog steeds een naar bovenstaande onderste draagarm?

AG

Als ik het zo zie is de fusee gedraaid (Vandaar ook de bout tussen stuurstang en fusee). De naaf staat dus hoger en door de custom onderste draagarm ligt de koppeling lager (unibolt ipv draagarmkogel.)

Ik kan de plank natuurlijk grandioos mis meppen... Maar dat hoor ik dan wel weer :P
Shut up and ride!

Pedro Cannucce

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

do mei 04, 2006 09:55

Komtie hoor: Onderstellen zijn niet complex.... ..... EN NU ?
Moeten wij twee een contractje sluiten en ga ik je voor veel geld verhuren aan serieuze (lees veel budget) teams en geef ik jou een hongerloontje :twisted: Dan heb ik snel budget om een echt leuk, matzwart, racertje te bouwen :mrgreen:
Hey, ik zei niet dat ik er wat van snapte :shock: Maar er zijn vast mensen die het niet complex vinden :?: :D

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

do mei 04, 2006 11:29

Voor mij is het complex 8) maar erg leuk om te volgen.
Zeer fraaie set Marc !
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

zo mei 07, 2006 19:45

De crux om het rollcenter goed te houden en de 75 (116 serie) lager te krijgen is het 'omdraaien' van de fusee; het gewicht van de auto staat nu niet meer via de draagarm op de fusee te leunen, maar hangt nu via de draagarm aan het fusee. Daardoor komt de auto wel lager te staan, maar blijft de geometrie van de draagarmen zo dat het rollcenter hoger blijft (wij hebben het zelfs zo weten te maken dat het inverende wiel nog circa 1 graad camber toevoegt).

Als je vergelijkt met een standaard lay-out dan zie je dat de fusee precies andersom t.o.v. de draagarmen is gemonteerd. Daarom is de keuze van de unibolt ook zeer belangrijk, immers, zeker met de krachten in de bochten, hangt er enorm veel gewicht aan. We smeren na iedere race de unibolts en controleren uiteraard op speling. Deze winter alles uit elkaar gehad, er hoefde geen unibolt te worden vervangen (geen noemenswaardige slijtage).

Uiteraard had dit nooit gekund zonder de kennis van Jaco Sekeris, die zoveel custom gebouwd heeft bij Kees & Mieke Tijsterman. En natuurlijk alle kennissen die hij weer heeft. Anders had ik het ook niet durven uit te proberen volgas op zandvoort, anderhalf jaar geleden.
Alfa romeo: The art of the machine!

Terug naar “Racen - Algemeen”