Voor mij was de 24v motor de goedkoopste manier om relatief gemakkelijk 230 pk te hebben.
Tel daar CSC spruitstukken bij die echt niet 14pk extra halen zoals soms beweerd wordt, andere nokkenassen en software.
Een frisse 24V motor uit bv een schade 164 koop je ook voor bijna niks.
Nadeel is inderdaad de gevoelige distributie van het oude type 24V, deze dient regelmatig gecontroleerd/vervangen te worden, maar in een transaxle is de distributiewissel relatief eenvoudig te doen.
Koprevisie is minder snel nodig dan bij de 12kleppers en motor zit gewoon wat beter in elkaar, waarbij zeker de latere 24V;s onverwoestbaar zijn en een probleemloze distributie hebben.
Voordelen van de 24V tov de 12V die er eerst in zat zijn oa de betere stationairloop, soepeler en iets minder koppel onder de 4000 en veel meer daarboven, tevens is het geluid boven de 3500 super.
Voordelen van de 12V vind ik het geluid onder de 4000 rpm en koppel onderin, alhoewel dit ook niet echt schokkend is.
Begin met een 230pk 24V of eindig met een 230pk 12V. Mijn voorkeur gaat uit naar een 3,5 24V
Ik zal jullie vertellen waar ik een tijdje aan denk.
Aan mijn SZ heb ik anderhalf jaar gewerkt om deze technische helemaal top te krijgen. De wagen rijdt, schakelt, remt super. Ik ben helemaal tevreden.
Alhoewel.... Toch niet helemaal.
Jammer genoeg heeft de tijd qua vermogen de wagen ingehaald. 210 Pk was 15 jaar geleden nog behoorlijk wat vermogen. Nu kan ik bepaalde Golfs en Astras niet uit mijn bumper rijden.
Natuurlijk, zodra het bochtig wordt is het een ander verhaal. De wegligging is volgens mij nog steeds onovertroffen!
Toch wil ik meer. Opvoeren door de originele motor aan te passen wil ik niet, deze houd ik liever standaard.
Bovenstaand verhaal is zo klaar als een klontje. Een 3.0 (of 3.2) liter V6 24klepper levert het meeste vermogen.
Alleen ik heb gehoord dat zo'n motor niet in een SZ past!
Past ie dan wel in een 75? Je zou denken van niet want een SZ en een 75 hebben dezelfde motorruimte.
Kan iemand mij helpen aan een 24 klepper (voor weinig), ik wil het wel eens proberen, kijken waar het schip strand.