bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Naar Brescia met de junior!

wo mei 03, 2006 17:02

Hoe is het eigenlijk geregeld in Italie? Een x jaar geleden was de demper kaputt van de Giulia maar zomaar aanrijden bij een Alfa Romeo dealer kon echt niet. Het bleek dat oude Alfa's werden onderhouden door een primitief Alfaservice-station en nieuwe Alfa's door de dealer...is dat overal in Italie zo geregeld?

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1999
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Naar Brescia met de junior!

wo mei 03, 2006 17:10

De beste voorbereiding zit niet in het meenemen van zoveel mogelijk spullen maar nu van de week nog even zo veel mogelijk km's maken. Zeker als het geen dagelijkse auto is kan dat je nog wel eens op een idee brengen. Maar voor de rest gewoon gaan! Zo ver weg is het nou ook weer niet.
Dirk - Giulia2000TS

jolinos

RE: Naar Brescia met de junior!

wo mei 03, 2006 18:00

misschien komen we jullie tegen,wij vertrekken vrijdagnacht richting gardameer.

Veel plezier en goed weer hebben wij er ook profijt ervan. :wink:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Naar Brescia met de junior!

do mei 04, 2006 18:49

geweldig plan, zeker doen.
Is fabuleus rijden. Rij via Lugano. Richting Como, daarvandaan ri. brescia.
HEEEEEL belangrijk om mee te nemen: Camera!!!!
Want we willen fotooooooooooooooooooooooo's
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Naar Brescia met de junior!

do mei 04, 2006 20:35

Nou, Brescia vind ik nog wel hoor! ;-)
Afgelopen 6 jaar ook gelukt namelijk :-)

Even een vraagje over octane-booster:
Dat is dus niet hetzelfde als loodvervanger? Dat ligt altijd standaard in mijn oude Alfa's. Ik tank altijd RON98 ongelood en voeg zelf loodvervanger toe. Ik heb ook weleens horen zeggen dat loodvervanger niet nodig zou zijn bij de aluminium nordblokken.

En nog een vraag: is RON95 serieus slecht voor de motor? Ik tank het nooit verder, dus ik weet het niet.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Naar Brescia met de junior!

do mei 04, 2006 21:19

geloof best dat je het vindt, maar ik weet dus wel hoe ik zou rijden. hoe ga jij? Route?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 08:51

Mijn reisplan ziet er als volgt uit:

Nijmegen-Niederzissen
Tanken en ontbijten (A61)
Niederzissen-Hockenheim
Tanken en koffie (A5)
Hockenheim-Basel
Tanken en lunch (A2)
Basel-Bellinzona
Tanken en koffie (A2)
Bellinzona-Iseo

Helaas lijkt het erop dat de Gotthardpas nog dicht is, dus dat wordt die smerige tunnel... :-(

Heeft iemand nog een antwoord op mijn vragen over de octane-booster/RON95/Loodvervanger?

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 09:42

Oké.... heb al het bovenstaande even op een rijtje gezet en kom tot de volgende conclusie:

We gaan met de klassieker op vakantie naar Italië en nemen mee:

Gereedschap:
- doppensetje
- schroevendraaiers
- tang
- steek-/ringsleutel 7, 10, 13
- inbussleutels
- seegerringtang
- proeflampje
- verstelbare moersleutel

Onderdelen:
- verdelerkap
- rotor
- bougies
- v-snaar
- koppelingshulpcilinder
- spanningsregelaar en koolborstels
- lampenset
- zekeringen

Materiaal:
- ty-raps
- ducktape
- isolatietape
- vulkaniserende tape
- stukje waterslang en koperpijp (doorlussen kachel)
- stukje ruitensproeierslang (ontluchten remmen/koppeling)
- kroonsteentjes
- elektradraad
- boutjes, moertjes en ringetjes

Vloeistoffen:
- motorolie
- koelvloeistof
- remvloeistof
- octaanbooster
- radiator stop-leak

Veiligheid:
- gevarendriehoek
- veiligheidsvestje
- verbandtrommel
- reservewiel op spanning
- zaklampje

Overige:
- IRK van de ANWB
- Telefoonnummer AFRA (0039.02.3286 1122) www.AFRA.it

Voor vertrek:
- paar keer een lange rit maken
- slijtagegevoelige onderdelen zoals remblokken e.d. controleren en indien nodig vervangen
- kleine/vakantie beurt (laten) uitvoeren


Zullen vast nog wel aanvullingen op zijn :wink:
Laatst gewijzigd door Egbertone op vr mei 05, 2006 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 09:49

Weet je wat ik doe? Ik ga gewoon rijden en ik zie wel! :-)
Als ik deze lijstjes allemaal zie, zou ik bijna gaan denken dat Alfa's onbetrouwbaar zijn! :-)

Zonder gein, ik rij zeer regelmatig met deze junior, net nog een paar toerritten gedaan en afgelopen week bijna 1000km gereden met de auto en wat mij betreft moet hij goed zijn hoor.

Wel zou ik nog iets meer willen weten over het gebruik van RON95?!

Mathijs Spider 2000

Re: RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 10:00

Heeft iemand nog een antwoord op mijn vragen over de octane-booster/RON95/Loodvervanger?
Ik en mijn vriendin zijn nu al 3x op vakantie met de Spider (1978) naar Italie geweest, +- 5500km per vakantie gereden en nog nooit grote problemen gehad. In Italie hebben ze GEEN ron98 en ik tank daar altijd gewone 95 zonder enige toevoegingen. Ook loodvervangers zijn niet nodig. Je merkt met ron95 alleen als je berg op wilt dat de motor iets minder vermogen leverd.
Neem je maar 2 liter olie mee?? De Spider verbruikt 1 liter op 1000km, olie is in italie heel duur en daarom neem ik altijd een 5 litervat mee :? , verder de al eerder opgenoemde gereedschappen. Reserve onderdelen neem ik niet eens mee, je kan dan volgens mij beter een reserve auto achter je aan slepen :D. Het belangrijkste is het reguliere onderhoud van je auto. Iedere 10.000 km kleppen stellen en verse olie erin.

Heel veel plezier met de rit naar Brescia.

Tip voor in de bergen:
als je aan het afdalen bent en je remt veel af op de motor (is ook de bedoeling) dan kunnen de bougies door de compressie vetslaan waardoor de motor op b.v. 3 cylinders gaat lopen. Je kan natuurlijk iedere keer de bougies eruit halen en schoonmaken maar dat wordt je ook een keer zat. Er zitten bij heel veel oudere Alfa's een handgas in de auto. Als je deze iets uittrekt blijven de gaskleppen iets open staan en blijft de motor altijd iets gas houden. Het nadeel is dat je meer moet remmen en dat deze wat warmer worden. Als je gewoon rustig aan het afdalen bent is dit geen enkel probleem en kun je als je onder aan de berg bent gewoon verder rijden zonder je bougies vervrij te moeten maken.

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 10:35

Bedankt voor de tips voor in de bergen. Het klinkt ergens wel een beetje tegenstrijdig, want je wil remmen op de motor en als je dan gas bij gaat geven? Kun je net zo goed in de 5 de versnelling afdalen toch? Maar goed, ik ga het proberen.
2 liter olie zou voldoende moeten zijn dacht ik. Dat ding van mij verbruikt nauwelijks iets. Ik heb in 2 jaar tijd maar één keer een liter bijgevuld.
Wat betreft die RON95: ik zou het erg balen vinden als door verkeerde brandstof de boel gaat pingelen en kloppen en uiteindelijk mijn vakantie eindigt met gaten in de zuigers! :-(

Mathijs Spider 2000

Re: RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 10:51

Bedankt voor de tips voor in de bergen. Het klinkt ergens wel een beetje tegenstrijdig, want je wil remmen op de motor en als je dan gas bij gaat geven? Kun je net zo goed in de 5 de versnelling afdalen toch? Maar goed, ik ga het proberen.
In welke versnelling je dat doet maakt niet uit (afhanklijk van het precentage daling), het is de bedoeling dat je de gasklep net zover open laat staan dat er geen te groot vacuum onstaat in de cylinders. Je blijft dus wel op de motor afremmen alleen niet zo sterk als waneer je de gasklep helemaal dicht hebt staan. Als de Junior geen of nauwelijks olie verbruikt en daardoor ook geen olie aanzuigd door het dalen in de bergen heb je waarschijnlijk helemaal geen last van vetslaan van de bougies. Gewoon uitproberen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12103
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 10:58

Hier kan je de status van de belangrijkste bergpassen bekijken. De Gotthard is op dit moment in ieder geval nog gesloten.

Aan de zuidkant is de weg vrij breed en de rechte stukken lang, je kunt er dus best wat gasgeven :wink:

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 11:08

Ik had het al gezien dat de pas dicht is. :-( Ik heb de pas een paar keer gereden en hij is echt de moeite waard en het duurt maar een kwartier langer dan de tunnel. Als hij in mei open is, rij je boven gewoon duur een muur van sneeuw: Prachtig!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Naar Brescia met de junior!

vr mei 05, 2006 11:30

Gastrol Valvemaster wordt gebruikt door aantal vrienden voor de MG/Triumph etc en Gastrol levert ook Valvemasterplus voor verhogen octaangehalte.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”