Hoi DJ,
een sloop Sei kopen zou inderdaad een mooie oplossing zijn, het is alleen niet zo makkelijk om er een te vinden. Ook heb ik niet de ruimte om de overgebleven delen op te slaan en kan ik het niet over mijn hart verkrijgen zo'n geweldige auto tot de sloop te veroordelen...
Gelukkig ben ik zelf erg handig en zijn de meeste van mijn vrienden dat ook, als ik zelf iets niet kan dan ken ik wel iemand die het kan.

Verder hoeft het niet zo veel te kosten. Zo heb ik al een bak liggen van een BMW 735i, die heb ik voor maar liefst 35 Euro gekocht van een bevriende slopert.

Alleen het differentieel was duurder, vooral doordat ik er twee moest kopen. Eerst had ik er namelijk een gekocht die van een 2.5 handgeschakeld zou zijn, dat werd me door de verkoper gegarandeerd, bleek dus van een 2.0 te zijn en dus een veel te korte eindreductie te hebben(4.27:1). Daar had ik dan iets van 200 Euro voor betaald...

Gelukkig heb ik later een diff van een 2.5 Automaat kunnen kopen voor 50 Euro die wel de lange (3.5:1) overbrenging heeft.
De bak pas maken kan mijns inziens op 3 manieren:
1: Een koppelingshuis van een Alfa Sei bak gebruiken en dan een adapterplaat maken tussen de bak en dat koppelingshuis. Dat koppelingshuis is alleen net zo makkelijk te vinden als een Sei bak en dus ook niet echt een optie...
2: Een adapterplaat maken tussen de motor en de bak in. Doordat de prise as van de BMW bak buiten de bak uitsteekt heb je hier de ruimte voor. Alleen met de bevestigingsgaten kom je niet zo heel mooi uit. Plaat zou ik uit staal maken, alu lijkt me niet stevig genoeg om de bouten in te schroeven, de plaat zou namelijk maar een mm of 10 dik worden. ook moet er een bevestiging voor de startmotor in de plaat verwerkt worden en moet het koppelingshuis op die plaats aangepast worden om over de startmotor heen te kunnen.
3: Een staartstuk van een 75/GTV6 afslijpen en laten vlakken zodat je alleen een ring van een cm of 6 overhoudt met de bevestigingsgaten en de startmotor bevestiging. vervolgens het koppelingshuis zover inkorten dat de prise as precies goed in de krukas valt ( wel toplager gebruiken) en de twee delen netjes aan elkaar vastlassen.
Optie 3 is de meest aantrekkelijke optie voor mij. Over het precies uitlijnen heb ik ook nagedacht en dat heb ik opgelost door een namaak priseas te laten draaien uit alu en die vervolgens in het losse koppelingshuis te bevestigen. hierdoor heb ik een makkelijk hanteerbare 'mal' om mee te passen en meten, al het gewicht zit er immers niet meer aan. En als de motor dan op de distibutiekant wordt gelegd met het vliegwiel naar boven toe kun je heel mooi alles in lijn krijgen.
Voor een 4 cilinder zou dit alles natuurlijk veel makkelijker zijn, dan kun je de bak van een 105 serie gebruiken. Weet hier iemand of dit al eens gedaan is in een 116? en hoeveel vermogen zo'n bak kan hebben?
groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.