Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Veerpoten 33

vr apr 28, 2006 16:58

ziet er goed uit :thumbs:
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

zo apr 30, 2006 23:32

En zoals het aan het begin steeds tegen zat, zat het vandaag eens mee.
Eerst de bouten van de veerpoten naar de naaf op moment gezet, geeft wel wat geruststelling. Ze mochten ook nog wel iets strakker aan.

Daarna met de achterveren begonnen.
De 2 moeren waarmee de achterveren op hun plaats worden gehouden waren met enig gemak en intact los te krijgen.
ik merk ook dat ik gaandeweg wat handiger word.
Het wisselen van de veren was daarna een makkie.
Afbeelding
Deze verenset verlaagt achter niet zo ver, ik schat 2 cm, maar het staat nu wel een stuk beter:
Afbeelding
Echter, ik kwam weer een APK afkeurpunt tegen. Na het gescheurde stuurlager linksvoor, lag de achterveer rechts in 2 stukken. :shock:
Gelukkig was de breuk hoog op de veer, waardoor het uiteinde wel in de schotel hing. Maar bij volledig uitveren hing de veer los.
Toch maar even met de garage ga bellen, want ik verwacht voor een APK (en de gruwelijke rekening van afgelopen keer) toch wel een iets grondigere analyse.

Tevens moet ik opnieuw naar de uitlijner, want ze hebben het toch niet helemaal goed gedaan.
Met de nieuwe achterveren is het wel iets beter, maar hij trekt iets naar rechts. Bij acceleratie is ie neutraal/trekt naar links, maar als ik dan schakel schiet ie weer naar rechts, etc. Wel neutraal bij het remmen. Rijdend op tramrails is goed te voelen dat het niet klopt.

Ik was al begonnen om van een oude rechter koplamp met gebroken glas een luchthapper te maken, alleen nog een gaasje ervoor spannen.
Dan laten uitlijnen en dan eindelijk klaar voor Zandvoort! :driving:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

wo mei 03, 2006 17:13

Na het uitlijnen reed mijn karretje nog voor geen meter. En ik maar denken, dat verschil in hoogte links rechts....

Kwam ik er gisteravond tot mijn schrik achter dat de 3-gaats veerpoten in 2 standen op het chassis kunnen worden gezet, kennelijk om de askanteling te kunnen veranderen.
En ja, ik heb het gepresteerd om links op de verkeerde gaten te zetten :oops: :oops: :oops: ](*,)

Toegegeven, ik ben dus echt de grootste amateur ooit. Maar deze fout maak ik nooit meer! (en ik hoop andere fouten ook niet :whistle: )

Gelukkig is het tijdig geconstateerd, en bij de uitlijner verholpen en opnieuw uitgelijnd. Nu rijd ie weer super!

Alleen nog even een veerpootbrug erop schroeven en mijn Zandvoort luchthapper klaarmaken.
Dan ben ik weer voorlopig even uitgeklusd, eerst maar weer even een tijdje :driving:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

alfaRob33

RE: Veerpoten 33

wo mei 03, 2006 18:41

Ziet er goed uit Pieter......echter ben ik net z'n amateur als jou.....ik volg al een tijdje
je topic....omdat ik het zelfde gedaan heb als jou.....echter had ik problemen met de APK omdat
de veren niet helemaal strak zaten :?.... daarom doe ik het opnieuw ....
echter dat verhaal over die uiteindjes van de veer in één lijn (voor) is echter logies
alleen heb ik dat over het hoofd gezien :? ...dus dat kan ik nu goed doen dankzij je topic. :thumbs:

Vandaag heb ik ook onder de 33 gelegen en alvast met de achterkant begonnen na een nieuwe verenset
aangeschaft te hebben.......heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de koni's goed in te stellen en
wielkasten aan te pakken en even in de tectyl gezet.
(wel te laatAfbeelding want hij begint bij de tankdop te bloemkole),.......

Maar op een of andere manier blijven die veren los tussen de schotels :?
maar wel zo dat ze er tussen blijven zitten als je eraan zit (binnenkort maar ff bij iemand langs)

leuk he die voorste veerpootschotels :?: nog leuker is als je niet weet welke nou links of rechts was :evil: :mrgreen:

vrijdag zaterdag en zondag heb ik de tijd voor de voorkant
goede tip trouwens van die koplamp voor op zandvoort

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

wo mei 03, 2006 21:33

Ziet er goed uit Pieter......echter ben ik net z'n amateur als jou.....ik volg al een tijdje
je topic....omdat ik het zelfde gedaan heb als jou.....echter had ik problemen met de APK omdat
de veren niet helemaal strak zaten :?.... daarom doe ik het opnieuw ....
echter dat verhaal over die uiteindjes van de veer in één lijn (voor) is echter logies
alleen heb ik dat over het hoofd gezien :? ...dus dat kan ik nu goed doen dankzij je topic. :thumbs:

Vandaag heb ik ook onder de 33 gelegen en alvast met de achterkant begonnen na een nieuwe verenset
aangeschaft te hebben.......heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de koni's goed in te stellen en
wielkasten aan te pakken en even in de tectyl gezet.
(wel te laatAfbeelding want hij begint bij de tankdop te bloemkole),.......

Maar op een of andere manier blijven die veren los tussen de schotels :?
maar wel zo dat ze er tussen blijven zitten als je eraan zit (binnenkort maar ff bij iemand langs)

leuk he die voorste veerpootschotels :?: nog leuker is als je niet weet welke nou links of rechts was :evil: :mrgreen:

vrijdag zaterdag en zondag heb ik de tijd voor de voorkant
goede tip trouwens van die koplamp voor op zandvoort
Tja, wij amateurs klungelen lekker door :lol: Ik had ook 3 pogingen nodig voordat ik de veerpoten weer in elkaar had zitten en alle onderdelen op hun plek had.
Dank voor je aanmoedigingen! (En van alle andere lezers!)
Bij mij zitten alle veren vast, zowel voor als achter. Meer geluk dan wijsheid denk ik. Ben wel jaloers, ik zoek nog gele koni's achter...

Off topic:
De veerpootbrug wou niet, moet eerst met de accu pluspool rommelen wil dat passen. Dat laat ik maar even zo.
Snelle chip is weer geplaatst. De toerenbegrenzer ligt nu op 8000 tpm, niet doorjanken dus.
Ik heb de luchthapper proefgepast, is niet goed op de foto te zien maar er zit wel een gaasje voor:
Afbeelding

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Veerpoten 33

wo mei 03, 2006 21:43

en weten jullie toevallig of het bovenste lager bij een 4 moers veerpoot een voorkant heeft (rijrichting bedoel ik dan)? Heb ze bij mij toen gekenmerkt hoe ze zaten en precies hetzelfde weer gemonteerd (maar wist eigenlijk niet of dit nu wel nodig was)
Volgens mij kunnen die er maar op één manier in.

@Pieter:
Leuk project! Mooi in beeld gebracht, die verlaging misstaat echt niet!
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Veerpoten 33

wo mei 03, 2006 22:22

Ik kwam er bij mijn 33 achter dan de luchtslang niet compleet is. ik ga hem dus verlengen en verbeteren is er dan merkbaar verschil wanneer er meer lucht bij de motor komt?

gr Tom[/code]
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

wo mei 03, 2006 22:40

Ik kwam er bij mijn 33 achter dan de luchtslang niet compleet is. ik ga hem dus verlengen en verbeteren is er dan merkbaar verschil wanneer er meer lucht bij de motor komt?

gr Tom[/code]
Hier zijn 1000 waarheden over, afhankelijk aan wie je het vraagt. Wel is men het er over eens dat koude lucht beter is dan warme lucht. Dus als je je aanzuigbuis weer herstelt dat ie naast de radiator achter de bumper lucht pakt, in plaats van warmere lucht uit het motorcompartiment is dat beter. Maar of je het verschil zal merken....

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Veerpoten 33

wo mei 03, 2006 23:41

Nou ok bedankt ik wilde het toch vervangen was gewoon even benieuwd.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

do mei 04, 2006 16:11

tip: staat nog een set monroe voor 4 gaats te koop op marktplaats (achter is hetzelfde dus heb je wel wat aan)

(neem ik wel die veerpoten voor de voorzijde voor weinig over, ben je die ook weer kwijt......... :wink: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

wo mei 10, 2006 23:22

Nog even een update:
Erg veel lol gehad op zandvoort, maar hij ligt voor nu wel te laag. Achter is de verlaging maar 1 cm.
De voorveren zijn ook erg zacht, dus of ie nu beter stuurt :?:
Tevens is ie links bij het wiel zowat 1 cm lager dan rechts :? Dat is niet wat je wil.
Volgend projectje is dus om een set originele veren te plaatsen voor, en de koni's een kwartslag dicht te draaien.

Verdere modificaties op het onderstel verlanglijstje zijn PU bussen, want de uitlijning is na 2x 20 minuten scheuren al om zeep :D

Zal dus worden vervolgd...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

do mei 11, 2006 15:52

Ja, en nu denk ik toch dat het deels komt door het afzagen van je veren.
Zal je wel denken, daar heb je hem weer, maar volgens mij ligt het zo:

de hardheid van een veer wordt bepaald door: de dikte van de windingen OF het aantal windingen. Nu heb jij er niet veel afgehaald, dus is het verschil niet groot, maar al zaag je dus bijvoorbeeld veren door de midden, dan ben je deels de hardheid vd veer kwijt (andere karateristieken krijg je dus, een veer van 25kg in 2 stukken is dus niet 2 stukken die nog steeds een druk van 25 kg hebben)

Maar dat is wat ik er over dacht te weten, als ik het mis heb hoor ik het graag.

Verder is het verder dicht draaien van de schokdempers natuurlijk ook al een optie, als die bijna open staan zijn ze ook niet zo hard.

En als laatst wat betreft die PU bussen en je afstelling, met PU bussen wordt dat juist nog veel erger. Je trilt je auto uit op de openbare weg, zelf zo erg af en toe dat ik regelmatig mijn dahsboard en zo weer kan vast schroeven........ Als je echt alleen wilt wat echt bijzonder goed helpt en niet duur is, neem dan alleen die PU bussen die op je stabi komen. Als je me een PB stuurt kan ik je wel een adresje geven en de juiste nummers doorgeven. Dan helt je auto niet zo ver meer over in de bochten -> de auto hangt minder op 1 kant -> stabielere auto.

En het enige wat je bij een 33 kan uitlijnen is je sporing, daar gebeurt niets mee met rijden.

Tip: vraag eens bij madeno of ze ook veren voor jou type veerpoot hebben (op mijn veerpoot hebben ze toch wel erg leuke veren vind ik zelf)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Rees-Cees

RE: Veerpoten 33

do mei 11, 2006 18:20

@Pieter:

Je weet wat ik je over wegligging van een 33 verteld heb!

Kom maar een keer aanwaaien dan gaan we het eens goed maken.

Maar je mag niets vertellen :wink:

(de profs hier op dit forum snappen er niks van) :lol:

Andretti Molletti

Re: RE: Veerpoten 33

do mei 11, 2006 19:17

@Pieter:

Je weet wat ik je over wegligging van een 33 verteld heb!

Kom maar een keer aanwaaien dan gaan we het eens goed maken.

Maar je mag niets vertellen :wink:

(de profs hier op dit forum snappen er niks van) :lol:
:roll:

doe effe gezellig zeg....

Rees-Cees

Re: RE: Veerpoten 33

do mei 11, 2006 19:39

doe effe gezellig zeg....
dom van me had een PB moeten zijn aan Pieter.

Terug naar “Projecten”