za apr 15, 2006 22:03
Vorig jaar hebben we een technische meeting gehouden van het 2600-clubje bij Caresance en daar was het onderwerp: afstellen van solex carburateurs.
Het is in ieder geval van groot belang dat je inlaatrubbers nog goed zijn. Deze neigen er naar om aan de bovenzijde droogtescheurtjes te krijgen. Dit zou tot gevolg kunnen hebben dat je valse lucht gaat aanzuigen, en daan krijg je je auto nooit goed afgesteld.
Tevens staan boven op de carburateurs van die ronde potjes, met een nokje welke er in het midden uit steekt. Di zijn vacuum potjes welke er voor zorg dragen dat de tweede helft van de dubbele carburateurs bij een bepaald toerental in werking gesteld wordt. Deze potjes moeten goed gangbaar zijn, anders wordt de tweetraps raket niet in werking gesteld. De werking hiervan is vrij simpel te controleren door op dat centrale nokje te duwen en te kijken of deze binnen 2 a 3 seconden op zijn oude positie terugkeert. Doet hij dat niet, dan functioneert je carburateur niet. Als het corrossie is, dan dien je 'm gangbaar te maken , en anders moet je gaan reviseren.
Revisiesetjes zijn verkrijgbaar bij de Mercedes 190SL specialisten. Deze auto gebruikte dezelfde carburateurs, alleen in setje minder.
Succes!