In dit topic wil ik jullie informeren over software die ik geschreven heb, om een eenvoudige diagnose op de elektronische modules van je auto uit te voeren.
Voor de moderne varianten had ik al wat langer kwp2000 software: KWP2000Test.
Maar sinds vandaag heb ik eindelijk ook een eerste software versie voor het oudere kwp71 protocol : KWP71Diag!
Een van de eerste Alfa's waar dit protocol gebruikt werd, was de Alfa75 twinspark, met ML4.1 motronic. Dit is ook de versie waarop ik de software getest heb. Ik denk dat dit zelfde protocol gebruikt is tot en met bijv. de m2.10.4 motronic. Daarna (1998..2000) is men overgestapt op het kwp2000 protocol.
De benodigde hardware is een zogenaamde (K)KL-interface, die de K-line en eventueel L-line (oudere types) van je auto verbindt met de de seriele poort of USB poort van je PC.
Misschien zijn er mensen die er wat aan hebben.
Tevens hoop ik commentaar te kunnen gebruiken om de software te verbeteren.
UPDATE 2011:
Even in het kort een aantal dingen die in deze (lange) thread staan:
-Inmiddels heb ik voor het kwp2000 protocol de uitgebreidere software UniDiagKwp2000 voor diagnose en uitlezen van realtime waarden
-Daarnaast heb ik voor het oudere kwp71 protocol de uitgebreidere software UniDiagKwp71 voor diagnose en uitlezen van realtime waarden, die alleen in combinatie met mijn interfaces werkt.
-Tevens heb ik voor Alfa/Fiat/Lancia aangepaste (ook airbag,abs) USB-OBD interfaces te koop, die in combinatie met mijn (en andere) software werken
De prijzen zijn:
33 euro incl. verznedkosten, USB - OBD interface (met aanpassing voor o.a. Airbag en ABS voor Alfa)
12 euro, verloopstekker OBD - 3-polig
Als je interesse hebt, stuur dan een mail of pb.
Groeten, Sander.