Ook kreeg ik van Reescees de waarschuwing dat de mechanische benzinepomp te weinig opbrengst zou hebben voor een 16v. Ik had zelf vantevoren eigenlijk gedacht dat, hoewel de 16v meer vermogen levert bij een hoger toerental en dus ook meer benzine nodig heeft, dit gecompenseerd zou worden doordat de brandstofpomp ook op een hogere frequentie pompt. Wat rondgeneust op het net en inderdaad is een mechanische pomp niet ideaal voor motoren met hoog vermogen, ook las ik op de duitse Tim's Alfasud site dat een opgevoerde 1.7 8v ook over moest gaan op een electrische pomp wegens te weinig opbrengst, dus om kort te gaan een electrische pomp is besteld.
Er zijn van die ritmisch tikkende pompen (had ik ooit in mijn ex-USA spider) en ronddraaiende pompen. In een boekje dat ik heb werden de pulserende pompen afgeraden wegens de hoge druk die deze leveren. Daardoor is een drukregelaar nodig en dit verminderd de opbrengst. Geadviseerd werd een roterende pomp, constante flow bij een lage druk. Dit komt overeen wat met ik op deze site vond:
http://www.racetep.com/webfuelspark.html#webfuel
Dit is de pomp die ik besteld heb:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 8067741178
(als de link in de toekomst niet meer werkt, hier is de tekst:
Huco 12V Electric fuel pump Kit
12 V Positive or negative earth fuel pump made in Germany.
Supplied with Unions & Mounting Bracket.
Suitable for use in standard road, Fast Road, Rally and Race cars with engines producing up to approx. 160 BHP.
Specification:-
Pressure 2.1 PSI
Flow 27.5 Gallons per Hour (125 Litres per Hour)
Union fuel pipe size 5/16 inch / 8mm
This pump is a suction type and designed to be fitted in the engine bay of the vehicle.
This pump is ideal for use with Dellorto or Weber carburettors, the low pressure eliminates the need for a pressure regulator.
We can also supply higher pressure pumps and fuel pressure regulators.
Reescees adviseerd geen retourleiding naar de tank en dit advies volg ik op. Mijn eerste Sud had na ombouw op dubbele carburateurs ook geen retourleiding naar de tank en dit gaf nooit problemen met vapour lock van de benzine bij hoge temperatuur, de reden dat de retourleiding ingevoerd werd.
De retourleiding heb ik dus nu afgeplugd. Origineel gaat vanuit de benzinepomp een slang naar de linker carb en van daaruit naar de rechter (en dan retour tank dus) maar omwille van de symmetrie en om te verzekeren dat beide carburateurs de zelfde druk en flow krijgen maak ik na de pomp een T-stukje en vandaaruit een leiding naar elke carburateur, met dus de andere aansluiting op elke carb afgeplugd. Op de foto zie je dit met de mechanische pomp, als ik de electrische pomp binnenkrijg wordt deze gebruikt maar mocht ik voor die tijd de motor ingebouwd hebben, wat ik niet verwacht, kan ik al proefstarten en hopelijk rijden met de mechanische pomp.