Het-Licht
Guru
Guru

RE: Welke luchtmassa meters passen er op een 75 ts draadboom

zo mei 14, 2006 15:57

Volgens mij doet de verstelling het niet omdat een KMS computer dit niet aan kan sturen... Zal het eens navragen...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 14, 2006 18:27

laten ze dan de verstelling "aan"staan of juist niet? stationair zou dat knap beroerd lopen.. :?:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

SanderQV
Member
Member
Contacteer: Website

ma mei 22, 2006 22:45

Wat betreft de vragen:
Door pin 10 van de ML4.1 aan massa te hangen ga je over op kenvelden voor een lager octaangetal, welke is ook afhankelijk van de lambdaregeling (als lambda aan : 91 lambda uit: 95).
Met pin 27 aan massa kun je de lambdaregeling aanzetten. Maar dit wil je waarschijnlijk niet, want dat zal je mengsel alleen maar in de war kunnen sturen bij een geknutselde oplossing!
Er is nog een pin om de ontsteking te beinvloeden, maar dat zou ik namoeten kijken hoeveel precies.

Met het draaien aan de AFM zou ik uitkijken. De vraag is namelijk of je kan garanderen dat de overdracht over het gehele bereik dan nog wel klopt en niet alleen maar voor de belasting waar je hem hebt afgesteld.....

Groeten, Sander.

Het-Licht
Guru
Guru

di mei 23, 2006 17:02

Die pin voor de ontsteking ben ik erg benieuwd naar ! En Lamda kan zowiezo uit blijven, zit geen sonde aan ! En dat draaien aan de LMM komt zowiezo goed, we hebben een geremde testbank tot onze beschikking...

SanderQV
Member
Member

di mei 23, 2006 23:19

Het punt met die AFM is, dat het spanningssignaal wat afgegeven wordt een natuurlijk logaritmisch verband heeft tov de hoeveelheid lucht. Ik vraag mij dus af of het mogelijk is om dit verband te houden als je aan de schijf/veerspanning draait (weet ik niet zeker). Als dat namelijk niet lukt, zal het signaal nog maar bij een belastingsgebied kunnen kloppen.

De pin met extra mogelijkheden is pin15, ook een aansluitng in het 'relais'. Hieraan kun je een weerstand aan massa vastmaken. Afhankelijk van die weerstand komt er een spanning te staan en er zijn 8 spanningsgebieden gedefineerd voor acht verschillende instellingen. Standaard zou er 5 volt moeten staan.

De 8 instellingen zijn:
0: extra accelleratie verrijking of zoiets
1: mengsel verrijking (in openloop mode) met 5%, en onsteking + of - paar graden (dat moet ik nog uitzoeken)
2: mengsel verrijking (in openloop mode) met 5%, en onsteking - of + paar graden (dat moet ik nog uitzoeken)
3: armer mengsel -5% (in openloop mode)
4: mengsel verrijking (in openloop mode) met 5%
5: onsteking + of - paar graden (dat moet ik nog uitzoeken)
6: onsteking - of + paar graden (dat moet ik nog uitzoeken)
7: standaard

Er is dus een mogelijkheid om de onsteking een paar graden te vervroegen en verlaten, eventueel in combinatie met verijking, maar welke instelling nu vervroegt of verlaat kan ik zo niet terug vinden.

Groeten, Sander.

Maurizio
Guru
Guru

wo mei 24, 2006 09:20

De pin met extra mogelijkheden is pin15
Ok dit is goed spul om te weten. :thumbs:
Mijn V6 wil niet onder de 1.6% co komen in closed loop, hier zou wel eens met pin 15 geknoeid kunnen zijn.
Een jaar of 5 terug heb ik met jou hulp de V6 door de rdw gekregen, door pin 27 aan de massa te leggen, maar het stoort me nog steeds dat ik het niet naar behoren aan het werken heb gekregen. En dat opend perspectieven voor mijn TS :D
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

SanderQV
Member
Member

zo mei 28, 2006 10:05

Maurizio, als ik de mogleijkheid van pin15 goed begrepen heb, dan werken de verarming en verrijking alleen in geval van uitgeschakelde lambda regeling (altijd openloop) en dus pin27 niet aan massa. Met pin27 wel aan massa en ingeschakelde lambda regeling, zou pin15 geen invloed op het megnsel mogen hebben, alleen maar op ontsteking. Ik heb dit trouwens alleen voor de twinspark bekeken, dus of dit voor de QV ook hetzelfde is weet ik niet.

Groeten, Sander.

Maurizio
Guru
Guru

zo mei 28, 2006 10:22

:? weer eens maar half gelezen

Maurizio
Guru
Guru

ma mei 29, 2006 14:31

Sander,

nog iets wat al lang door mijn hoofd speelt. In open loop, de CO afstelling is dit een offset van de gehele curve of alleen een afstelling voor stationair?
Laatst gewijzigd door Maurizio op ma mei 29, 2006 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

Re: RE: Welke luchtmassa meters passen er op een 75 ts draad

ma mei 29, 2006 15:05

Sander,

nog iets wat al lang door mijn hoofd speelt. In open loop, de CO afstelling is dit een offset van de gehele curve of alleen in afstelling voor stationair?
proportionele curve omdat je valse lucht om de meter heen leidt.
Maar proportioneel gezien is dit verwaarloosbaar bij zwaardere belasting.

SanderQV
Member
Member

di mei 30, 2006 00:41

Bij de ML4.1 wordt er met behulp van de CO potentiometer (in openloop) geen valse lucht om de luchtweger geleid, maar wordt direkt de hoeveelheid ingespoten brandstof beinvloed. Het effect is echter hetzelfde :) . Per inspuiting wordt standCOpot/rpm extra brandstof ingespoten. Dit komt dus neer op een bepaalde extra hoeveelheid brandstof per tijdseenheid, een offset dus, die voor hogere belastingen te verwaarlozen is.

Groeten, Sander.

Terug naar “Tuning onderwerpen”