bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

za mei 20, 2006 21:57

Ok, huidige stand per vandaag, 20 mei. Ik had eens aan de spanrollen gevoeld van het gereviseerde blok en voelde speling! Eerste gedachte, half werk geleverd spanrollen niet vervangen. Tandriemen eraf gehaald en nu bleek goed dat het blok al een tijd niet gelopen had, riemen hadden "geheugen" ontwikkeld ofwel bleven staan in de stand van zoals ze eraf kwamen. Lagers uit spanrollen geperst, ging goed, nieuwe lagers SKF gekocht, paar euro per stuk maar, ingeperst in de spanrollen, ging niet goed, zag er niet vertrouwenwekkend uit. Nieuwe spanrollen dan maar, 100 Euro (zit al op 1200 Euro totaal overigens en dat terwijl ik altijd erg zuinig ben), nieuwe tandriemen uiteraard, het kluwer boek was niet erg duidelijk maar met wat logisch nadenken klopt de timing nu, wel maar goed dat de kleppendeksels eraf waren om te kunnen zien welke kleppen open gaan en in conflict dreigen te komen maar nu klopt het. Overigens blijken de nieuwe spanrollen ook dezelfde speling te hebben als de oud, je kunt ze iets kantelen terwijl ze toch met weerstand draaien, hoort zeker zo en de andere spanrollen waren dus blijkbaar toch goed. Nokkenassen overvloedig gesmeerd, inlaatspruitstukken verder afgewerkt. Eigenlijk is er nu niets meer dat ik kan doen zonder mijn Sud uit de vaart te nemen. Heb geprobeerd een extra setje carburateurs te scoren maar daar zit iedereen al op te azen dus onder de 150 euro is er niets. Heb een revisiesetje voor de carbs klaarliggen. Ik werk in ploegen continudienst en woensdag en donderdag heb ik vrij, denk dat ik dan het blok uit de Sud haal. Het werk nog te doen: carburateurs even deksels eraf, schoonmaken, mooi maken, proefpassen op het blok. Vliegwiel overzetten, niet vergeten bedieningsstang van de benzine pomp over te zetten want ik had geen reserve, en dan het blokje erin en hopen dat ie het doet! De verwachtingen zijn dat hij wel gewoon loopt met de originele sproeierbezetting in de carbs maar op de rollenbank moet dit dan geoptimaliseerd worden, tot die tijd dus geen volgas bij 7000 toeren met kans op te arm mengsel. Ik heb al een paar adressen voor rollenbank maar als iemand nog een gouden tip heeft van een bedrijf wat dit al vaker gedaan heeft graag! Ook verdere tips zijn welkom, zoals die van ReesCees over de poelie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Bart Librecht
Member
Member

za mei 20, 2006 22:01

Mooi project!!!
Blijf het zeker volgen,jammer dat alfa gestopt is met zijn boxer-motoren!
Ik heb nog een 145 1600cc boxer van 1995,het laatste type met boxers!
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

Rees-Cees

za mei 20, 2006 22:04

:lol:
Laatst gewijzigd door Rees-Cees op wo mei 24, 2006 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

za mei 20, 2006 22:20

leuk idee die inlaten zo maar waar krijgen je mengbuizen (sproeiers) hun lucht vandaan? er zitten zo te zien geen gaten in het groene gedeelte?
Heel goed! Ik ging een proefritje maken maar kwam de straat niet uit, stapvoets teruggeploft en dacht dat er troep in de sproeiers was gekomen en ging deze schoonblazen. Toen zag ik het licht! Gaten zijn nu geboord.

Rees-Cees

za mei 20, 2006 22:33

:lol:
Laatst gewijzigd door Rees-Cees op wo mei 24, 2006 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za mei 20, 2006 22:53

sorry RC, maar dat zijn inefficiente inlaatkelken. Deze geven een duidelijk meetbaar verlies omdat de flens van de kelk niet rond terugloopt.
Bewezen is dat dergelijke kelken ongeveer 20% van de doorlaat belemmeren door de ontstane wervelingen.
Je moet kelken hebben die helemaal omgefelst zijn, pas dan werken ze als bedoeld.
Check hiervoor onder andere how to powertune Weber & Dellorto, en how to powertune Alfa TC engines. Tevens geeft vizard dit al in diverse boeken aan.
Dus: pak je winst! De goede zijn via ISA te koop.
Daarom ook in de Squadra airboxen voor 105 geen winst met de kelkjes er nog in. Die moeten eruit, en dan met epoxy de goede kelken inlijnmen.
Ik denk dat op de rollenbank de 'groene'oplossing meer vermogen levert wegens betere flow dan jouw kelken.

My 2 cents.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 24, 2006 20:44

Mooi project Bert! Eindelijk iemand die hier duidelijke foto's en omschrijving van laat zien en niet zo geheimzinnig doet over een 16 klepper met carbs. :thumbs: :wink:

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 24, 2006 22:53

Mooi project Bert! Eindelijk iemand die hier duidelijke foto's en omschrijving van laat zien en niet zo geheimzinnig doet over een 16 klepper met carbs. :thumbs: :wink:
Die geheimzinnigheid was ik ook tegengekomen, ik had een bepaalde forummer een PB gestuurd met vragen over de ombouw maar werd niets wijzer gemaakt...
Daarom post ik hier alles wat ik uitdenk en doe, in de hoop dat als ik iets fout doe of denk iemand mij dan corrigeerd, wat dus inderdaad al gebeurd is. En voor "you try this at home", wacht maar eerst eens de afloop van mijn geknutsel af!

Rees-Cees

wo mei 24, 2006 23:01

Die geheimzinnigheid was ik ook tegengekomen, ik had een bepaalde forummer een PB gestuurd met vragen over de ombouw maar werd niets wijzer gemaakt...
Daarom post ik hier alles wat ik uitdenk en doe, in de hoop dat als ik iets fout doe of denk iemand mij dan corrigeerd, wat dus inderdaad al gebeurd is. En voor "you try this at home", wacht maar eerst eens de afloop van mijn geknutsel af!
Huh??

Als je mij bedoeld dan heb ik je leven in DIT topic gered door de fouten uit je motortje te halen.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 24, 2006 23:08

Vandaag weer verder gegaan. Ik had gedacht over de poelie en hoe dit op te lossen. Reescees had mij gewaarschuwd dat de doorgeslepen 16V poelie los zou kunnen schieten door het loslaten van de rubber tussenring, en gesuggereerd dat ik een riemschijf zou laten draaien en lassen op de 16v binnenschijf.
Eerst maar eens getest of de riemschijf inderdaad zo makkelijk losgaat van de binnenschijf, in de bankschroef gezet. Ik moest toch behoorlijk kracht zetten en een pijp op de stang van de zware bankschroef zetten om de buitenring los te persen. Moeilijk voor te stellen dat zoiets uit zichzelf gebeurd, maar bij hoge toeren en een beetje onbalans is veel mogelijk natuurlijk. Enfin, nu was die dus kapot en kon ik niet meer in de verleiding komen hem toch te gebruiken. De oplossing van RC leek me erg bewerkelijk, een nieuwe riemschijf laten draaien en dan lassen. Moet nauwkeurig gebeuren, uitgelijnd en gebalanceerd, hmm, eigenwijs ik. Ik heb de 16v binnenschijf helemaal afgeslepen tot alleen een busje overbleef met de vereiste 20mm binnendiameter. Dan heb ik de geperst stalen Sud poelie genoemen, deze heeft ook een binnen diameter van 20 mm echter de 16v krukas heeft het gladde gedeelte met 20 mm terug in het nokkenasaandrijf tandwiel zitten, en de Sud poelie reikt niet zo ver en wordt dus niet gecentreerd. Op de krukas van een kapot blok heb ik de bus geschoven die overbleef van de 16v poelie, met een tussenschijf van 2 aandrijftandwielen en de Sud poelie en dit zit allemaal keurig gecentreerd om een stuk krukas van 20mm en dit vervolgens aan elkaar gelast. De lassen zijn niet erg mooi geworden maar dit diend dus alleen maar om de poelie te centreren op de krukas en na het aandraaien van de moer op de krukas zit alles muurvast op zijn plek en gecentreerd. Een plaatje verteld meer.
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 24, 2006 23:09

Als je mij bedoeld dan heb ik je leven in DIT topic gered door de fouten uit je motortje te halen.
Je was te snel! Ik had je al bedankt, bij deze nogmaals, en lees verder!

Rees-Cees

wo mei 24, 2006 23:12

Je was te snel! Ik had je al bedankt, bij deze nogmaals, en lees verder!
Yep en ook dit gaat weer stuk: LUISTEREN

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 24, 2006 23:15

Ik wilde de Sud zo lang mogelijk rijdend houden, en ik wist dat als ik vandaag met de demontage zou beginnen, ik dan de komende weken met de fiets/Ferrari naar het werk zou moeten. Wel, die beslissing werd voor mij genomen door de Sud, want hij liep slecht door verstopte sproeiers in de carburateurs, al dat gedoe met luchtfilters maken en aanpassen levert wel wat rotzooi op. Na schoonblazen 2 kilometer rijden, weer verstopt. Vandaag dus de carbs eraf gehaald en proefgemonteerd op het blok. Bedieningsstang gaskleppen ingekort, doorgeslepen, afgezaagde oude clinderkopbout erin gestoken past precies en weer aanelkaar gelast. Blok ziet er goed uit!
Afbeelding
Afbeelding

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mei 24, 2006 23:31

even op de rollerbank in Gramsbergen :lol:

lekker dichtbij voor mij kan ik eens meekijken :wink:

ps goed opgelost met die tussenplaten
ik heb de vraag gekregen om een paar tussenplaten te maken
dus dit topic is meer dan welkom.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 24, 2006 23:37

Ook kreeg ik van Reescees de waarschuwing dat de mechanische benzinepomp te weinig opbrengst zou hebben voor een 16v. Ik had zelf vantevoren eigenlijk gedacht dat, hoewel de 16v meer vermogen levert bij een hoger toerental en dus ook meer benzine nodig heeft, dit gecompenseerd zou worden doordat de brandstofpomp ook op een hogere frequentie pompt. Wat rondgeneust op het net en inderdaad is een mechanische pomp niet ideaal voor motoren met hoog vermogen, ook las ik op de duitse Tim's Alfasud site dat een opgevoerde 1.7 8v ook over moest gaan op een electrische pomp wegens te weinig opbrengst, dus om kort te gaan een electrische pomp is besteld.
Er zijn van die ritmisch tikkende pompen (had ik ooit in mijn ex-USA spider) en ronddraaiende pompen. In een boekje dat ik heb werden de pulserende pompen afgeraden wegens de hoge druk die deze leveren. Daardoor is een drukregelaar nodig en dit verminderd de opbrengst. Geadviseerd werd een roterende pomp, constante flow bij een lage druk. Dit komt overeen wat met ik op deze site vond:
http://www.racetep.com/webfuelspark.html#webfuel

Dit is de pomp die ik besteld heb:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 8067741178
(als de link in de toekomst niet meer werkt, hier is de tekst:

Huco 12V Electric fuel pump Kit

12 V Positive or negative earth fuel pump made in Germany.
Supplied with Unions & Mounting Bracket.
Suitable for use in standard road, Fast Road, Rally and Race cars with engines producing up to approx. 160 BHP.
Specification:-
Pressure 2.1 PSI
Flow 27.5 Gallons per Hour (125 Litres per Hour)
Union fuel pipe size 5/16 inch / 8mm
This pump is a suction type and designed to be fitted in the engine bay of the vehicle.
This pump is ideal for use with Dellorto or Weber carburettors, the low pressure eliminates the need for a pressure regulator.
We can also supply higher pressure pumps and fuel pressure regulators.

Reescees adviseerd geen retourleiding naar de tank en dit advies volg ik op. Mijn eerste Sud had na ombouw op dubbele carburateurs ook geen retourleiding naar de tank en dit gaf nooit problemen met vapour lock van de benzine bij hoge temperatuur, de reden dat de retourleiding ingevoerd werd.
De retourleiding heb ik dus nu afgeplugd. Origineel gaat vanuit de benzinepomp een slang naar de linker carb en van daaruit naar de rechter (en dan retour tank dus) maar omwille van de symmetrie en om te verzekeren dat beide carburateurs de zelfde druk en flow krijgen maak ik na de pomp een T-stukje en vandaaruit een leiding naar elke carburateur, met dus de andere aansluiting op elke carb afgeplugd. Op de foto zie je dit met de mechanische pomp, als ik de electrische pomp binnenkrijg wordt deze gebruikt maar mocht ik voor die tijd de motor ingebouwd hebben, wat ik niet verwacht, kan ik al proefstarten en hopelijk rijden met de mechanische pomp.
Afbeelding

Terug naar “Projecten”