jwst
Member
Member
Berichten: 151
Lid geworden op: wo mar 09, 2005 23:25
Locatie: almelo

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

di mei 30, 2006 18:03

SUPER PROJECT!!
Maar misschien een domme vraag, maar wat schiet je ermee op!? Meer pk's?? het geluid zal wel erg vet worden? Zijn erg nog meer voordelen?
Buiten dat het apart is...

GR JW en Succes verder.. Leuk om te zien dat het ook best low-budget kan een vette wagen bouwen!!
AR GIULIA 2.1

Gebruikersavatar
33carbs
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di apr 12, 2005 22:59
Locatie: Uden

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

di mei 30, 2006 21:23

het rijden maakt hem velen malen leuker, geluid , appart, stoer en ook mooi. reden genoeg lijkt me he
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

di mei 30, 2006 22:57

het rijden maakt hem velen malen leuker, geluid , appart, stoer en ook mooi. reden genoeg lijkt me he
Niet meer PK's? (na afstelling op de rollenbank uiteraard)

Rees-Cees

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

di mei 30, 2006 23:40

het rijden maakt hem velen malen leuker, geluid , appart, stoer en ook mooi. reden genoeg lijkt me he
Niet meer PK's? (na afstelling op de rollenbank uiteraard)
Het gaat NIET om PKaas meneer kurp maar om koppel.

(sorry nou bemoei ik me er toch weer mee)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 00:27

Hier is de rollenbank uitdraai die ik van Jorik kreeg. Opvallend, al veel koppel bij lage toeren, wat je niet verwacht van een 16V. "14% losses added", ik begrijp daaruit dat het transmissie verlies al ingecalculeerd is en dat deze grafiek het vermogen van de motor weergeeft en niet aan de wielen maar in de mail zegt Jorik dat de motor dus 158 pk en 193nm levert, wat mij erg veel koppel lijkt voor een 1700.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert308 op wo mei 31, 2006 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 00:30

Hier nog de foto's van het schoonmaken en opnieuw opbouwen van de carburateurs. Alle ontbrekende slangklemmen komen nog, had er wat weinig door al het afpluggen!
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 00:37

Vandaag de oude motor uitgebouwd, kan ik intussen geblinddoekt. Handig een smeerput waarvan de breedte is afgestemd op de Alfa boxer. In de loods een Alfa, Lancia (Autobianchi) en een Lamborghini, buiten nog de Ferrari en in een andere schuur nog de Montecarlo en een kever. Een typische Limburgse boerderij. De Lambo heeft veruit het meeste roest en hoewel bijna geen elektrische functies werken toch altijd de accu leeg.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 00:41

De koppeling en het afgedraaide vliegwiel, heb ik al 15 jaar in mijn boxers. Je ziet het halve gat in de rand waar normaal een palletje zit. Nog effe de merktekens BDP, statische en maximale vervroeging met een ijzerzaagje verduidelijkt, waren half weg door het afdraaien
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 00:49

Motor klaar om in te bouwen. Uitlaatspruitstuk gepast, past wel langs de schijven maar niet symmetrisch en de eindpijp komt te laag uit onder het eindstuk versnellingsbak. Ik zaag de eind-Y eraf en laat de voorste bochtjes op de koppen staan en de rest (alle 40mm pijpen) maak ik opnieuw als de motor in de auto hangt, is toch beter en kan ik de dubbele knik tussen de schijven en de wielophanging bevestiging waarschijnlijk vervangen door 1 bocht.
Voorste dwarsbalk ontroest en getectyleerd met eerst ML en toen het zwarte spul. Ik heb de paarse powerflex bussen uit de oude draagarmen gehaald maar deze zijn niet stugger dan de standaard 16v bussen dus die blijven zitten. De Suds hadden superslappe bussen, als je tegen het wiel schopte ging het 2 cm naar voor en naar achter, was zo bedoeld maar is later veranderd. In de 33 16v zijn ze in elk geval goed stug, net genoeg om de draagarmen te laten veren.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 01:09

Goed bezig Bert, erg leuk om allemaal te lezen en vooral om te zien ! Toch even een vraag. Ten eerste heb ik er geen zak verstand van tunen en zo dus misschien zwets ik maar wat in de ruimte, maar nu je strak zoveel meer power krijgt (hopelijk dan :P ) is het dan niet nodig om je chassis te gaan versterken? Bij de Suds van Peter Dyrelund (1500 compressor & 1700) zijn bij beide auto's versterkingen in het chassis gelast en volgens mij heeft een standaard 33 16V ook een aantal versterkingen (op onderstaande foto in het geel).

Afbeelding

Mobster

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 09:35

Hier is de rollenbank uitdraai die ik van Jorik kreeg. Opvallend, al veel koppel bij lage toeren, wat je niet verwacht van een 16V. "14% losses added", ik begrijp daaruit dat het transmissie verlies al ingecalculeerd is en dat deze grafiek het vermogen van de motor weergeeft en niet aan de wielen maar in de mail zegt Jorik dat de motor dus 158 pk en 193nm levert, wat mij erg veel koppel lijkt voor een 1700.
Afbeelding
Als ik je nu zeg dat het max koppel van een 33 boxer niet op 2500 rpm kan liggen, die grafiek klopt volgens mij pas vanaf 4000 rpm.

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 12:43

Kun je de dwarsbalk met langsarmen van de 33 16v combineren met de fuseearmen van de sud? (Omdat de sud anders gevormde fuseearmen heeft) Of heb je een andere oplossing?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 13:40

Wat een geweldig project! :thumbs: =D>
respect!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 20:06

=D> Mooi blokkie. Past er goed bij. Leuk om te volgen. :D

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 23:37

Vandaag het blok erin gehangen, ging goed, geen grote beschadigingen aan blok, of mezelf. De elektrische benzinepomp was ook aangekomen, deze provisorisch aangesloten. Carburateurs vol laten pompen en toen de vlotterkamers gevuld waren ging de pomp langzamer draaien en stopte, dat vind ik maar vreemd.
Uitlaatspuitstuk er losjes onder geschroefd en de middendemper er los op gestoken, olie in het blok en testen... De radiateur zat er nog niet in en dwarsbalk en wielophanging, remmen en zo zaten nog niet vast. Eerste 10 seconden een rotgeluid maar dat verbeterde en er kwam oliedruk maar niet lopen, zelfs geen verdwaald plofje in de uitlaat. Na een minuutje gestopt, met mechanische benzinepomp moet je altijd wat langer doorstarten maar dat was nu niet aan de orde. Goed, het was dus de kabel van de HAL sensor op de stroomverdeler en toen ik die ingestoken had, liep het blok bij de eerste poging. Liep goed zonder mechanische bijgeluiden en op 4 cilinders, wel niet regelmatig natuurlijk en stationair bleef ie niet lopen, maar dat komt nog, voor nu alles goed. Na een minuutje en max 3000 toeren afgezet wegens geen koelvloeistof en gecontroleerd op rare dingen maar het ziet er goed uit voor nu.
De verstevigingsprofielen onder de motorkap moesten gedeeltelijk verwijderd worden vanwege de luchtfilters maar dat had ik al gedacht. Is gelukkig gegaan zonder beschadigingen aan de lak er er sprong ook geen vreemde kronkel in de kap na verwijderen, je weet niet wat te verwachten maar het ging goed.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”