bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 31, 2006 23:46

Nu dat ik vertrouwen had in de motor, kon ik alles weer gaan monteren van onderen. De dwarsbalk en langsarmen, altijd weer een heel gedoe wegens de spanning in de rubbers maar dit keer ging het vrij goed. Totdat de auto weer op zijn wielen stond en ik eens van een afstandje keek: een Sud Long Wheelbase!
Dit is dus het antwoord op de vraag van Kurp, de langsarmen van een Sud zijn 2 cm langer dan die van een 33 16V! Voor de rest zijn ze precies hetzelfde en het langere gedeelte zit na de aansluiting van de stabilisatorstang. Dus morgen kan ik de Sud armen weer monteren en die zullen passen. Jammer van het extra werk maar ook omdat de 16V armen nog perfect mooi waren. Die van de Sud zijn natuurlijk ook nog goed en veilig, anders zou ik ze niet gebruiken, maar niet meer zo mooi. Enfin.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 31, 2006 23:58

Ik heb nog 2 dagen vrij kunnen krijgen, morgen ga ik het uitlaatspruitstuk opnieuw maken maar dan nu precies passend maken onder de auto. Het laswerk was toch maar matig wegens het vele passen en opnieuw doen.
De vraag van Sudregister72, ik had natuurliijk die 16v verstevigingsstangen erbij moeten vragen toen ik de motor kocht, ik heb ze nu niet. Overigens had ik op mijn 1e Sud ook van die stangen, zelf gemaakt, zonder te weten dat de toen nieuwe 33 16v die ook had! Had ik gemaakt wegens de scheuren rondom de openingen van de stuurstangen in de binnenschermen. Deze Sud heeft daar nog geen last van, maar als dat wel gebeurd zal ik alsnog die stangen monteren. Wat ik wel nu wil doen, is de 2 bevestigingen van de dwarsarmen van de wielophanging aan de onderzijde met elkaar verbinden om flex te elimineren. Daartoe heb ik de bouten waarmee de dwarsarmen vastzitten alvast vervangen door langere exemplaren (nog net te zien op de foto), zodat er nog +/- 4 cm uitsteekt. Dit wil ik gebruiken om er een dwarse verbinding op te schroeven die onder de uitlaat doorgaat. Heeft meer zin dan veerpootbruggen aan de bovenzijde bij een Sud, zijn daar overbodig wegens de reeds aanwezige balk.
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 01, 2006 00:46

In de montagehandleiding van de benzine pomp wordt aanbevolen deze te monteren met een speciaal relais dat de pomp uitschakeld als de motor gestopt is, bijvoorbeeld na een ongeval. Er wordt o.a. dit relais aanbevolen:
http://www.hueco.de/AECatalog/index.php ... tentmode=3
Hoe werkt dit nu?
Ik had al een schakeling bedacht met een normaal relais en een wissel relais zodat de pomp spanning krijgt als ten eerste, het contact ingeschakeld is en daarna hetzij als de startmotor bekrachtigd wordt, hetzij als er oliedruk is. Dit laatst dmv de sensor op het blok bij het oliefilter die aarde maakt bij geen druk. Dit wil zeggen dat de benzinepomp loopt bij het starten en/of als er oliedruk is, dus als de motor afslaat stopt de benzinepomp omdat de oliedruk wegvalt. Of hoe wordt dit normaal opgelost? De Ferrari 308 heeft een soortgelijke schakeling, alleen niet met oliedruk maar de klep van de luchtmeter K-jetronic maakt contact in ruststand als er geen lucht aangezogen wordt door de motor, vergelijkbaar.

Rees-Cees

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

do jun 01, 2006 00:49

In de montagehandleiding van de benzine pomp wordt aanbevolen deze te monteren met een speciaal relais dat de pomp uitschakeld als de motor gestopt is, bijvoorbeeld na een ongeval. Er wordt o.a. dit relais aanbevolen:
http://www.hueco.de/AECatalog/index.php ... tentmode=3
Hoe werkt dit nu?
Ik had al een schakeling bedacht met een normaal relais en een wissel relais zodat de pomp spanning krijgt als ten eerste, het contact ingeschakeld is en daarna hetzij als de startmotor bekrachtigd wordt, hetzij als er oliedruk is. Dit laatst dmv de sensor op het blok bij het oliefilter die aarde maakt bij geen druk. Dit wil zeggen dat de benzinepomp loopt bij het starten en/of als er oliedruk is, dus als de motor afslaat stopt de benzinepomp omdat de oliedruk wegvalt. Of hoe wordt dit normaal opgelost? De Ferrari 308 heeft een soortgelijke schakeling, alleen niet met oliedruk maar de klep van de luchtmeter K-jetronic maakt contact in ruststand als er geen lucht aangezogen wordt door de motor, vergelijkbaar.
voor een paar piek zet je er een relais van een LPG instalatie tussen, die werkt via de bobine. En die pomp is te klein heeft niet genoeg rendement.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 01, 2006 00:57

En die pomp is te klein heeft niet genoeg rendement.
Dat dacht ik al.

Rees-Cees

do jun 01, 2006 00:58

En die pomp is te klein heeft niet genoeg rendement.
Dat dacht ik al.
voor ongeveer 80 euro kan ik de juiste pomp leveren. Ik heb er al meer auto's (en raceauto's) mee aan de gang gekregen.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 01, 2006 01:28

voor ongeveer 80 euro kan ik de juiste pomp leveren. Ik heb er al meer auto's (en raceauto's) mee aan de gang gekregen.
Een pb is verstuurd.

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

do jun 01, 2006 11:04

Ik heb nog 2 dagen vrij kunnen krijgen, morgen ga ik het uitlaatspruitstuk opnieuw maken maar dan nu precies passend maken onder de auto. Het laswerk was toch maar matig wegens het vele passen en opnieuw doen.
De vraag van Sudregister72, ik had natuurliijk die 16v verstevigingsstangen erbij moeten vragen toen ik de motor kocht, ik heb ze nu niet. Overigens had ik op mijn 1e Sud ook van die stangen, zelf gemaakt, zonder te weten dat de toen nieuwe 33 16v die ook had! Had ik gemaakt wegens de scheuren rondom de openingen van de stuurstangen in de binnenschermen. Deze Sud heeft daar nog geen last van, maar als dat wel gebeurd zal ik alsnog die stangen monteren. Wat ik wel nu wil doen, is de 2 bevestigingen van de dwarsarmen van de wielophanging aan de onderzijde met elkaar verbinden om flex te elimineren. Daartoe heb ik de bouten waarmee de dwarsarmen vastzitten alvast vervangen door langere exemplaren (nog net te zien op de foto), zodat er nog +/- 4 cm uitsteekt. Dit wil ik gebruiken om er een dwarse verbinding op te schroeven die onder de uitlaat doorgaat. Heeft meer zin dan veerpootbruggen aan de bovenzijde bij een Sud, zijn daar overbodig wegens de reeds aanwezige balk.
Afbeelding
De voorste armen zijn bij alle 33's korter dan de Sud-exemplaren. Ik vraag me eigenlijk ook af of je de langsarmen met fuseearmen van de sud kunt combineren met de 33 16v voorbalk. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar misschien gaat het wel, je merkt het gauw genoeg. :wink:

De verstevigingsstangen waar Rody (Sudregister1972) het over had zitten in elke 33 type 3, en op vrijwel elke sloop staat wel een 33 type 3, dus is er makkelijk aan te komen.

Als laatste nog een foto van een vergelijkbare versteviging (rood) van de twee bevestingspunten van de fuseearmen die je wilt maken.
Alleen deze loopt over de uitlaten heen. Deze zwaar verbouwde Sud is van de Deen Peter Dyrelund.

Afbeelding Hier meer: http://alfasud.alfisti.net/asree9.html

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 01, 2006 22:24

Ik vraag me eigenlijk ook af of je de langsarmen met fuseearmen van de sud kunt combineren met de 33 16v voorbalk. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar misschien gaat het wel, je merkt het gauw genoeg. :wink:
Dat moet lukken! Vandaag begonnen aan het opnieuw maken van de uitlaat, wordt veel beter nu en eenvoudiger want wordt voor breder (voorheen buitenste pijpen zijn nu de binnenste geworden) en dan met 1 bocht per pijp naar de Y in een rechte lijn. Weer 2 pk erbij. Gaat op 1 cm langs de remmen maar is genoeg want onbeweeglijk t.o.v. elkaar. Je ziet nu ook de dwarsarmen en hoe ze naar voren neigen, met de 2 langere Sud langsarmen komt alles goed, morgen. Een verschil is overigens wel nog dat de voorste bevestiging van de langsarmen lager zit met de 16v dwarsbalk. Dit is een voordeel want nu zal de auto minder steigeren bij fors optrekken en meer tractie hebben.
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 01, 2006 22:32

Verder nog de radiateurfan aangepast om ruimte te maken voor de hogere beschermkap nokkenassen. het binnenwerk iets gedraaid t.o.v. het raamwerk. Bleek toen dat de fan niet meer vlak erin zat dus nog wat aangeknutseld, mooi is het allemaal niet maar functioneel en het past nu. De dampen van de lak die vrijkwamen bij het lassen maakten me instant niet goed, verdere dag last van gehad. Ook de slang van de radiateur naar het pomphuis aan de linkerkant moet een vreemde kronkel maken en daarvoor had ik een 180 graden bocht gekocht 30mm. Ook nog een 90 graden bocht en een recht stuk met de gedachte het te lassen en alleen bij de aansluitingen een stukje slang maar dat zou overkill zijn geweest, bovendien beweegt het blok t.o.v. de radiateur.
Afbeelding
Afbeelding

Rees-Cees

do jun 01, 2006 23:27

Een pb is verstuurd.
je hebt PB terug

Rees-Cees

vr jun 02, 2006 00:36

Zo'n stang lijkt leuk en een kennis uit Australïe heeft het ook onder zijn rees sprint. Maar het brengt niets als je de bodemplaat niet aanpast. De bodem van de Sud/Sprint/33 is gewoon te slap. Alleen de bodem van links naar rechts doorlassen en voorzien van een 3 mm plaat van dorpel tot dorpel is afdoende. Ik kan het weten want mijn vorige 33 reeser scheurde gewoon dwars door op de bodemplaat.

Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 02, 2006 11:46

Ik dacht dat het idee was achter zo'n stang, net als bij een veerpootbrug aan de bovenzijde, om spoorverarnderingen tegen te gaan. Als door de krachten in een bocht de afstand tussen de onderste dwarsarmen varieerd, varieerd ook het spoor omdat de stuurstangen evenlang blijven natuurlijk. Als de ophangpunten onderzijde dichter bijelkaar komen, komt er meer uitspoor. Is allemaal maar minimaal natuurlijk maar door de twee punten te verbinden met een stang, wordt dit opgeheven. Overigens heb ik die langere bouten daar al jaren maar ben er nooit toe gekomen zo'n dwarse verbinding te maken. Nu heb ik de uitlaatpijpen extra hoog gelegd zodat er meer plaats is zonder grondspeling te verliezen, tevens zal zo'n balkje mijn remschijven beschermen tegen grondcontact aangezien nu de uitlaat wat hoger ligt als de schijven.
Inderdaad als je een chassis op een bepaald punt stijver maakt, gaat het op ander punten mis. Bij mijn 3 deurs Sud scheurde altijd de B-stijl aan onderzijde raam, bij de 5 deurs heb ik daar geen last van omdat de hele B-stijl mee kan bewegen.
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 02, 2006 11:53

Wat betreft de brandstofpomp, de pomp die Reescees mij adviseerde is ongetwijfeld helemaal goed voor deze applicatie maar moet gemonteerd worden bij de benzinetank en moet altijd "onder niveau staan", dus zo laag mogelijk gemonteerd en ook nog een filter ervoor. Een 33 die oorspronkelijk injectie had is hiervoor ingericht maar bij een Sud is het veel werk en de pomp komt op een ongunstige plek daar vlak bij het achterwiel in de modderzone. Dus daar wou ik nog even mee wachten. Kijken wat de huidige pomp doet, als deze voldoet en alleen bij vol vermogen iets te kort komt, kan ik overwegen een 2e pomp zoals ik nu heb te monteren, maar dat beslis ik later.
Als creative brainwave had ik nog de gedachte de auto op de mechanische pomp te rijden, met een schakelaar onder het gaspedaal die de elektrische pomp bijschakeld bij vol gas, maar dit heb ik niet serieus overwogen, echt niet. Ook niet om 1 carburateur met de mechanische en de andere met de elektrische te voeden...

Rees-Cees

vr jun 02, 2006 12:16

Wat betreft de brandstofpomp, de pomp die Reescees mij adviseerde is ongetwijfeld helemaal goed voor deze applicatie maar moet gemonteerd worden bij de benzinetank en moet altijd "onder niveau staan", dus zo laag mogelijk gemonteerd en ook nog een filter ervoor. Een 33 die oorspronkelijk injectie had is hiervoor ingericht maar bij een Sud is het veel werk en de pomp komt op een ongunstige plek daar vlak bij het achterwiel in de modderzone...
Niet waar, de pomp kan boven de tank (niveau) geplaatst worden. Ik heb mijn tank in de wielbak en de twee pompen staan boven de tank gemonteerd. Dus gewoon ergens binnen in de kofferbak in een hoek plaatsen.

Terug naar “Projecten”