bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

zo jun 04, 2006 14:05

Nog wat materiaal gekocht bij de plaatselijke hobbyshop. De verkoper vermoedde al dat ik geen zware poort ging inhangen.
Afbeelding
Afbeelding
Dit wordt dus de dwarsverbinding tussen de bevestigingspunten dwarsarmen. Voor extra stevigheid wou ik ook nog een gedeelte over de uitlaat heen laten lopen, maar dat gaf zoveel complicaties, o.a. wordt het ding dan onlosmakelijk verbonden met de uitlaat en er is weinig plaats, dit heb ik weer weggehaald.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jun 04, 2006 14:14

Ik kreeg bezoek van een oude bekende, de Sud die mijn broer 14 jaar geleden kocht in Meerssen voor Fl 750,- van de 1e eigenaresse. Na enkele omzwervingen is deze weer terug in dit dorp, wat betekend dat ik nu niet meer de enige Sud rijder in midden Limburg ben. De huidige eigenaar heeft er 3 jaar aan gewerkt en zichtbaar veel moeite aan gedaan. O.a. heb ik nog nooit zo'n mooi gespoten luchtfilterhuisdeksel gezien. Bijgevoegd ook nog enkele archieffoto's van 10 en +/- 12 jaar geleden, was origineel "avorio".
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rees-Cees

zo jun 04, 2006 14:16

@ Bert:

Blijft een heel leuk project om te volgen maar af en toe snap ik er niks meer van. Waarom is een benzinepomp van ongeveer 80 euro te duur als je voor (ik denk) zo'n 20 a 25 euro materiaal gaat kopen voor een stabelisatie stang tussen twee draagarmen? Ik denk dat je meer aan een pomp hebt dan aan zo'n stang zeker gezien de tijd en ws ook geld wat je in je motor gestopt hebt. Zou toch zonde zijn als doordat de motor te arm loopt je een aardige motorschade zou krijgen.

NB bijna alle carb racers rijden met een "klikklak" pompje van 0,35 bar die boven de tank staat. Vraag het maar na bij de diverse raceauto eigenaren hier op het forum.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jun 04, 2006 14:21

Verder gegaan. De uitlaat is nu eindelijk klaar en gemonteerd. Langsarmen 16v gewisseld voor de langere Sud exemplaren. Aandrijfassen vastgezet, hoop kleine dingen. Weer eens gestart, liep nu echt goed, eerst waren de acceleratiesproeiers nog niet gevuld, nu wel en hij klinkt als een racer, veelbelovend. Nu paar dagen pauze om mijn handen weer te laten helen (is wel bloedvergieten zo'n uitlaat maken) en hopelijk dinsdag kan ik hem rijklaar maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

zo jun 04, 2006 14:28

Waarom is een benzinepomp van ongeveer 80 euro te duur als je voor (ik denk) zo'n 20 a 25 euro materiaal gaat kopen voor een stabelisatie stang tussen twee draagarmen? Ik denk dat je meer aan een pomp hebt dan aan zo'n stang zeker gezien de tijd en ws ook geld wat je in je motor gestopt hebt. Zou toch zonde zijn als doordat de motor te arm loopt je een aardige motorschade zou krijgen.
Te duur heb ik nooit gezegd, als ik geld moet uitgeven doe ik dat. Als ik de auto rijklaar heb ga ik eerst eens zo een maandje rijden om de kinderziekten eruit te halen en tot zolang ga ik zeker niet 30 minuten volgas over de nabijgelegen Autobahn. Als deze pomp goed voldoet maar waarschijnlijk niet genoeg opbrengt monteer ik er nog zo eentje, is het meest eenvoudige.
Je adviezen worden zeker gewaardeerd door mij, ook al volg ik ze niet altijd op.

Rees-Cees

zo jun 04, 2006 14:46

Let op!

Afbeelding

De omcirkelde aansluitingen op de bodemplaat zijn zwakkepunten bij een Sud en of 33. Die moet je doorlassen anders zal de bodemplaat langs de groene pijlen gaan doorscheuren ( zeker met de aangebrachte tussen stang.

De rode rechthoek is het 2e zwakke punt (vaak zit daar al roest bij veel Sud's /33's). Die naad zou ik zeker ook steviger maken. Bij de door mij gebouwde raceauto's is daar over de hele breedte van de auto een strip van 10cm breed overheen gelast ter versteviging.

Al weer een tip :wink:

Het-Licht
Guru
Guru

zo jun 04, 2006 23:14

Leuke censuur Rees-Cees ! Achter die grijze blokjes zag in vanmiddag toch echt een paar uniballs zitten... :wink:

Rees-Cees

zo jun 04, 2006 23:20

Leuke censuur Rees-Cees ! Achter die grijze blokjes zag in vanmiddag toch echt een paar uniballs zitten... :wink:
Dan heb je niet goed gekeken

Het-Licht
Guru
Guru

zo jun 04, 2006 23:40

Of iets wat er op lijkt of de zelfde functie heeft. Me oog viel er toevallig op in vergelijking met de Sud armen. Daarom was het blijven hangen, dus zo goed heb ik nou ook weer niet gekeken...

Rees-Cees

zo jun 04, 2006 23:52

Of iets wat er op lijkt of de zelfde functie heeft. Me oog viel er toevallig op in vergelijking met de Sud armen. Daarom was het blijven hangen, dus zo goed heb ik nou ook weer niet gekeken...
voor het maken van de foto heb ik de verbindingsstang gedemonteerd maar kon de bevestigingsplaten niet demonteren vandaar.

Tymen QV
Full Member
Full Member

ma jun 05, 2006 11:06

Ongelofelijk mooi project en wat een heerlijke sleutel ruimte, daar droomt toch

iedereen van !!!

Veel succes met dit project

Groeten

Tymen QV :lol:
----------------

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 21:38

Vandaag de laatste dingen gedaan en proefgereden. De 4 mengselschroeven 3 slagen uitgedraaid en de carbs gesynchroniseerd. Loopt prima nu, gelijkmatig en je hoort hem haast niet lopen stationair. Het rijden gaat prima, geen gekke dingen, geen backfire, geen ploffen in de uitlaat. Eigenlijk precies zoals de 8V liep. De gehoopte vermogensexplosie is er zeker niet, lijkt zelfs minder tot 5000 toeren, verder durf ik nog niet te gaan. Hij geeft er eigenlijk geen blijk van op een te arm mengsel te lopen. Maar we zullen zien. Eerst maar eens een paar weken rustig rijden, zoals hij nu liep durf ik er best mee naar mijn werk te gaan. Nog wat kleine probleempjes, de koppeling blijft af en toe plakken en de dwarsstang die ik gemaakt had kwam toch steeds tegen de uitlaat, heb ik er weer afgehaald moet iets lager worden. De benzinepomp heb ik voorlopig gewoon via het contact geschakeld, wel met een relais maar moet nog zo'n LPG relais halen dat de pomp uitgeschakeld als de motor afgeslagen is.
So far so good.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 22:00

gefeliciteerd.

jammer dat de verwachte vermogensgroei niet echt merkbaar is.
met wat voor versnellingsbak rij je eigenlijk?

mooi projekt om te volgen trouwens
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 22:16

jammer dat de verwachte vermogensgroei niet echt merkbaar is.
met wat voor versnellingsbak rij je eigenlijk?
De bak is van een late 105QV Sud, ik had liever de bak van mijn 1e 1.5 84 pk Sud gehouden die had zeer korte overbrengingen maar was geheel versleten.
Hopelijk na een rollenbanlsessie is het vermogen er en dan heb ik ook objectieve getallen, de beoordeling wordt nu verstoord door het enorme lawaai dat de luchtfilters maken bij volgas en hogere toeren, onwillekeurig verwacht je bij zo'n herrie ook wat meer kracht. De ontsteking zal nog wel wat vervroegd kunnen worden en misschien moeten er wat grotere sproeiers in de carburateurs wegens de betere beademing nu.

Terug naar “Projecten”