Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

di jun 06, 2006 22:19

ik heb ook een 105pk bak achter mijn 1.7 hangen, en die korte overbrenging bevalt mij uitstekend.
ik wist niet dat er nog kortere bakken waren.

ben iig benieuwd naar het uiteindelijke resultaat na het rollenbankbezoek
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Mobster

wo jun 07, 2006 15:26

@Bert
Ik ook,

Zijn dit eigenlijk de standaard 1.7 8V carbs met 32mm venturi die je gebruikt of groter?

Indien niet zou het fijn zijn de nummertjes te weten van de verschillende onderdelen, als we in de toekomst carbs willen bouwen.

Dit zijn de onderdelen en de nummertjes heb ik indertijd genoteerd van mijn carbs (ook 40 DRLA)

-Venturi (34)
- hoofdsproeier (140)
- emulsiebuis (2)
- luchtregelaar/buisje (180)
- terugname (55)
- stationair (60)

Groeten.

Rees-Cees

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo jun 07, 2006 15:58

@Bert
Ik ook,

Zijn dit eigenlijk de standaard 1.7 8V carbs met 32mm venturi die je gebruikt of groter?

Indien niet zou het fijn zijn de nummertjes te weten van de verschillende onderdelen, als we in de toekomst carbs willen bouwen.

Dit zijn de onderdelen en de nummertjes heb ik indertijd genoteerd van mijn carbs (ook 40 DRLA)

-Venturi (34)
- hoofdsproeier (140)
- emulsiebuis (2)
- terugname (55)
- stationair (60)

Groeten.
Xavier, je hebt niets aan die maten bij het ombouwen naar carb's op een 16v. Je MOET gewoon naar de rollenbank om de afstelling goed te krijgen. Gissen is missen en dat kost je in dit geval gewoon een motorblok. Volgens een kennis van mij hoefde het niet, Nee rollenbank das nergens voor nodig. Ik heb een lambda sonde meter en zo'n kastje er in! Na 3 motorblokken ben ik er mee gestopt om hem te helpen.

Bijvoorbeeld met mijn nokkenassen heb ik niets aan een venturi van 34 mm. 32 mm is voor mijn motor groot zat anders spuwen de nokkenassen alle benzine terug de inlaat in (eigenlijk zijn bij mijn motor alle waarden van de normale sproeier bezetting anders behalve de stationair sproeier).

Mobster

wo jun 07, 2006 16:10

@Bert
Ik ook,

-Venturi (34)
- hoofdsproeier (140)
- emulsiebuis (2)
- terugname (55)
- stationair (60)

Groeten.
Xavier, je hebt niets aan die maten bij het ombouwen naar carb's op een 16v. Je MOET gewoon naar de rollenbank om de afstelling goed te krijgen. Gissen is missen en dat kost je in dit geval gewoon een motorblok. Volgens een kennis van mij hoefde het niet, Nee rollenbank das nergens voor nodig. Ik heb een lambda sonde meter en zo'n kastje er in! Na 3 motorblokken ben ik er mee gestopt om hem te helpen.

Bijvoorbeeld met mijn nokkenassen heb ik niets aan een venturi van 34 mm. 32 mm is voor mijn motor groot zat anders spuwen de nokkenassen alle benzine terug de inlaat in (eigenlijk zijn bij mijn motor alle waarden van de normale sproeier bezetting anders behalve de stationair sproeier).
Ja, dat weet ik Kees, daarin volg ik je 100%, afstellen moet gebeuren op de rollenbank.
Ik had de mijne op carbs indertijd standaard zo gekocht dus van opbouw zelf heb ik wat minder verstand, maar ik vraag mij gewoon af of Bert er wel komt met de standaard 1.7 QV carbs en kwestie dat ie niet 100 keer op de rollenbank moet want dat kost ook wat.

p.s. ik kan ook van kapotte blokken meespreken hoor, ooit een gereviseerd blok met compressor willen uitrusten.

Rees-Cees

wo jun 07, 2006 16:18

@Bert
Ik ook,

-Venturi (34)
- hoofdsproeier (140)
- emulsiebuis (2)
- terugname (55)
- stationair (60)

Groeten.

Ja, dat weet ik Kees, daarin volg ik je 100%, afstellen moet gebeuren op de rollenbank.
Ik had de mijne op carbs indertijd standaard zo gekocht dus van opbouw zelf heb ik wat minder verstand, maar ik vraag mij gewoon af of Bert er wel komt met de standaard 1.7 QV carbs en kwestie dat ie niet 100 keer op de rollenbank moet want dat kost ook wat.

p.s. ik kan ook van kapotte blokken meespreken hoor, ooit een gereviseerd blok met compressor willen uitrusten.
Ja hoor standaard 1700 carburateurs voldoen prima, we hebben het dan over 40mm Dellorto's. Die zitten ook op een 1300s maar dan moet je wel wat aanpassen.

Mobster

wo jun 07, 2006 16:30

Ja hoor standaard 1700 carburateurs voldoen prima, we hebben het dan over 40mm Dellorto's. Die zitten ook op een 1300s maar dan moet je wel wat aanpassen.
Da's nieuw voor mij 40mm carbs op een 1.3, Ik dacht dat op een 1.3 30mm carbs zaten en op de 1.5 de 36mm.

Of is die 1.3S iet speciaals?

Rees-Cees

wo jun 07, 2006 16:31

Da's nieuw voor mij 40mm carbs op een 1.3, Ik dacht dat op een 1.3 30mm carbs zaten en op de 1.5 de 36mm.

Of is die 1.3S iet speciaals?
Volgens mij niet speciaal. Ik heb het dan over het type 3 laatste versie. Wellicht ook op andere modellen ook geleverd maar dat weet ik niet zeker.

33carbs
Full Member
Full Member

wo jun 07, 2006 18:33

maar daar is de venturi tog 28 van???
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

do jun 08, 2006 02:51

Ik had in mijn Sud een standaard 33 1.7QV 1987-1988 blok met de originele carburateurs, Dellorto DRLA40, en die carburateurs heb ik nu op het 16v blok. Welke venturi's erin zitten weet ik eigenlijk niet, ik dacht 34 want dat is de standaardmaat voor DRLA40, heb ik uit dit boek:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 6626824388
maar dan zal het wel 32 zijn. De 1.5 boxers met 95 en 105 pk hadden 36 mm carburateurs maar de 33 1.3S (84-86 pk?) had 40 mm, vreemd genoeg. Een 30mm dubbele carb Weber IDF of Dellorto DRLA is er volgens mij niet.
Met de sproeierbezetting en venturi ga ik niet zelf experimenteren, heb ik totaal geen ervaring mee, bovendien heb ik geen doosje sproeiers in allerlei maten. Ik had al wel gedacht een lamdasonde in de uitlaat te monteren en het voltage uit te lezen met een digitale multimeter maar laat ik dat ook maar niet doen.
Ik zoek dus eigenlijk een rollenbank waar ze dit al eerder gedaan hebben, die sproeiers voor Dellorto op voorraad hebben en die binnen een paar runs de juiste bezetting gevonden hebben. Aangezien ik de wagen het hele jaar door gebruik voor woonwerk etcetera is driveability belangrijker dan topvermogen en dan zullen de originele venturis wel voldoen. Ik had van 33carbs een adres gekregen per PB voor ik aan dit project begon, speedcenter Geldermalsen, 33carbs schreef toen dat hij de originele sproeierbezetting had met 32 venturis en 144 pk/ 188nm. Dan is er nog Jorik waaar ik hier de uitdraai van gepost heb, die was bij Hurricane racing geweest. Ook had ik nog gemaild naar Squadra Racing, die konden mij niet helpen maar verwezen mij naar Beek Autoracing. Als iemand nog aanbevelingen heeft hoor ik het graag.
Overigens loopt de motor steeds beter, had na revisie nog geen 5 km gelopen dus de zuigerveren zullen nog wel niet goed afdichten ofzo. Als ik een tijdje met heel weinig gas heb gereden en ik versnel een beetje schiet ie wel eens terug, een aanwijzing wellicht voor een arm mengsel in die omstandigheid, ik gok maar, meten is weten maar eerst moet ie nog beter ingereden worden. Tzt zal ik uiteraard de rollenbank uitdraai posten en ook wat dan de sproeierbezetting geworden is, wordt vervolgd.

Nog een vraagje, in voornoemd boek dat ik heb is sprake van een balans-slangetje tussen de spruitstukken, maar dit boek gaat over VW boxers. Origineel bij de Alfa boxer heb je de 4 slangetjes op de spruitstukken die uitkomen (zij het via een zeer kleine boring) op de carterventilatie. Dit nivelleert ook de pulsen tussen de onderlinge cilinders lijkt mij. Ik heb deze aansluitingen op de spruitstukken nu afgeplugd maar misschien zou het een goed idee zijn de spruitstukken van de 2 voorste en 2 achterste cilinders, die dus qua ontsteking het verst uitelkaar liggen, met elkaar te verbinden met een slangetje, om zo een constantere onderdruk te krijgen? Beter lopen bij lage belasting? Ik kan het natuurlijk ook effe proberen, slangetjes ertussen, dichtknijpen, niet dichtknijpen, loopt ie beter of niet. Of weer gewoon zoals origineel maken.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 08, 2006 16:51

wie weet een mailtje naar deze jongens

zijn niet slecht in carbs

http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Rees-Cees

do jun 08, 2006 16:57

Juist, gaan rollen bij Beek Autoracing. Daar is mijn 33 ook afgesteld. Ze weten dus waar ze naar moeten kijken en hebben al de ervaring.

NB bij mij gaan de carb's er weer af > te weinig vermogen er uit te halen met de huidige nokkenassen (ze zijn te heftig) en grotere carb's heeft geen zin. Komt een DTA progameerbare injectie op. Op naar de 180 a 190 PK.

33carbs
Full Member
Full Member

do jun 08, 2006 18:19

kijk nu hebben we het ergenst over!!!!! mooiste systeem wat er is!
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

do jun 08, 2006 19:36

Juist, gaan rollen bij Beek Autoracing. Daar is mijn 33 ook afgesteld. Ze weten dus waar ze naar moeten kijken en hebben al de ervaring.

NB bij mij gaan de carb's er weer af > te weinig vermogen er uit te halen met de huidige nokkenassen (ze zijn te heftig) en grotere carb's heeft geen zin. Komt een DTA progameerbare injectie op. Op naar de 180 a 190 PK.
Is dat ongeveer hetzelfde als Geert de Jong (Auto Christiano) op z'n Sprint heeft? Tijd niet gezien trouwens deze Sprint.

Rees-Cees

do jun 08, 2006 19:40

Is dat ongeveer hetzelfde als Geert de Jong (Auto Christiano) op z'n Sprint heeft? Tijd niet gezien trouwens deze Sprint.
Ja, ik heb er al contact met Geert over. We zijn samen bezig om de 33 en de Sprint nog sneller te krijgen en het op te kunnen nemen tegen de top in de Mod tot 2 liter klasse. We missen nog maar één ding naast het geld en dat is een andere versnellingbak. Maar daar wordt aan gewerkt.

Het-Licht
Guru
Guru

do jun 08, 2006 20:26

... Als iemand nog aanbevelingen heeft hoor ik het graag.
Ik raad v/d Wereld in Roelofarendsveen aan, de man van de rollerbank daar is ook erg goed met carbs en heeft erg veel ervaring met Alfa Romeo. Weet dat een 75 die Trofeo rijd ook daar afgesteld is en het erg goed doet...

Terug naar “Projecten”