2 liter is twee liter... toch???
Alfa zelf schreef destijds 15 w 50 voor. Ikzelf zou deze viscositeit dus ook aanhouden om bovenstaande redenen. De kwaliteit van de olie is tegenwoordig wel beter, maar dat staat volledig los van de "dikte".
Moet je voor de aardigheid eens de toegestane toleranties van de krukaslagers van een Nord motor vergelijken met die van de "moderne" Twin Spark motoren uit de 156 enzo.In een 105 geen 10w 40 of 15 w 40. Dat is gewoon te dun. De materiaaltoleranties zijn niet afgestemd op een dergelijke dunnere olie.
bij mij ook ca. 0,5 l/800km verbruikdan is mijn bert een 'grootverbruiker': 1 liter op ca. 1600 km...
Dit is het antwoord van Kendall, blijkbaar achtten zij de 10/40 goed.Ik gebruik in diverse auto's al een tijdje Kendall. Ze hebben o.a. diverse 10W50 en 20W50 motoroliën. Als je vragen hebt kan je ze bellen en vragen naar Willem, die weet echt veel over smeermiddelen...
Verder kan je als klant dacht ik gratis je gebruikte motorolie laten analyseren. Dat kan veel nuttige info opleveren.
zie http://www.kendall.nl en http://www.kendallmotoroil.com
commerciele postings worden officieel niet geaccepteerd....duckhams 20w50 = 4.50 / ltr bij mij
Vind ik ook twee erg interessante vragen ! Mijn gok voor de eerste is dat dat niet waar kan zijn. Voor de tweede gok ik dat ze dezelfde viscositeit hebben bij bedr.temp.Leg eens uit waarom een Alfa nord motor met zijn grote lagerspelingen een 10W40 of 10W50 nodig heeft en een 156JTS met veel kleinere speling een 10W60???
Daarnaast zou ik graag eens willen weten wat een 20W50 en een 10W60 aan viscositeit doen op bedrijfstemp??