Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: oliemerk

wo feb 16, 2005 22:49

2 liter is twee liter... toch??? :biggrin:

Alfa zelf schreef destijds 15 w 50 voor. Ikzelf zou deze viscositeit dus ook aanhouden om bovenstaande redenen. De kwaliteit van de olie is tegenwoordig wel beter, maar dat staat volledig los van de "dikte".
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

HF
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za jan 01, 2005 18:46
Locatie: Den Haag

RE: oliemerk

wo feb 16, 2005 23:12

Ik gebruik in diverse auto's al een tijdje Kendall. Ze hebben o.a. diverse 10W50 en 20W50 motoroliën. Als je vragen hebt kan je ze bellen en vragen naar Willem, die weet echt veel over smeermiddelen...
Verder kan je als klant dacht ik gratis je gebruikte motorolie laten analyseren. Dat kan veel nuttige info opleveren.

zie http://www.kendall.nl en http://www.kendallmotoroil.com

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: oliemerk

vr feb 18, 2005 16:16

In een 105 geen 10w 40 of 15 w 40. Dat is gewoon te dun. De materiaaltoleranties zijn niet afgestemd op een dergelijke dunnere olie.
Moet je voor de aardigheid eens de toegestane toleranties van de krukaslagers van een Nord motor vergelijken met die van de "moderne" Twin Spark motoren uit de 156 enzo. :shock:
Als je pech hebt en je 156 TS zit aan de maximale toleranties dan zou je nog bang worden van een W60 olie :roll:

Ik heb mijn motor van binnen gezien na de sloop van de carrosserie (2L Nord) die vanaf nieuw (1982) op Shell olie heeft gelopen, shell benzine heeft gedronken en vanaf, ik meen, 1989 bij ±100tkm op Shell volsythetisch is gezet (eerst TMO, toen Helix). Die motor was mooi schoon en zag er qua slijtage goed uit bij 225tkm.
Olieverbruik zoals normaal (1:10000 of 1:retour italie), en Shell is wel 5W40.

En eh, die eeuwige olie-topics: de qualiteit kan je pas goed beoordelen als je lange ervaring hebt met een specifieke olie in een schone motor, want zelfs slechte olie laat pas resultaat merken na veel kilometers.
Meest gehoord is dat een olie goed bevalt omdat het olieverbruik af neemt. Maar dat zegt niets over de olie, alleen over de viscositeit.

Bij mij ´88 75 TS wordt het olieverbruik hoger (230tkm), maar alleen als de buitentemperatuur laag is. De Volsynthetische Shell Helix Ultra 5W40 is bij lage temperatuur dun, terwijl de spelingen van het aluminium Nord-blok dan het grootst zijn=> olieverbruik. Dus is het verbruik dan ook niet afhankelijk van de kilometers, maar van het aantal koude starts. En als het weer boven nul is kan ie weer netjes toe met een litertje of twee tussen de beurten (20tkm), en dan is het weer ongeveer winter en begint het weer opnieuw.

Consequent dezelfde olie heeft meer voordeel dan een bepaalde qualiteit van een bepaald merk, durf ik te stellen.

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: oliemerk

vr feb 18, 2005 18:32

1 liter op 10000 km is wel erg weinig olieverbruik bij een Nord, lijkt me :?:
156

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: oliemerk

vr feb 18, 2005 20:17

dan is mijn bert een 'grootverbruiker': 1 liter op ca. 1600 km... :shock:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: oliemerk

vr feb 18, 2005 20:20

dan is mijn bert een 'grootverbruiker': 1 liter op ca. 1600 km... :shock:
bij mij ook ca. 0,5 l/800km verbruik :shock:
156

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: oliemerk

vr feb 18, 2005 20:52

Een 116 blok is vrijwel hetzelfde als een 105 blok. Alleen de vorm van het carter is anders.
Ik heb alleen gepost wat mijn eigen ervaring is, misschien dat anderen andere ervaring hebben. 15W50 is perfect, maar slecht te krijgen (behalve bij als Valvoline bij Karwei, maar daar ben ik niet zo'n fan van). 20W vind ik koud te dik en 10W eigenlijk te dun. Maar 10W als 10W60 blijft wel over een hoge temperatuurrange 10W viscositeit hebben en kan dus bij een hoge temperatuur dikker zijn dan 15W40 die dan al richting water gaat.
Nou rij ik erg veel snelwegkilometers op gas en ik heb ook gemerkt dat een 75 qua koeling niet erg overbemeten is (dat heeft een 105 serie beter voor elkaar). De olie in mijn 75 kan dus best wel warm worden.

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: oliemerk

za feb 19, 2005 09:29

.

ik hou het persoonlijk nog steeds op agip sint 2000 10W40, ik heb er persoonlijk altijd goed ervaringen mee.

en volgens mij zegt gevoel zoals bij zoveel dingen ook een hoop.





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: oliemerk

ma feb 21, 2005 14:56

Ik gebruik in diverse auto's al een tijdje Kendall. Ze hebben o.a. diverse 10W50 en 20W50 motoroliën. Als je vragen hebt kan je ze bellen en vragen naar Willem, die weet echt veel over smeermiddelen...
Verder kan je als klant dacht ik gratis je gebruikte motorolie laten analyseren. Dat kan veel nuttige info opleveren.

zie http://www.kendall.nl en http://www.kendallmotoroil.com
Dit is het antwoord van Kendall, blijkbaar achtten zij de 10/40 goed.

Goedenmiddag,

De eis van Alfa destijds was een 10w/40 of een 10w/50. We mogen aannemen
dat de motor correct gereviseerd is, met slechts 18.000 km is het
raadzaam de fabrieks aanbeveling te volgen. Een analyse is in dit geval
niet echt noodzakelijk, om een juiste oliekeus te maken. Ondanks het
feit dat het een motor betreft uit 1982, is een 10w/40 semi synthetisch
een bijzonder goede keus. De prijs hiervan bedraagt 4,70 euro per liter,
verpakt per 6 literflessen. Incl BTW. De verzendkosten bedragen circa 9
euro.

Met vriendelijke groet,
156

delidana010

RE: oliemerk

di dec 20, 2005 10:42

mensen die geintereseerd zijn in het merk
Duckhams,Shell,Castrol,Sunoco,Bp of Mobil
mogen mij mailen voor een prijsaanvraag.

oook@hotmail.com

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: oliemerk

di dec 20, 2005 12:15

Ik zweer al 20 jaar bij Duckhams en Leopoldsburg is voor mij om de hoek :wink:

PB maar even een prijsopgave en levercondities voor 20W50
trasforma il meglio in massimo

delidana010

RE: oliemerk

do dec 22, 2005 19:43

duckhams 20w50 = 4.50 / ltr bij mij :)

Andretti Molletti

Re: RE: oliemerk

do dec 22, 2005 19:58

duckhams 20w50 = 4.50 / ltr bij mij :)
commerciele postings worden officieel niet geaccepteerd....
DUS...
biedt ons ook eens wat technische info. Onderbouw het olieverhaal.
Leg eens uit waarom een Alfa nord motor met zijn grote lagerspelingen een 10W40 of 10W50 nodig heeft en een 156JTS met veel kleinere speling een 10W60???
Daarnaast zou ik graag eens willen weten wat een 20W50 en een 10W60 aan viscositeit doen op bedrijfstemp??
(Dit is het verschil tussen gebruik van het forum en een toegevoegde waarde hebben ;) )
Dit is niet om te pesten oid, maar gewoon omdat ik het fijne van olio ook niet pcies weet !!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: oliemerk

vr dec 23, 2005 19:16

Leg eens uit waarom een Alfa nord motor met zijn grote lagerspelingen een 10W40 of 10W50 nodig heeft en een 156JTS met veel kleinere speling een 10W60???
Daarnaast zou ik graag eens willen weten wat een 20W50 en een 10W60 aan viscositeit doen op bedrijfstemp??
Vind ik ook twee erg interessante vragen ! Mijn gok voor de eerste is dat dat niet waar kan zijn. Voor de tweede gok ik dat ze dezelfde viscositeit hebben bij bedr.temp.

Gebruikersavatar
Johan
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 21:05
Locatie: Rotterdam

RE: oliemerk

vr dec 23, 2005 22:47

De motor is ontwikkeld voor olie met een bepaalde viscositeit. Het is dus niet per definitie logisch dat een nauwkeuriger gemaakte motor een dunnere olie nodig heeft. Je kunt een motor met minimale speling ook geschikt maken voor "dikkere" olie zoals 10W60. Kwestie van de oliekanelen, oppervlaktes (materiaal, formaat en grootte), etc. er op aanpassen. De 2.0 JTS is ontwikkeld voor 10W60 synthetische olie. Dit omdat deze olie een betere (sterkere) oliefilm heeft (hij "plakt" als het ware beter). Hierdoor kan de motor zwaarder worden belast en slijt hij minder snel. Daarnaast kan die olie hogere temperaturen aan waarbij de viscositeit stabieler blijft. Hierdoor blijf je ondanks een zwaardere belasting (hogere temperaturen) toch een goede smering houden. Deze olie zie je dus vaak in motoren die veel vermogen leveren.

Oudere motoren zoals die in de 105 serie zijn gemaakt voor olie met een lagere viscositeit (dunner). Dus ook als je hem zo reviseert dat de spelingen minimaal zijn. het is trouwens niet handig om er zomaar synthetische olie in te doen. Vuil kan losraken bij een vervuilde motor en pakkingen kunnen gaan lekken.

Oh ja,

20W50 heeft een viscositeit van 16,3 mm²/s tot 21,9 mm²/s bij bedrijfstemperatuur. 10W60 heeft een viscositeit van 21,9 mm²/s tot 26,1 mm²/s. Dat is de zogenaamde kinematische viscositeit, bij beweging dus. 10W60 is dus echt dikker.

Enne, ik gebruik 10W60 van Kroon (goed, goedkoop en voldoet aan de specificaties).
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

Terug naar “Algemene Technische vragen”