Ik kan me herinneren dat Zidane eerder in het WK ook al een trappende beweging naar een tegenstander maakte en dat bleef toen onbestraft. Wat Materazzi deed is alles behalve chic, maar tegenwoordig wel 'part of the game'; of dat nu leuk is of niet. Materazzi rook bloed, dacht dat er met een provocatie iets te forceren viel en hij kreeg gelijk.
Aan het eind van de dag is Materazzi wereldkampioen en verlaat Zidane op uiterst schlemielige wijze de voetbalwereld via de spreekwoordelijke achterdeur.
Bovendien kun je mij niet wijsmaken dat dit de eerste provocerende opmerking ooit gemaakt op een voetbalveld is.... Je wil niet weten waar men elkaar voor uitmaakt, ook (of moet ik zeggen: zeker) op dat niveau... Zidane liet zich op zeer knullige wijze provoceren en moet gewoon niet zeuren. Materazzi valt m.i. niets te verwijten. En tsja, het is een smerige voetballer en een slager, maar ook die heb je nodig... Hadden we er in Oranje maar één....
Oh en mijns inziens is de slechtste eigenschap van het hedendaagse voetbal de duikelarij... Ogenschijnlijk uitgevonden in Portugal en dit toernooi groot (of moet ik zeggen: groter) geworden. Vleeswording van de Schwalbe luistert naar de naam Christiano Ronaldo, maar ook zijn teamgenoten kunnen er wat van. De beelden van een verontwaardigde Scolari langs de lijn waren helemaal lachwekkend....