Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: evo pktjes zoek

wo mei 24, 2006 11:18

Klaas, hoe is de meting uitgevoerd? Met een doorlopende run of bij elk meetpunt een bepaalde tijd constant laten draaien? In geval van een doorlopende run ben ik het volledig met Nick eens, dan heb je niets aan deze lambdawaarden. Zelfs het gemeten koppel en het berekende vermogen is dan onbetrouwbaar omdat je vermogen verliest aan het overwinnen van massatraagheidskrachten van de bank en de motor met transmissie. Werkelijk vermogen zal dus hoger zijn.

Hoeveel km heeft de motor gedraaid en wat zouden de specificaties van een Evo zijn? Ten opzichte van een standaard turbo haal je iets minder vermogen en meer koppel, niets mis mee voor een oudere motor toch? Blijf eens een tijdje in een bepaald toeren/belastingsgebied rijden en bekijk vervolgens de kleur van je bougie, weet je snel genoeg of de motor inderdaad te arm draait. En inderdaad, gaan rijden met een brandstofdrukmeter geeft je veel nuttige informatie waar je verder mee kunt.

Als dit een doorlopende run is geweest zou ik me niet laten leiden door de lambdauitdraai.
Laatst gewijzigd door Alfa4ever op wo mei 24, 2006 11:43, 3 keer totaal gewijzigd.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Mobster

Re: RE: evo pktjes zoek

wo mei 24, 2006 11:27

Ik heb me wel eens laten vertellen dat de standaard turbo-injectors het tot grofweg 200 pk wel doen, dus dat is het misschien niet. Maar wellicht zijn de injectors sterk vervuild (ik weet zo even ook niet meer wat de geschiedenis van de Evo was). Ultrasoon reinigen kan kwaad en kost je de kop.
Met verhoogde benzine druk gaan de standaard turbo injectoren tot 240 pk

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

RE: evo pktjes zoek

wo mei 24, 2006 13:37

Heel erg bedankt voor ieders advies en bij deze tevens de vraag hier niet mee te stoppen.

De geschiedenis van deze Evo is me onbekend, anders dan dat ie minder dan 50.000 op de teller heeft en boekjes die dat onderbouwen. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de auto niet voor het thuisbrengen voor schoonmoeder op zondagavond is gebreuitkt doch stevig is ingezet. Ik heb de auto nou zo'n 9 maanden en pas sinds een paar weken (na kleppen stellen en frisse oplie) loopt ie lekker, komt ie een beetje los.

De run op de bank is een doorlopende run geweest.

De specs van de Evo zijn, ondanks alle mythen, gelijk aan de "normale" turbo, zo'n 155 pk. Ik denk dat ik een maar ontbrekende PK's terug kan vinden door de bak voor de intercooler te plaatsen en de 1e uitlaatbocht te renoveren

Zoals ik het nu begrijp is de A/F ratio grafiek niet indicatief. Blijft staan dat het een goede zaak is uit te vinden of ik voldoende benzinedruk heb. Ik ga dus vrijdag een manometertje scoren en wat benzineslang, t-stuk heb ik nog wel ergens.Zodra ik wat te mekden heb vindt je't hier!!

Daarna van Dre's aanbod gebruik maken en verder kijken.

groet, Klaas

Groet, Klaas

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: evo pktjes zoek

wo mei 24, 2006 20:30

Klaas, heb met mijn turbo op de rollenbaan gestaan toen squadra de chip ontwikkelde voor de turbo. De uitdraai komt me bekend voor, de rollenbanktest bij Beekman (Den Haag) gedaan. De experts vertelde me dat de bank de powerboost niet goed kon meten waardoor de papieren versie afwijkt van het reele vermogen. In mijn geval kwam er nog zo'n 15 pk bij en uiteindelijk 206 pk. Wellicht is dit in jou geval ook? \:D/ \:D/

Succes Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Andretti Molletti

RE: evo pktjes zoek

do mei 25, 2006 21:27

De testmethode is niks mis mee...
Daarbij komt dat je tijdens een acc. run wel degelijk met een lineaire lambdasonde, want daar hebben we het hier over, een rijk mengsel moet meten!
Zeker weten dat Jaap na het zien vd lambdawaarde geadviseerd heeft eerst de boel in orde te maken voor dat er doorgetest werd.
Die sensor geeft arm aan en dat is gewoon waar. Meten is weten een auto die tijdens acc te arm draait presteerd ook niet goed.

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

RE: evo pktjes zoek

do jun 08, 2006 07:05

Dre et all, wat hoort de benzinedruk te zijn? Dit ook ivm de meter die ik ga aanschaffen, er zijn verschillende meetranges te koop.

dank voor jullie antwoorden en hulp!

Groet, Klaas

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: evo pktjes zoek

do jun 08, 2006 18:46

Hallo klaas,

De drukregelaar regelt de druk af op ongeveer 3 bar.

Afhankelijk van de druk in de regelaar (lucht, boven het membraam,) zal deze dan nog wat verschilen.

greetz Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

RE: evo pktjes zoek

do jun 08, 2006 23:46

Dank, Nick! Dan weet ik wat ik moet aanschaffen!

groet, Klaas

gerbengtt

RE: evo pktjes zoek

za jul 15, 2006 01:28

simpele tip:zoek een normale rollenbank....zal je veel beter bevallen... gr gerben

http://www.2xceler8.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=592

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

RE: evo pktjes zoek

za jul 15, 2006 09:56

Gerben, heb je link gelezen, begrijp wat je bedoelt en kan mijn ervaringen wel matchen met de feebback op dit trouwens zeer interessante forum voor de turbonatics.

Ondertussen met hulp van Dre de luchtmassameter een tandje verzet, het pingellampje komt alleen nog maar op bij rustig rijden; 120 km/uur in 5 en is dan weg bij gas lossen. Buurman Ed meldt me dat de Evo zeker te rijk staat dus Volgende stap is bij de locale bevriende garage eventjes wat armer te stellen. Ongerustheid blijft dus dit moet verderworden uitgezocht. Ik durf nu wel gas te geven!

Groet, Klaas

gerbengtt

Re: RE: evo pktjes zoek

za jul 15, 2006 22:43

Gerben, heb je link gelezen, begrijp wat je bedoelt en kan mijn ervaringen wel matchen met de feebback op dit trouwens zeer interessante forum voor de turbonatics.

Ondertussen met hulp van Dre de luchtmassameter een tandje verzet, het pingellampje komt alleen nog maar op bij rustig rijden; 120 km/uur in 5 en is dan weg bij gas lossen. Buurman Ed meldt me dat de Evo zeker te rijk staat dus Volgende stap is bij de locale bevriende garage eventjes wat armer te stellen. Ongerustheid blijft dus dit moet verderworden uitgezocht. Ik durf nu wel gas te geven!

Groet, Klaas
nog een tip: afr metertje aanschaffen!! (wide-band... ong 250 euro maar zeer nauwkeurig.) gr gerben(meten=weten :wink: )

Terug naar “Tuning onderwerpen”