Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 02:21

Geinspireerd door dit topic ben ik dan ook maar aan mijn Revolution Modernline 7.5x14 velgen begonnen. Banden eraf laten halen had ik al een tijd geleden gedaan, eigenlijk wou ik de velgen, die ik al 10 jaar heb, alleen opschuren en spuiten. Maar nu moest het dus polijsten van de randen worden. En ik heb nu tijd, want nu vakantie. Het polijsten van velgen is, vraag het hen die het weten kunnen, een grotere inspanning dan wandelen. Terwijl ze bij de vierdaagse bij de bosjes neervielen, wou deze gek zijn velgen gaan polijsten, bij 35 graden buitentemperatuur. Gelukkig, als boerenzoon, kan ik putten uit een rijk arsenaal aan werktuigen waar de gemiddelde hobbyist niet over kan beschikken. Het blauwe apparaat is een antieke aardappelsorteermachine die vroeger met een zwengel bedreven moest worden, maar sinds enkele decennia is uitgerust met een wasmachine motor. De v-snaar werd omgelegd.

Afbeelding

Het toerental lijkt 6000 rpm op de foto, maar dat komt door de lange sluitertijd. De snelheid was precies goed, evengoed je duim niet tussen de spaken steken want hij stopt niet. Met deze installatie is het polijsten van velgen niet zo simpel als het schuurpapiertje ertegenaan houden en wachten tot ie blinkt, maar wel nagenoeg inspanningsloos. De 1e velg duurde wat langer, maar toen ik het truukje door had deed ik de overige velgen in 1 uur per velg. Schuren 40-60-120-220-320-350-500-800-800nat-1200nat-2000nat-commandant4-commandant5. Dit het resultaat, middelste velg (mocht dat niet duidelijk zijn), de antraciete velg is een probeersel, gedaan met de lak die op mijn Lancia MonteCarlo komt, dit terzijde, besloten het hart zilverkleurig te laten:

Afbeelding

Harten gespoten met flexa zilver metallic uit de spuitbus, blauwe is afplakband, laat ik nog zitten want ik wil nog blanke lak over het zilver spuiten. Voor het uiterlijk hoeft het niet, heeft nu een zijdeglans maar ziet goed uit, maar met blanke lak is de velg misschien makkelijker schoon te maken en duurzamer. De blanke lak komt niet over het gepolijste deel. Als test heb ik nog een oude kromme velg ook met deze zilverkleur gespoten om te zien of en hoe de blanke lak (2-componenten auto lak) zich ermee verdraagt en hoe het uitziet.

Afbeelding

Vrijdag komen de banden erop. Het polijsten is misschien toch wel wat bling bling en ik vrees voor de duurzaamheid, als je het aanraakt met een vette vinger heb je al een vlek die met een doekje niet geheel weggaat, moet je weer commandant gebruiken. Misschien had ik na het schuren met 2000, toen het al een mooie matte glans had, gewoon de blanke lak erover moeten doen. Kan altijd nog, weer opschuren met 2000. Plaatje van velgen op de Sud volgt vrijdag. Moe maar voldaan.
Laatst gewijzigd door bert308 op vr jul 21, 2006 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 10:42

Ziet erg erg mooi uit =P~

Maar: 2K lak over de flexa 1K lak, gaat dat niet reageren??????
Ik zou het eerst op een proefstuk uitproberen voordat je het op zo'n mooie velg doet.

Ik heb mijn velgen met Belgom behandeld. Dit brengt namelijk ook een beschermlaagje aan.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 11:08

Maar: 2K lak over de flexa 1K lak, gaat dat niet reageren??????
Ik zou het eerst op een proefstuk uitproberen voordat je het op zo'n mooie velg doet.
Als test heb ik nog een oude kromme velg ook met deze zilverkleur gespoten om te zien of en hoe de blanke lak (2-componenten auto lak) zich ermee verdraagt en hoe het uitziet.
Ik heb mijn velgen met Belgom behandeld. Dit brengt namelijk ook een beschermlaagje aan.
Ik heb dit spul inmiddels op internet gevonden, kun je het ook gewoon ergens in een winkel kopen, welke zaken hebben zoiets?
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 11:17

Sorry :oops: door de warmte die zin van het uitproberen denk ik over het hoofd gezien.

Belgom wordt bij bijna elke motorzaak wel verkocht.

Afbeelding


edit: zie nu pas dat Erwin ook al een plaatje van Belgom op pagina 2 geplaatst had. Ik heb niet het hele topic gelezen, vandaar ....................

Roel
Laatst gewijzigd door roel op do jul 20, 2006 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

*****5Sterren*(6)

Re: RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 11:55

=D> 8)
Jij moet velgendokter worden....
Grtz, fRank
Of gewoon 'Wielenarts'. Een stapje verder! Prachtig gedaan met een geweldig resultaat. Petje af.

:shock: Mondkapje gebruikt?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 18:57

Afbeelding
Geweldig mooie velgen zijn dit. Staat ruig onder een youngtimer. Maar ik vind ze met die donkere spaken toch nog iets mooier. :wink:

Gebruikersavatar
Erwin
Member
Member
Berichten: 194
Lid geworden op: za apr 30, 2005 15:05
Locatie: Hoornsterzwaag
Contacteer: Website

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 21:16

Leuk dat mensen geinspireerd raken als ze iets zien! :D
Ziet er geweldig uit! Nu nog even napoetsen met Belgom alu en de glans is bijna chroom.
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 21:26

Ziet er geweldig uit! Nu nog even napoetsen met Belgom alu en de glans is bijna chroom.
Moet wonderspul zijn, dat Belgom! Zal ik dan maar via ebay bestellen. Ik had de velgen vandaag buiten liggen in de zon zodat de lak op het hart kon uitharden en het deed pijn aan de ogen, zij fonkelden! Ik heb besloten de blanke lak achterwege te laten, ze zien er zo perfect uit en ik kan het alleen nog maar verknoeien. Bovendien werkt blanke lak als een vergrootglas op de kleinere oneffenheden, gevolg van het ooit loshacken van de anti-diefstalbouten toen de sleutel kaduuk was.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 21:38

Deze velgen zaten in 5-gats uitvoering toch ook onder de Britse 75 veloces ?? Vind ze erg mooi !

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 21:40

Werkelijk prachtig resultaat :shock: :thumbs: en dat met een aardappelmachine :lol:

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 21:42

Belgom kun je toch bij vrijwel iedere betere automaterialen zaak krijgen??? Lijkt me een beetje omslachtig om het via ebay te doen. Of is dat veel goedkoper?

Maar goed. Wel weer een zeer simpele maar geniale oplossing van Bert308. En wasmachine motor en een snaartje. Helemaal top. Ga ik onthouden en ooit zelfbouwen!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erwin
Member
Member
Berichten: 194
Lid geworden op: za apr 30, 2005 15:05
Locatie: Hoornsterzwaag
Contacteer: Website

RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 21:53

Belgom alu koop je voor €12,- bij iedere grote motorzaak.
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Renovatie velgen

do jul 20, 2006 23:00

Deze velgen zaten in 5-gats uitvoering toch ook onder de Britse 75 veloces ?? Vind ze erg mooi !
Yep , volgens mij heeft forumlid simp ze onder de rode 75 qv zitten.
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Renovatie velgen

vr jul 21, 2006 00:34

Deze velgen zaten in 5-gats uitvoering toch ook onder de Britse 75 veloces ?? Vind ze erg mooi !
Weet ik niet, maar ik heb wel een originele Engelse folder van de Alfa Sprint, deze werd in GB geleverd met de Zender bodykit en deze zelfde velgen, zij het niet in 7.5x14 maar beschaafdere 6x14 (dacht ik) met 185/60 banden.
Wat betreft Belgom, ik had het gevonden op Ebay maar kreeg inderdaad vandaag zelf de ingeving dat de motorpoetsers dit ook wel zullen gebruiken, ik zal de eigenaar van de locale Harley-accesoire shop morgen maar eens aan zijn baard trekken, figuurlijk, niet letterlijk anders wordt ie kwaad en dat wil je niet (Paul Teutel Sr. lookalike).

edit: ik had hierboven getypt dat na het natschuren met 2000 commandant4 en toen commandant3 gebruikt was, heb ik aangepast want het moet zijn eerst commandant4 en toen commandant5, commandant5 is 'scratch remover"
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

Re: RE: Renovatie velgen

vr jul 21, 2006 13:34

Deze velgen zaten in 5-gats uitvoering toch ook onder de Britse 75 veloces ?? Vind ze erg mooi !
Yep , volgens mij heeft forumlid simp ze onder de rode 75 qv zitten.
Grtz, fRank
Inderdaad, in 7x15 met een vrij lage ET waarde, ik heb er zelfs originele Revolution centercapjes voor kunnen vinden. 8)
Afbeelding

Maar ook onder engelse 75s hebben deze velgen gelegen: Afbeelding
Afbeelding
Alfa Romeo 4C Spider
Abarth 124 Spider

Terug naar “Projecten”