Hola Guilia Tom,
Bedankt voor je adviezen. Ik ga er ‘even’ op in.
De motor staat inderdaad te schudden bij het stationair lopen, maar niet veel. Ik vraag mij af of dit zo al was bij de laatste afstelling…..
Ik zal na afstelling vd bougies met de hand onder de luchtfilterbak de hele carb partij iets proberen te lichten om te kijken of het een lek is en een en ander aandraaien.
De auto start op zich snel met de hitte hier ondanks de verkeerde bougie afstelling. Wel bij een koude motor meer last van inhouden in z’n 1 en 2.
Of de auto überhaupt wel goed gelopen heeft na de revisie vraagt om enige toelichting. Om een lang verhaal, beter drama, kort te houden even puntsgewijs de historie:
- Nadat ik de auto ruim 15 jaar geleden in NL heb gekocht bij een officieele Alfa dealer, is de rokende motor al snel vervangen door de huidige;
- Bleek ook dezelfde problemen te geven en heb 10 jaar geleden bij de ‘oude’ Arese garage te Badhoevedorp een revisie laten uitvoeren. Zuigers, cylinders en oa de oliepomp zijn vervangen met een afsluitende koprevisie naar loodvrij.
- Na een restauratie van nog eens 5 jaar, meer in de stalling wachten op afbouw door een deskundige, heb ik de motor daarna pas zelf belast kunnen ervaren. Volgens de taxateur, een alfa kenner/Bertonist, liep deze als een zonnetje;
- Echter weinig daarna gereden en dus meer in een stalling gestaan., totdat ik 3 jaar terug heb besloten de auto te laten overhalen naar ons nieuwe stek bij Malaga in Zuid Spanje. Echter op de terugweg vd APK kreeg ik van de garage in NL door, dat de koppakking eruit was geblazen. Na wederom een koprevisie….is de auto door een kennis zonder problemen, ruim 2500 km, bij ons afgeleverd. Deze heeft er nu het meeste plezier van gehad…
- Na een jaar met de auto enkele ritjes naar tevredenheid gereden te hebben, alleen de bonkende cardanas vroeg om aandacht, moest het kenteken in 2004 overgezet worden naar Spaans. Wettelijk al na 180 dg verplicht, maar met de NL APK controle niet te voorkomen. Dit is een verhaal op zich zeker hier in het zuiden, omdat invoer van klassiekers vrijwel of niet lijkt voor te komen, en homologatie aangevraagd moet worden, eigenlijk op de originele uitvoering. Door kennisgebrek en coulanse, is de auto officieel een 1300 gebleven ondanks de 1600 motor en zijn de afwijkende velgen en bandenmaten nu ‘origineel’ op de papieren…. Echter voor het zover was, ging de lokale APK mis met een te hoge Co van +/- 6.0. Ik ben direct bij een vd vele Bosh Service Centres terechtgekomen. Dit resulteerde wederom in een koprevisie ivm volgens hen compressie verschillen. Uiteindelijk na 1 jaar, 2005, was het resultaat een nog hogere Co van 9.0 met een slecht lopende motor, die naar benzine stonk en ratelende kleppen had. Ze konden oa de bijbehorende carburateurs niet afstellen ondanks een door mij geregeld revisiesetje met stelschroefjes uit NL. Daarom is ook nog door mij bij de laatste Arese de set carburateurs omgeruild voor een gereviseerde set (op de heenweg dacht de Guardia Civiel eerst dat we een bom hadden door de stank van benzine en schoonmaakmiddel). Uiteindelijk als enige resultaat is de auto goedgekeurd met een Co van 2.0, vraag mij niet hoe. Want met de auto was niet te rijden. Een klacht is formeel afgewezen, en ik ben nu met Bosch zelf nog bezig om verhaal te halen, aangezien de centra als deskundige op alle auto’s, ook oude, met name op injectie en carburatie worden aangeprezen. Die wij hadden kon naar later bleek niet eens de juiste schroeven om te stellen vinden, en de revisie is mogelijk overbodig geweest alsmede de vervanging vd carburateurs.
- Uiteindelijk heeft de ‘britse schrootsleutelaar’ de ellende ontraffeld wat neer kwam op vervanging van een aantal kleppen die handmatig bijgevijld waren, verwijderen van overvloedig vloeibare pakking (had ik ook gezien van buiten, ongeloofelijk terwijl het blok eerst netjes was, en is voorzover te controren niet inwendig terecht gekomen), controle en schoonmaken van de carburateurs (uitbesteed aan een specialist) en wederom hopelijk de laatste koprevisie (uitbesteed aan een specialist, niet die van Bosch). Van de kop blijft onderhand niets meer over….. Maar goed een en ander ziet er nu wel weer keurig uit, alleen het afstellen met een standaard afstelapparaat en lamp wilde niet echt lukken. Ik heb zelf de verspringende timing met lamp gezien,wat volgens oa Arese meer voorkomt bij deze Alfa’s door speling op de verdeleras, niet een probleem. Het enige nu is dat het blok olie zweet, ik denk door de hitte buiten, en de kop moet nog nagesteld worden, na 500 km is mij verteld.
- Wat ik veel eerder had moeten doen, via de lokale regio vertegenwoordiger, een GT 1750 Bertone eigenaar, van de grootste Alfa club in Spanje ben ik bij de blijkbaar enige Alfa specialist hier terechtgekomen, irionisch genoeg een Franse garagist. Deze heeft afgelopen mei met de bekende kwikkollommen apparatuur de auto afgesteld. Hij wilde zelf eerst de carburateurs nog nalopen en schoonmaken, wat ik natuurlijk niet weer nodig vond en afgewezen…..misschien toch een slecht idee, en vond de Champion bougies maar vreemd, maar accepteerde dat ik geen Golden Lodge wilde ivm natslaan. Afstelling vd bougies is mijn fout, niet goed begrepen vanuit NL.
- Ter afsluiting van deze historie, ik ben een niet technische liefhebber met ook nog een in NL wachtende Alfasud en wensen, en hoewel de liefde nu erg op de proef wordt gesteld, het virus nog voortwoekerd. In NL is de onderdelen en specialisten situatie een wereld van verschil met hier, althans zeker in het Zuiden waar alles nog eens langzamer gaat, nog achterloopt, en klassiekers in feite oldtimers zijn in concours staat tbv de club ‘optochten’. De rest is oud spul zonder airco. Met alleen WA verzekeringen voor klassiekers, zie je dagelijks vrijwel geen klassiekers, behalve de verdwaalde en lokaal geproduceerde SEAT 500, kopie vd FIAT 500., of buitenlanders. Het hele klassieker gebeuren is geconcentreerd rondom Madrid en Barcelona.
Zodra het kan zal ik bij het begin beginnen door voorzichtig naar de lokale Alfa specialist te gaan, zo’n 50 km van hier met de adviezen als richtlijn. Van controle van juiste sproeier bezettingen tot bobine. Wie weet kom ik nog met een verhaal in het Klaverblaadje met eind al goed….. met dank aan de reacties.