harkom
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma feb 20, 2006 20:49

Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Bertone

di jul 18, 2006 19:40

De motor, een 1600, van mijn bertone heeft een koprevisie naar loodvrij gehad met montage van een vervangende set gereviseerde dubbele Webers van het juiste type welke pas zijn afgesteld. Echter in de 1e en 2e versnelling op vooral lage snelheden en bij optrekken met weinig gas, vooral bij een koude motor, blijft hij inhouden of geeft een 'roggelend' geluid alsof hij verzuipt. Tijdens een testrit na een stilstand van ruim een maand na afstellen, is met het rijden in een file met kort optrekken en wachten, tot twee keer toe een harde dubbel ontploffende knal met rook uit de uitlaat gekomen bij het optrekken in z'n 1 en 2. Het optrekken ging ook gepaard met inhouden en het 'roggelend' geluid. Hierna liep de motor naar huis in alle versnellingen minder soepel. Aangezien ik in Zuid Spanje woon met huidige temperaturen boven de 35 graden, is de uitlaat zeer heet, en lijkt mij een ontbranding makkelijk te kunnen. De auto heeft in Nederland, maar dan met de Webers die bij de motor zaten, nooit eerder dit gedaan. Op aanraden van een specialist in Nederland gebruik ik als bougies Champion RN7IJC (beter is CC, maar die kon ik niet zo snel vinden). De afstelling van de elektroden is nu 0.2 ipv geadviseerde 0.7. Dit moet nog gecorrigeerd worden. Een en ander gaat hier niet zo makkelijk ivm weining specialisten voor oude Alfa's

Heb daarna de volgende dag nog even de motor stationair laten lopen na eerst de bougies gecontroleerd te hebben, met het volgende resultaat:

Vanaf het voorraam naar voren (weet even niet hoe geteld wordt):
'1e' cilinder: bougie electrode bruin /grijs en droog
'2e' cilinder: bougie electrode wit/grijs droog; echter boven +/- 2000 toeren een ploffend geluid met 'rook/damp' tussen naar het lijkt de aansluiting van de carburateur en het tussen rubber naar het blok. Gebeurd niet bij normaal stationair draaien op 900 toeren. De tussenrubbers zijn net vernieuwd !
'3e cilinder: bougie electrode wit/grijs droog;
'4e cilinder: bougie electrode bruin/zwart droog;

Lijkt mij dat de verbranding goed is, alleen de 4e cilinder is minder en natuurlijk een probleem bij de 2e.

Twee vragen:
1) Is de ontploffing in de uitlaat en het ploffen bij de 2e cilinder gevaarlijk/schadelijk bij gebruik ?
2) Wat zou de oorzaak(en) kunnen zijn. De afstelling van de bougies elektroden, probleem van het 'ploffen' bij de 2e cilinder (een lek/slechte aansluiting cq valse lucht) of iets anders ?

Hopelijk kan ik dan hiermee gericht naar de enige specialist in de buurt, een uurtje rijden.

harkom
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma feb 20, 2006 20:49

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

wo jul 19, 2006 14:31

Durft nog iemand te reageren op de vraag of een deel van de vragen. Sorry, het is een lange intro, maar wie kan me wat verder helpen.... :(

Bijvoorbeeld denk ikzelf dat het lek bij de carburateur aansluiting vd 2e cilinder ontstaan is door de extreme buitentemparaturen hier nu de auto buiten staat. Zou het vaster aandraaien van de bevestiging een oplossing zijn of is er meer aan de hand ? :?

Tja, en lost dit de te late of vroege ontbranding via de uitlaat op. Een kennis van mij zag er in iedergeval geen direct gevaar in ? :roll:

Is er iemand met ervaring en kennis ....... :P

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

wo jul 19, 2006 15:20

Hoi,

Witte bougie duidt op een veel te arm mengsel. Controleer vlotterkamer niveau eens in alletwee de carburateurs (weet de juiste waarde even niet maar ze moeten in iedergeval identiek zijn.
En zet vandaag nog die bougies op 0,7! Voor je het weet heb je anders een gesmolten bougie (rommel in de verbandingskamer) of een gat in een zuiger.
Controleer ook even de bougiekabels en kap en natuurlijk het ontstekingstijdstip.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

kroehlur

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

wo jul 19, 2006 15:39

Je telt de cilinders van voren naar achteren.

Dus, cilinder 2 en 3 hebben een te arm mengsel. Probeer met lopende motor met remmenreiniger of WD-40 bij je carb rubbers te spuiten. Hoor je een verschil in toerental heb je een lek. Het klinkt iig alsof je 3e lekt. Dat moet je zo snel mogelijk verhelpen want anders heb je zo een gat in een zuiger. Controleer daarbij ook de vacuum slang naar je rembekrachting. Als die lekt zie je het meestal bij de 4 (het dichst bij de aansluiting) maar je weet maar nooit. Slang evt. dichtknijpen maar verder met de remmenreiniger spuiten.

Staat je ontsteking goed? Ff laten timen - moet elke garagist kunnen doen.

EDET: Als je bezig bent met remmenreiniger rondspuiten langs je carbrubbers, duw en trek dan ff een beetje aan de carbs. Dan zie je of er een lek is die alleen maar open gaat als de carbs bewegen.

Suc6

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

wo jul 19, 2006 17:00

Idd EERST remreiniger truc en controleer het gehele inlaattraject. Als de zaak net los geweest is, en je "nies" verschijnselen hebt is het zeer aan te raden alle moeren/bevestigingspunten nog eens na te trekken.Hiervoor moet je waarschijnlijk even een sleutltje opoffferen door er een stuk van af te slijpen, anders kun je niet elke moer natrekken.
Bekijk ook uiterst zorgvuldig de aansluiting van je rembekrachtiger op gasdichtheid.

Vraag; Je geeft aan van die verschillende bougiekleuren. Heb je vantevoren wel even een redelijke afstand met een warme motor gereden?, anders is het moeilijk om daar zo al iets van te zeggen.

Stel je onsteking af bij pakweg 5000 toeren op merkteken M. (Massimo=Maximum)
Controleer je accelereratiesproeiers.!!
Die dingen zijn heel klein en zitten zeer snel verstopt. Controleer ook of ze alle vier een mooie straal geven bij het gasgeven. ( Carbs er even afhalen om dit te constateren.) Kijk uit: De acc sproeiers van Weber spuiten niet naar beneden, maar spuiten richting de inlaat dus weer niet zo "slim"om ze recht voor je ogen te houden. :wink:

Bougies op 0.7, en bij electr ontsteking op 0.8.
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo jul 19, 2006 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

wo jul 19, 2006 17:27

ik durf wel te reageren, maar het heeft geen zin!!!

zet je bougies op 0,7 a 0,8 en dan belast de motor uitzetten en kleuren kijken.
Zoals beschreven zeggen de kleuren nopes, nada.. en met de gestelde elektrodeafstand al helemaal zinloos...

Je hebt een combiprobleem.. carbs niet ok en ontsteking niet ok...

harkom
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma feb 20, 2006 20:49

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

wo jul 19, 2006 22:45

Bedankt voor de snelle reacties.

Er is ruim 400 km gereden met de bougies. Het probleem met de 'ontploffende' ontbranding in de uitlaat met rook is net geconstateerd door file rijden.

Ik heb het mogelijke 'lek' gecontroleerd door herhaaldelijk WD-40 op de gehele inlaat te spuiten, zowel op de aansluiting van de carburateurs met de nieuwe tussenrubbers (10 mnd terug vervangen bij de revisie) als ook de tussenrubbers zelf, maar geen toerenverschil gehoord. Wel dat het zgn 'niesen' met rook/damp, zoals het lijkt vanuit de tussenrubbers, eerst bij koude motor al optreed tussen de 1000 en 1500 toeren om daarna met een warme motor, zo'n 5-10 minuten later pas daarboven, zelfs pas boven de 2000 toeren op te treden, maar dan in mindere mate. Het gebeurd overigens niet alleen bij de 3e cilinder (van voor naar achter dus), maar ook in de buurt vd 2e cilinder. Tja ik heb daarom nog niets nagetrokken, omdat ik het even niet weet of dit gaat helpen en het juiste gereedschap daarvoor niet direct voor handen had.

De bougie afstelling moet nog gedaan worden en de timing vd ontsteking zou goed moeten zijn aangezien die bij de eindmontage vd revisie, wel 10 mnd geleden, uitvoerig is gecontroleerd. Echter had de betreffende persoon, een gediplomeerde ex Rover/Triumph monteur, alleen jarenlange ervaring met Engelse klassiekers en bleef daarom klagen over een verspringende timing. Volgens Arese, nu net ter ziele, die de gereviseerde carburateurs set had geleverd, zou dit normaal zijn bij deze Alfa's door een standaard speling op de verdeleras !?

Verder had ikzelf uit algemene technische literatuur begrepen, dat alleen een verkeerde warmtegraad van een bougie onherstelbare schade kan veroorzaken aan de motor en niet een onjuiste electroden afstand. Maar goed dat wil ik niet uittesten en punt blijft een verkeerde ontbranding door naar ik begrijp toch een verkeerde onsteking. via ee andere bron zou dit veroorzaakt kunnen worden in de verdeler, oa condensator, contactpuntjes, verdeelkap scheurtjes, bougiekabels (de bougie isolatoren zijn nl. door muis aangevreten tijdens stilstand van bijna 10 maanden na de revisie). Ook werd voorgesteld de bobine te vervangen met een hoogspannings bobine van Bosch, wanneer de oude niet meer de minimale 7 volt spanning heeft

Misschien dat de 10 maanden stilstand in de buitenlucht van aug '05 t/m afgelopen april geen goed heeft gedaan op de revisie.

Nog commentaar en/of suggesties wat ikzelf kan doen alvorens een en ander voor te leggen bij de lokale specialist ?

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

do jul 20, 2006 00:34

Beste Harkom,

Bovenstaande knarren die gereageerd hebben - geloof mij - DOE HET WAT ZIJ ZEGGEN als je het probleem wilt oplossen! Bougies op 0.2 zetten is vragen om trubbles.
Je mag blij zijn dat de ervarenen op 105 gebied hebben gereageerd, zij hebben wat meer ervaring als de gediplomeerde britse schrootsleutelaar (sorry ik moest een grapje maken) :oops:

Staat je motor ook te schudden bij het stationair lopen?
Of ligt ie stil?
Treed er verandering op als je met de hand onder de luchtfilterbak de hele carb partij iets probeert te lichten?
Hoe start de auto? koud en warm (met goede elektrodeafstand)

Heeft de auto überhaupt wel goed gelopen na de revisie (en niet een kwartiertje)

Volgens mij is het valse lucht probleem wel redelijk in orde want niesen is toch iets serieuzers...
OK - de onsteking zou goed staan - ik begrijp alleen niet dat deze kan verspringen helemaal niet als die met de lamp is gesteld.
Ga aub uit van de standaardwaarden van de auto en niet van de ervaringen van een non alfa persoon - hoe goed bedoeld het allemaal ook is want één ding is zeker: dit gaat niet lang de goede kant op met dit probleem.

Controleer gewoon alles want je had het over het aanvreten van kabels door een muis??? Alle aansluitingen nalopen en schoonmaken enne kijk eens 's avonds in het pikdonker naar je lopende blok - dan zie je zo een lek in het elektrische systeem....
Begin bij het begin.

Succes!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

harkom
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma feb 20, 2006 20:49

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

do jul 20, 2006 18:00

Hola Guilia Tom,

Bedankt voor je adviezen. Ik ga er ‘even’ op in.

De motor staat inderdaad te schudden bij het stationair lopen, maar niet veel. Ik vraag mij af of dit zo al was bij de laatste afstelling…..

Ik zal na afstelling vd bougies met de hand onder de luchtfilterbak de hele carb partij iets proberen te lichten om te kijken of het een lek is en een en ander aandraaien.

De auto start op zich snel met de hitte hier ondanks de verkeerde bougie afstelling. Wel bij een koude motor meer last van inhouden in z’n 1 en 2.

Of de auto überhaupt wel goed gelopen heeft na de revisie vraagt om enige toelichting. Om een lang verhaal, beter drama, kort te houden even puntsgewijs de historie:
- Nadat ik de auto ruim 15 jaar geleden in NL heb gekocht bij een officieele Alfa dealer, is de rokende motor al snel vervangen door de huidige;
- Bleek ook dezelfde problemen te geven en heb 10 jaar geleden bij de ‘oude’ Arese garage te Badhoevedorp een revisie laten uitvoeren. Zuigers, cylinders en oa de oliepomp zijn vervangen met een afsluitende koprevisie naar loodvrij.
- Na een restauratie van nog eens 5 jaar, meer in de stalling wachten op afbouw door een deskundige, heb ik de motor daarna pas zelf belast kunnen ervaren. Volgens de taxateur, een alfa kenner/Bertonist, liep deze als een zonnetje;
- Echter weinig daarna gereden en dus meer in een stalling gestaan., totdat ik 3 jaar terug heb besloten de auto te laten overhalen naar ons nieuwe stek bij Malaga in Zuid Spanje. Echter op de terugweg vd APK kreeg ik van de garage in NL door, dat de koppakking eruit was geblazen. Na wederom een koprevisie….is de auto door een kennis zonder problemen, ruim 2500 km, bij ons afgeleverd. Deze heeft er nu het meeste plezier van gehad…
- Na een jaar met de auto enkele ritjes naar tevredenheid gereden te hebben, alleen de bonkende cardanas vroeg om aandacht, moest het kenteken in 2004 overgezet worden naar Spaans. Wettelijk al na 180 dg verplicht, maar met de NL APK controle niet te voorkomen. Dit is een verhaal op zich zeker hier in het zuiden, omdat invoer van klassiekers vrijwel of niet lijkt voor te komen, en homologatie aangevraagd moet worden, eigenlijk op de originele uitvoering. Door kennisgebrek en coulanse, is de auto officieel een 1300 gebleven ondanks de 1600 motor en zijn de afwijkende velgen en bandenmaten nu ‘origineel’ op de papieren…. Echter voor het zover was, ging de lokale APK mis met een te hoge Co van +/- 6.0. Ik ben direct bij een vd vele Bosh Service Centres terechtgekomen. Dit resulteerde wederom in een koprevisie ivm volgens hen compressie verschillen. Uiteindelijk na 1 jaar, 2005, was het resultaat een nog hogere Co van 9.0 met een slecht lopende motor, die naar benzine stonk en ratelende kleppen had. Ze konden oa de bijbehorende carburateurs niet afstellen ondanks een door mij geregeld revisiesetje met stelschroefjes uit NL. Daarom is ook nog door mij bij de laatste Arese de set carburateurs omgeruild voor een gereviseerde set (op de heenweg dacht de Guardia Civiel eerst dat we een bom hadden door de stank van benzine en schoonmaakmiddel). Uiteindelijk als enige resultaat is de auto goedgekeurd met een Co van 2.0, vraag mij niet hoe. Want met de auto was niet te rijden. Een klacht is formeel afgewezen, en ik ben nu met Bosch zelf nog bezig om verhaal te halen, aangezien de centra als deskundige op alle auto’s, ook oude, met name op injectie en carburatie worden aangeprezen. Die wij hadden kon naar later bleek niet eens de juiste schroeven om te stellen vinden, en de revisie is mogelijk overbodig geweest alsmede de vervanging vd carburateurs.
- Uiteindelijk heeft de ‘britse schrootsleutelaar’ de ellende ontraffeld wat neer kwam op vervanging van een aantal kleppen die handmatig bijgevijld waren, verwijderen van overvloedig vloeibare pakking (had ik ook gezien van buiten, ongeloofelijk terwijl het blok eerst netjes was, en is voorzover te controren niet inwendig terecht gekomen), controle en schoonmaken van de carburateurs (uitbesteed aan een specialist) en wederom hopelijk de laatste koprevisie (uitbesteed aan een specialist, niet die van Bosch). Van de kop blijft onderhand niets meer over….. Maar goed een en ander ziet er nu wel weer keurig uit, alleen het afstellen met een standaard afstelapparaat en lamp wilde niet echt lukken. Ik heb zelf de verspringende timing met lamp gezien,wat volgens oa Arese meer voorkomt bij deze Alfa’s door speling op de verdeleras, niet een probleem. Het enige nu is dat het blok olie zweet, ik denk door de hitte buiten, en de kop moet nog nagesteld worden, na 500 km is mij verteld.
- Wat ik veel eerder had moeten doen, via de lokale regio vertegenwoordiger, een GT 1750 Bertone eigenaar, van de grootste Alfa club in Spanje ben ik bij de blijkbaar enige Alfa specialist hier terechtgekomen, irionisch genoeg een Franse garagist. Deze heeft afgelopen mei met de bekende kwikkollommen apparatuur de auto afgesteld. Hij wilde zelf eerst de carburateurs nog nalopen en schoonmaken, wat ik natuurlijk niet weer nodig vond en afgewezen…..misschien toch een slecht idee, en vond de Champion bougies maar vreemd, maar accepteerde dat ik geen Golden Lodge wilde ivm natslaan. Afstelling vd bougies is mijn fout, niet goed begrepen vanuit NL.
- Ter afsluiting van deze historie, ik ben een niet technische liefhebber met ook nog een in NL wachtende Alfasud en wensen, en hoewel de liefde nu erg op de proef wordt gesteld, het virus nog voortwoekerd. In NL is de onderdelen en specialisten situatie een wereld van verschil met hier, althans zeker in het Zuiden waar alles nog eens langzamer gaat, nog achterloopt, en klassiekers in feite oldtimers zijn in concours staat tbv de club ‘optochten’. De rest is oud spul zonder airco. Met alleen WA verzekeringen voor klassiekers, zie je dagelijks vrijwel geen klassiekers, behalve de verdwaalde en lokaal geproduceerde SEAT 500, kopie vd FIAT 500., of buitenlanders. Het hele klassieker gebeuren is geconcentreerd rondom Madrid en Barcelona.

Zodra het kan zal ik bij het begin beginnen door voorzichtig naar de lokale Alfa specialist te gaan, zo’n 50 km van hier met de adviezen als richtlijn. Van controle van juiste sproeier bezettingen tot bobine. Wie weet kom ik nog met een verhaal in het Klaverblaadje met eind al goed….. met dank aan de reacties. :wink:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

vr jul 21, 2006 00:51

Ga nu even lezen: :wink: :

VALSE LUCHT en/of ontsteking. Mogelijk staan je carb's ook niet synchroon.
Sproeierbezetting (eerst) absoluut niet wijzigen. :!:

Het varieren van het onstekingstijdstip is NIET normaal voor een 105. Check vervroegingsmechanisme op gangbaarheid en controleer je onderbrekerasje op speling.

(En lees de rest nog een rustig door.)

En idd, je komt er zelf al mee: Laat er even een "Deskundige" naar kijken. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

vr jul 21, 2006 08:17

Idd EERST de echte deskundige laten kijken. Ik kan me niet voorstellen dat het een groot probleem is. Er moet gewoon goed afgesteld worden.
Doe EERST die bougies.
En mail dan vervolgens de volgende meneer. Ik ken deze man goed, hij is een spanjaard die nederlands spreekt, en zeer actief is in de spaanse alfa club. Vraag hem dan naar mensen in de club die jou kunnen helpen, cq goede specialisten in je regio.
Dit is een goeie pik.
Julio Fernandez: jfernandez@kyoceramita.es danwel: alfaromeoclub@yahoo.es.
www.clubalfaromeoespana.es.
Doe Julio de groeten van Rik, en dan gaat het vast goed komen.
Mijn ouders wonen ook in Spanje, mocht je onderdelen nodig hebben die je niet rap krijgen kan, laat het weten!
Succes!
Rik Zuurbier
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

harkom
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma feb 20, 2006 20:49

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

vr jul 21, 2006 15:10

Hi Rik,

Bedankt voor het uitwisselen van de contactgegevens. Ik heb zoals vermeld met de regio vertegenwoordiger van Andalusie waar ik woon gesproken, blijkt dezelde club te zijn nu ik dit naloop. Het is overigens .com ipv .es op het eind. Hij heeft mij z'n garage geadviseerd waar ik de afstelling laatst heb gedaan. Vreemd dat ze niet iets geconstateerd hebben, maar ja mijn ervaring is, dat men zeker hier niet gauw opmerkingen, oplossingen of adviezen geeft, ook wanneer gevraagd. Eerder moet je soms eerst allerlei documenten tekenen dat ik opdracht gaf voor en de auto weer accepteerde. Er stonden ook vrijwel geen Alfa's, alleen een verdwaalde matige 75, en verder de reguliere reperatie gevallen. Alfa;s zijn een schaars goed, en worden technisch al snel gelijk geschakeld met Ferrari's, zeer exotsich, MUY COMPLICADO.....

Ik ben dan ook zeer verguld met het contact, Julio Fernandez, en zal hem zeker benaderen voor mogelijke alternatieven etc en de groeten overbrengen. En nog wel in het Nederlands. Tja, mijn Spaans is nog niet op 'integratie' niveau, zou ik Nederland zeker niet slagen......

Wat onderdelen betreft heb ik mij redelijk kunnen redden met een voormalig NL contact bij Alicante, die daar een bedrijfje heeft in Italiaanse klassiekers, hoofdzakelijk Alfa's, maar ik zou graag gebruik maken van het aanbod wanneer dit niets opleverd. Hoe kan ik jou of je ouders benaderen.

En mocht jij, en dat geldt ook voor de andere reacties en leden op dit forum, in de buurt zijn, laat ik graag de mooie omgeving zien. Met zee, bergen , groen en mooie dorpjes met uitdagende bergweggetjes, een echt Alfa rij paradijs.behalve in juli/augustus zonder airco..... Er wordt hier ook elk jaar in mei een groot offcieele klassieker rally gehouden, een van de dingen die ik met de Bert wil ondernemen. Daarnaast is er hier blijkbaar een automuseum in Marbella met een vooroorlogse Alfa Romeo 8C 2.300 Monza uit 1931, winnaar in de openingsrace van het circuit van Montjuic op 25 juni 1933, met Juan Zanelli aan het stuur, die daarmee de IV Grote Prijs van Penya Rhin en I Cup Barcelona won. Zie de aangegeven site van Club AR Espana onder de foto's 2006, Reunion Andalusia.

Mogelijk dat ik vanuit hier meer ga doen met de SCARB en de club in Spanje voor uitwisseling. Was een van de oorspronkelijke plannen naast een klassieker handel. Eerst de auto weer goed rijdende krijgen. Misschien dat ik op de komende de SCARB Spectaculo ben met de Alfasud, heb al 4 jaar de bijeenkomsten moeten missen, ook helaas het jubileum. Wie weet kunnen we een biertje drinken op de goede afloop. Ik ben bereikbaar op
concours_classic_cars@hotmail.com

Saludos,
Harry Komies

Giulia555

Re: RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr

vr jul 21, 2006 15:58


Wat onderdelen betreft heb ik mij redelijk kunnen redden met een voormalig NL contact bij Alicante, die daar een bedrijfje heeft in Italiaanse klassiekers, hoofdzakelijk Alfa's, maar ik zou graag gebruik maken van het aanbod wanneer dit niets opleverd. Hoe kan ik jou of je ouders benaderen.

Saludos,
Harry Komies
Die persoon ken ik ook en ik zou als ik jou was daar zeeeeer voorzichtig mee zijn (en dan druk ik me voorzichtig uit)

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

vr jul 21, 2006 17:51

@ Giulia 555
Idem. Mijn vader was er vorige maand, en ik vertelde hem eea.
Harry,
ik ben te bereiken via Rikz@casema.nl.
Ben zelf ook vaak genoeg in Spanje! Laat horen wat Julio te melden heeft!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

harkom
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma feb 20, 2006 20:49

RE: Ontbranding in de uitlaat van mijn Guilia GT 1300 jr Ber

vr jul 21, 2006 20:35

Hola Rik en Guilia 555,

Bedankt voor de waarschuwingen en contact gegevens. Ik zal zeker berichten over Julio, die ik eerder gemailed heb. Ik ben benieuwd wat hij weet over de garage die ik heb gebruikt voor afstellen, naast een Bosch Service Centre alternatied, en of hij alternatieven heeft. Misschien dat ik als lid van ook de Spaanse club voor uitwisseling kan zorgen met SCARB. Maar eerst weer rijden......

Saludos,
Harry

Terug naar “Algemene Technische vragen”