Het wordt (werd?) wel vaak gedoogd gedurende de eerste paar weken na verloop van de APK. Bij aanhouding moet je dan wel je afkeurbewijs kunnen laten zien en agent overtuigen dat je onderweg bent naar een herkeuring. Dat is dus lastig als je zoals ik in Delft woont en in Leeuwarden wordt aangehouden; dan vervalt de geloofwaardigheid een beetje en moet je vertrouwen op de bekende plattelandsvriendelijkheid.
Tegenwoordig heb je nog een gevaar. In Veendam zit zo'n klojo af en toe met wat knoppen te spelen en dan komen er weer een aantal APK signalen uit de computer rollen. Dan krijg je een paar dagen later automatisch een acceptgiro van het CJIB zonder dat ook maar één agent in de buurt van je auto is geweest.
2 maanden wordt gedoogd, zolang je er niet mee rijdt. Dus in die twee maanden zul je niet automatisch een acceptgiro thuis krijgen. Maar als je op de weg gepakt wordt krijg je gewoon een bekeuring.
Dit is het officiele statement van de RDW.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07
gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750
Als de apk is verlopen ben je ook niet verzekerd. Dus als je een ongeluk krijgt betaald de verzekering wel uit aan de tegen partij, maar ze komen wel weer bij jou om het uit gekeerde bedrag terug te vorderen.
Dit is een punt wat mensen vaak vergeten.
Zonder APK mag er niet gereden worden.
De twee maanden na afloop van de keuring is een regeling waarbij de boete niet wordt opgelegd, maar ook daarbinnen mag je niet rijden.
Een uitzondering: op de dag naar het APK keurstation mag je de auto wel gebruiken.
PS: in de twee maanden moet er wel en verzekering zijn en mrb betaald worden!
Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive
Agh, dan maar gewoon netjes op tijd naar de APK. Vonnut alleen zonde om de Spider in een zomermaand weg te brengen voor de apk: dan hoor je er mee te rijden
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999) Eat My Rust Racing
Ik mag toch aannemen dat jouw spider zo door de APK heen komt, dan is het enkel een paar uur dat je eraan kwijt bent dat kan de lol toch niet verpesten.
@ Pietro Originale: wees blij dat jouw Spider in de zomermaanden naar de APK mag. De mijne 'moet' eerder in het seizoen, als er nog kans op vorst en dus pekel is.Dat houdt in dat ik hem door die weersomstandigheden 'verplicht' moet rijden. Ik ben nu al een aantal jaren bezig om de auto telkens een aantal dagen later naar de APK te brengen (te laat) zodat die datum gaat verschuiven.
Fijn trouwens om hier te lezen dat er dus een soort van 2 maanden regeling is, dat kan voor mij mijn procedure iets vesnellen.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa
Ik ben nu al een aantal jaren bezig om de auto telkens een aantal dagen later naar de APK te brengen (te laat) zodat die datum gaat verschuiven.
Maar de datum veranderd toch niet mee als je te vroeg of te laat voor de APK gaat?!
Volgens mij blijft deze altijd vast (behalve bij aanschaf van een auto waar je een nieuwe APK op krijgt)[/quote]
159 2.0 JTDm TI SW 2012 (2024-....)
2018-2024 een groot zwart gat
156 1.9 JTD 16V SW Progression 2004 (2009-2018)
146 1.6 TS 16V Lusso 1998 (2002-2009)
33 1.4 IE Imola 1994 (R.I.P.)