Robert 75 V6

AANDACHTSPUNTEN 164??

do nov 10, 2005 08:53

Ik ben bezig met een 164, wie weet waar ik op moet letten??

ALVAST BEDANKT VOOR DE TIPS..................

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

do nov 10, 2005 10:01

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.alfa164club.nl/phpBB2/viewto ... t=aanschaf

Als je nog wat verder zoekt, zal er op dat forum nog wel het een en ander naar boven komen! Succes!
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

ma nov 28, 2005 09:08

Achterste dwarsbalk wielophanging, vaak onderhevig aan roest.
Voorste subframe idemdito.
Roestgevoelig in achterschermen:
-kokerbalk rond plastik dop
-bevestigingen kunststof binnenschermen
-bevestingingsklemmen kabel ABS sensor links en rechts

Verder geen noemenswaardige zaken, gewoon prima carroserie zeer goede sportsedan. :jumping:

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

ma nov 28, 2005 09:58

Controleer de handrem. Vaak blijft het asje wat je remklauw ingaat hangen. :!:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

ma nov 28, 2005 15:00

-afgebeulde remmen.
-motorsteunen.
-silent blocs met name achter. Anders veel overstuur.
-handrem is een probleem en soms moet echt de klauw worden vervangen.
-ventilatiemotor verwarmingssysteem.
-met modellen met ECC opletten dat je geen getik/gerommel uit dashboard hoort bij inschakelen contact.
Servo-motoren zijn kaduuk en je kan niet langer luchttoevoer regelenen voor bijvoorbeeld ontwasening. Zijn duur en
dashboard moet eruit.

Met name de laatste twee punten zijn vaak de reden om een 164 te verkopen want reparatie staat niet
in verhouding tot dagwaarde. Modellen na 1991 veel minder elektroproblemen. TS Super zijn nog sterker.

Goede auto's maar let op bij modellen met ECC of servo-motoren werken. 164 slaat bij koud/vochtig weer
snel aan en ontwaseming moet werken.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

ma nov 28, 2005 20:03

Hmm, schijnbaar heb ik een uitzonderlijk model...
Alhoewel.....modellen met ECC opletten dat je geen getik/gerommel uit dashboard hoort bij inschakelen contact.
Servo-motoren zijn kaduuk en je kan niet langer luchttoevoer regelenen voor bijvoorbeeld ontwasening. Zijn duur en
dashboard moet eruit.


Ik hoor momenteel ook een vreemd geluid in het dashboard :schrik:
Maar s ff nader inspecteren..

Die silentblocks achter kosten echt bijna nop en zijn redelijk makkelijk te vervangen.
Remmen lijkt me normaal onderhoud wat je bij elke auto kunt tegenkomen evenals motorsteunen.
Ook de handrem hoort onder dat rijtje thuis, onderhoudt scheelt het halve werk en dat geldt voor elke auto.

Lijkt me geen specifieke slijtage :roll:

lex thissen

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

di nov 29, 2005 00:49

Hoi..

Alleen ooit een druklager preventief laten vervangen ( zat een tik in ).
De auto was een 91er en fully loaded: ecc, leer/ elec v en a, etc etc nooit geen enkel probleem gehad.

Kortom.. een super fijne reis auto :!:

Ik weet alleen niet hoe ze er nu aan toe zijn :roll:

Lex.

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

wo aug 02, 2006 23:08

Zijn er nog mensen die aanvullingen hebben op bovenstaande? En dan met name met betrekking tot het motorische deel van een V6 12v.
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

do aug 03, 2006 08:54

Een V6 12v zal wat dat betreft niet al te veel verschillen van een V6 12v in een 75. Kan weinig mis mee, mits goed onderhouden (distributieriem) en met enig beleid gereden (niet koud trappen).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

do aug 03, 2006 09:54

verdelerkap van een v6-12 is behoorlijk aan de prijs.... Dus wordt ook nog wel eens overgeslagen bij onderhoud. Uitlaatnokkenas van de 12V is ook een puntje om op te letten.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

do aug 03, 2006 10:31

Als die uitlaatnokkenas niet helemaal honderd meer is, hoor je hem dan tikken oid?

En waar moet ik qua kosten aan denken voor een distributiewissel bij een V6? Ergens op dit forum las ik rond de 500 Euro, klopt dit ongeveer?
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

do aug 03, 2006 11:33

Als die uitlaatnokkenas niet helemaal honderd meer is, hoor je hem dan tikken oid?

En waar moet ik qua kosten aan denken voor een distributiewissel bij een V6? Ergens op dit forum las ik rond de 500 Euro, klopt dit ongeveer?
Tikken van de nokkenas is wat slechter te horen bij een v6 dan bij een TS. Ook staan de uitlaatkleppen vaak wat beroerder... bij een 164 is het best een k klus om er bij te komen.... 500 euro voor distributiewissel is denk ik voor een 24 V. Voor een 12 klepper wat goedkoper. Maar er zijn denk ik wel wat huidige V6 piloten die dat kunnen zeggen.
Shut up and ride!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

do aug 03, 2006 20:53

Altijd minimaal even via olievuldop naar binnen spieken en op kleur letten en een bruine, vrij glanzende nokkenas is vaak aan vervanging toe inclusief stoters.
Een adres in provincie Utrecht waar het laten vervangen van de distributieriem je niet de kop hoeft te kosten. Een echte liefhebber en levert goed werk.

http://www.alfaexpert.nl

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

do aug 03, 2006 22:11

Uitlaatnokkenas van de 12V is ook een puntje om op te letten.
Dat mag ik hopen ja, want waar zit die dan ? ;)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: AANDACHTSPUNTEN 164??

vr aug 04, 2006 01:18

Uitlaatnokkenas van de 12V is ook een puntje om op te letten.
Dat mag ik hopen ja, want waar zit die dan ? ;)
als-ie er namelijk zit, is er iets bijzonders met je blokje aan de hand 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”